Deze Duitse SUV heeft Amerikaans bloed. Sinds zijn geboorte in 1997 (hij heette toen ML) wordt hij uitsluitend in de Verenigde Staten geproduceerd, in de fabriek van Tuscaloosa in Alabama. Vandaag is het model (nu GLE) toe aan zijn 4de generatie. Op uiterlijk vlak heeft deze kolos trekken van de GLC, al telt hij natuurlijk enkele maatjes meer. Van de ene generatie op de andere is de GLE ook gegroeid. Hij meet zomaar eventjes 10 cm meer in de lengte. Waar anders dan in de VS gingen we deze Mercedes voor een eerste keer uitproberen…
Kunstmatige intelligentie
Op het dashboard prijken 12,3″ digitale schermen. Deze zijn volledig aanpasbaar. De GLE bezit ook een groot head-up display (45 x 15 cm) die op de voorruit “zweeft”, op ongeveer drie meter voor de ogen van de bestuurder. Een indrukwekkend snufje, al neemt die projectie wel een deel van het zicht weg.
Interessanter is het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience) dat je ook in de de A-klasse terugvindt. Dit geavanceerde spraakherkenningssysteem reageert intuïtief op verzoeken van passagiers. Zeg gewoon “Mercedes” en de interface vraagt “Wat kan ik voor u doen?”. Je kan dan een adres inspreken, iemand bellen, de weersvoorspelling opvragen of met een eenvoudige zin de stoelmassagefunctie starten.
Advertentie – lees hieronder verder
Jezelf moeten herhalen, moet zo goed als nooit. Het systeem herkent namelijk bijzonder veel woorden en past zich zelfs aan de gebruiker aan door acties voor te stellen op basis van zijn of haar gewoontes (frequente routes, gebruikelijke oproepen naar bepaalde contacten enzovoort. Daarnaast kan de GPS met de “augmented reality”-functie worden uitgerust: verschillende virtuele elementen worden dan zichtbaar op het scherm, zoals huisnummers of pijlen om te tonen waar je moet draaien. Zeer handig in de stad!
5 of 7 plaatsen
In de GLE hangt een gezellig sfeertje, al vloeken sommige harde kunststoffen met het imago en de prijs die je daarvoor betaalt. In vergelijking met het oude model is er op de tweede zetelrij wel een aanzienlijke verbetering merkbaar, al heeft de middelste passagier nog steeds te maken met een vrij harde rugleuning.
Die bank is trouwens verschuifbaar en elektrisch kantelbaar maar dan enkel als optie. Daarnaast kan de GLE zich nu ook twee extra zitplaatsen in de koffer veroorloven om in totaal 7 passagiers te kunnen vervoeren. Onze testmodellen hadden deze optie niet, maar gezien de lage plafondhoogte denken wij dat deze zitjes enkel interessant zijn voor kinderen.
4 of 6 cilinders
Voor de lancering zijn er twee dieselversies beschikbaar: de 300d (2 liter 4- cilinder met 245 pk) en de 400d (2,9 liter 6-cilinder met 330 pk). Beide zijn uitgerust met een 9-trapsautomaat en vierwielaandrijving. De 4-cilinder is al aangenaam en krachtig genoeg, maar de 6-in-lijn is beduidend “voller” en stiller. Op benzinevlak hebben we de 450 (3 liter 6-cilinder met 367 pk) met een micro-hybridesysteem (de energie die na het afremmen wordt opgeslagen in een batterij, geeft een kleine boost aan de interne verbrandingsmotor via de starter-alternator). De versnellingsbak opereert steeds zijdezacht en is voldoende reactief. We kijken ook uit naar de 350d 6-cilinder dieselversie (272 pk), naar de plug-in hybrideversies (benzine én diesel) die ons een elektrisch bereik tot 100 km beloven en – last but not least – naar de beresterke AMG. Die versies verwachten we in 2020.
Op luchtkussens
Op de Amerikaanse wegen die zeer nauwlettend in de gaten worden gehouden, waren we niet in staat om de dynamische kwaliteiten van de GLE te testen. In ieder geval werd deze kolos gebouwd om comfortabel te zijn. Je kan hem laten uitrusten met optionele luchtveren (AirMatic) of zelfs met de nieuwe hydropneumatische vering E-Active Body Control, een zeer technologische maar ook dure optie (€ 7.865) die jammer genoeg niet beschikbaar is op de 300d. Door middel van elektromotoren (aangedreven door een 48V netwerk) worden de bewegingen van elk wiel gecontroleerd om rolbewegingen in bochten, duikbewegingen bij het remmen en een naar achter hellende koets bij het optrekken te compenseren. Daarnaast leest een camera de weg een paar meter voor het voertuig af om de vering vooraf in te stellen. Het ophangingssysteem maakt het ook mogelijk om elk wiel afzonderlijk op te tillen zodat de GLE ook op bijzonder slecht terrein uit de voeten kan. Er is zelfs een functie beschikbaar (tot ongeveer 10 km/u) om het voertuig beter uit een zanderig of modderig gebied te halen.
Dynamische chauffeurs zullen de Curve-functie, die de vering kantelt, op prijs stellen: de GLE leunt dan bijna als een motorfiets in bochten om de transversale versnelling die op de inzittenden wordt uitgeoefend te beperken, met als doel comfort te behouden. Deze helling is licht (maximale hoek van 3°) maar wel waarneembaar. En je moet iets minder insturen om bochten aan te snijden, wat de wegligging lijkt te verbeteren, maar minder dan met achterwielsturing, dat hier niet beschikbaar is.
Conclusie
Zijn multimediasysteem is zeer uitgebreid, zijn ophanging anticipeert op gaten en in het wegdek en tijdens het betere bochtewerk zorgt de nieuwe GLE ervoor dat zijn inzittenden recht blijven zitten. Hij is dus comfortabeler dan ooit! Weet echter dat geavanceerde apparatuur bij Mercedes vaak op de optielijst prijkt, wat de totaalprijs van deze grote SUV de hoogte induwt.
De GLE 300d in enkele cijfers
Motor: 4-cilinder-in-lijn, turbodiesel, 1.950cc, 245 pk bij 4.200 tpm, 500Nm tussen 1.600 tot 2.400 tpm.
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: 9-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.924/1.947/1.772
Leeggewicht (kg): 2,165
Koffervolume (l): 630/2.055
Tankinhoud (l): 65
0-100 km/u (sec): 7,2
Prijs: € 67.276 BTW incl.
Vermogen: 245 pk
Topsnelheid: 225 km/u
Gemengd verbruik: 6,1 l/100 km
CO2: 161g/km
- Geavanceerde technologie (multimedia, ophanging)
- Zeer hoog comfortniveau
- Aangename en efficiënte motoren
- Duur
- Optiebeleid
- Enkele afwerkingsdetails
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be