In afwachting van de “basis” plug-in hybride versie (enkele elektrische motor, 2-wielaandrijving, 224 pk) die in het voorjaar zal aankomen, biedt Opel nu de Hybrid4 aan, die 300 pk haalt uit een systeem bestaande uit twee elektromotoren, waarvan de ene zich tussen de 1.6-turbobenzinemotor en zijn 8-versnellingsbak bevindt en de andere op de achteras (en dit alles in combinatie met vierwielaandrijving). Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Elektrisch, Hybride, 4×4 en Sport. Gezien de winterse omstandigheden van onze bergtest hebben we de Sportmodus niet uitgeprobeerd. Maar deze omstandigheden waren wel perfect voor het testen van het brandstofverbruik van het systeem. Door de bijna-nul temperaturen was de aangekondigde 59 km elektrische actieradius (WLTP) 34 km geworden, en het eerste deel van de 74 km-route zou ons tot 1300 meter boven de zeespiegel brengen. Ruw!
Efficiënt
Omdat de auto standaard in de elektrische modus start (actief tot 135 km/u), zijn we begonnen met de batterijen te ledigen. De aangekondigde 34 km kloppen. Onderweg hebben we de Hybrid-modus geactiveerd, maar deze gebruikt de benzinemotor alleen als het echt nodig is: bij een sterke acceleratie of boven de 135 km/u, of als de batterijreserve natuurlijk onvoldoende is. Merk op dat deze batterijen altijd minstens 5% reserve houden, voor hybride gebruik natuurlijk, maar vooral om hun levensduur te behouden.
De eerste 74 kilometer, waarvan 40 kilometer werden gereden met een verminderd elektriciteitsverbruik, tikten we af op 5,1l/100km, wat zeer eervol lijkt gezien de omstandigheden, de topografie en het feit dat Opel de accu’s niet heeft voorverwarmd om de werking te optimaliseren, wat klanten via een smartphone-app kunnen doen als de auto is geconnecteerd. Dit betekent dat het benzineverbruik in België in de praktijk veel lager zal liggen. En op vakantie gaan? We deden de test: “lege” batterijen in combinatie met 130 km/u op de snelweg, en we kwamen op 7,5l/100km gemiddeld. Toegegeven, je huidige diesel doet beter, maar je zal tijdens de rest van het jaar wel minder verbruiken.
Advertentie – lees hieronder verder
Conclusie
Omdat dit een van de weinige plug-in hybrides is waarvan het verbruik het minst toeneemt eens de batterijen leeg zijn, is de Grandland X wat ons betreft perfect aangepast aan het dagelijkse leven van het grootste aantal mensen. Goed gedaan, PSA!
Le Grandland X Hybrid4 en quelques chiffres
De Grandland X Hybrid4 in cijfers
Motor: 4-cilinder, turbo benzine, 1.498cc + 2 mot. elec; 300pk; 520Nm.
Aandrijving: 4-wielaandrijving.
Versnellingsbak : 8 versnellingen auto.
L/b/h (mm) : 4.477/1.856/1.632
Leeggewicht (kg): 1.800
Koffervolume (l): 390 – 1.528
Tankinhoud (l): 43
0 tot 100 km/u (sec.): 6,1
Prijs : 40.537 € BTW incl.
Vermogen: 300 pk
Topsnelheid: 235 km/u
Op. gem. verbruik: 1,3 l/100 km
CO2: 29 g/km
- Krachtige elektrische modus
- Systeemvermogen
- 4-wielaandrijving
- Oplaadtijd (4u op 220V, 1u50 op wallbox)
- Hybridisatie verkleint de koffer
- Elektrische/thermische overgangen iets te opvallend
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be