TEST Opel Astra: “Afscheidscadeau”

Met een gezicht dat dichter bij dat van de Insignia ligt en een vleugje dynamiek erbij, scoort de Astra gemiddeld wat hedendaagse facelifts betreft. Een overzicht!

TEST Opel Astra: “Afscheidscadeau”

De ingenieurs hebben onder andere beweegbare kleppen in het front geïnstalleerd om de aerodynamica te optimaliseren en zo het brandstofverbruik en de emissies met 21% te doen verminderen. Daarnaast is de lijst van (potentiële) apparatuur, die al uitgebreid was op de Astra, langer geworden dankzij een “nog meer geconnecteerd” multimediasysteem, nieuwe digitale camera’s aan de voor- en achterzijde, een inductie-smartphonelader enzovoort. De grootste wijzigingen zijn echter van mechanische aard.

GM-restjes

Naast het geoptimaliseerde chassis (nieuw sportonderstel is optioneel) en besturing werd de motorcatalogus op zijn kop gezet. Voortaan bestaat het gamma alleen maar uit 3-cilinders met turbo. Dat zijn: een 1,2 benzine met 110, 130 of 145 pk, een 1,4 benzine met 145 pk (alleen met CVT-automaat) en een 1,5 diesel met 105 of 122 pk en met de optionele 9-trapsautomaat. Geen enkele van deze motoren komt van PSA, de nieuwe eigenaar van Opel. Ze zijn het resultaat van een ontwikkeling die ten tijde van GM op gang werd gebracht, een contractuele verplichting als het ware. We willen ‘arm ding’ zeggen, want hier volgt onze beoordeling…

De 1.2 doet zijn werk op zich goed, maar is minder sprankelend dan de 1.0 die hij vervangt en ook minder leuk dan de 1.2 van PSA. Gelukkig is de 1,5 diesel (die de uitstekende en zeer stille 1.6 van Opel vervangt) wel voldoende efficiënt en zuinig, al herinnert het ruwe geluid van dit blok ons eraan dat het maar beter is bijna alle fabrikanten er goed aan hebben gedaan om dieselmotoren met drie cilinders te schrappen. Waar we nog het meest tegenop keken, was de 1.4 met de automatische CVT-transmissie. Verrassend genoeg blijkt die combinatie de meest bevredigende van allemaal, in het bijzonder dankzij een CVT die de gebruikelijke gebreken van dit type versnellingsbak mist: geen “elastisch” effect, geen “motorgezeur”, een relatieve tolerantie voor sportief rijden… Alleen het verbruik valt tegen.

Conclusie

PSA heeft de uitrusting en het onderstel van het model verbeterd. Helaas komen de motoren nog steeds van General Motors en niet van PSA. Van een “afscheidscadeau” gesproken…

De Astra 1,2 130 in cijfers

Motor: 3 cil. benzine, turbo, 1.199cc; 130 pk bij 5.000 tpm; 225Nm van 2.000 tot 3.500 tpm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak

L/b/h (mm): 4.370/2.042/1.485

Leeggewicht (kg): 1.263

Koffervolume (l): 370 – 1.210

Tankinhoud (l) : 48

0-100 km/u (sec.) : 10.10

Prijs: € 21.500 BTWi

Vermogen: 130 pk

Topsnelheid: 215 km/u

Gemengd verbruik: 5,2 l/100 km

CO2: 119 g/km