TEST Porsche 718 Cayman GTS: Eenvoud siert

Tussen een te radicale GT4 en de gewone 718’s, is er deze GTS, die sportiviteit en dagelijks gebruik met elkaar verzoent. En hoewel zijn atmosferische 4.0 en de Porsche handgeschakelde versnellingsbak tegen de stroom in zwemmen, is dit een heerlijk alternatief.

TEST Porsche 718 Cayman GTS: Eenvoud siert

Laat het ons eerst over de controversiële cijfers hebben: 246g CO2/km en een gemiddeld brandstofverbruik van 10,8l/100km… met een relatief lichte voet dan nog. Porsche heeft het weliswaar goed willen doen door de flat-six uit te rusten met een adaptieve regeling die afwisselend een van de twee laagbelastbare cilinderbanken deactiveert, maar zonder turbo hoef je nu eenmaal geen wonderen te verwachten.

Met een lichte voet…

Terwijl de andere 718-modellen, de Cayman (coupé) en Boxster (roadster) zijn uitgerust met een aangename 4-cilinder motor, krijgen de vierwielers met het GTS-logo een uiterst sfeervolle 6-cilinder van de 911. En je wil ons nu misschien vertellen dat er al een 420 pk sterke Cayman GT4 bestaat, maar die is te brutaal en te “scherp” om GTS te mogen heten.  Op het menu van vandaag staat directe brandstofinspuiting met piëzo-elektrische injectoren en een variabel inlaatsysteem: de sleutel tot het plezier dat wordt geboden door een motor die vanaf het laagste toerental opstijgt en tot 7.800 toeren per minuut blijft doorgaan.  Deze flexibiliteit wordt gekenmerkt door een ongelooflijk dagelijks gebruiksgemak. In de stad met een lichte voet, bijvoorbeeld in 3de versnelling, om dan weer even te mogen duwen bij het oprijden van de snelweg. Dit kan dan zonder moeite zonder terugschakelen, en gaat gepaard met nog meer geroffel. Je kan de “uitlaat”-functie met actieve kleppen trouwens uitschalen om je buren niet te wekken. Zeer mooi allemaal, net als de 20-inch lichtmetalen wielen (geschilderd in “Satin-Gloss Black”), die weliswaar niet voor meer comfort zorgen, wel integendeel. Gelukkig bieden de stoelen een perfecte ondersteuning.

Topafwerking

GTS staat voor veel zwart, zoals Porsche zelf zegt, met een mix van leer, Alcantara, stiksels en overal logo’s. En zoals steeds bij Porsche staan de afwerking en de kwaliteit van de materialen aan de top van de hedendaagse autoproductie. Weet ook dat de GTS 4.0 standaard wordt geleverd met een 7″ touchscreen met hoge resolutie en met het Sport Chrono-pakket, waarmee de prestatiegegevens op het scherm kunnen worden weergegeven (en vervolgens kunnen worden opgeslagen voor latere analyse) wanneer de auto op circuit wordt gebruikt. En het is niet toevallig op een circuit, het Estoril-circuit in Portugal om preciezer te zijn, dat we de nieuwe Cayman GTS voor het eerst mogen ontdekken. Geen halve maatregelen dus. De draaiknop op het stuurwiel staat alvast op “Sport+”, net als de instelling van het PASM (Porsche Active Suspension Management). De ophanging werd trouwens met 20 mm verlaagd ten opzichte van de klassieke 718 en zelfs nog 10 mm extra in het geval van deze “Sport”-versie.

Elektronische hiel-teen

Het moment breekt aan waarop de coureur die ons rond het circuit begeleidt het tempo opvoert. De bochten volgen elkaar alsmaar sneller op. Dankzij de middenmotor voor de achteras en de door de Porsche-technici uitgedokterde gewichtsverdeling, weet de 718 GTS ons te verbluffen. Wát een voorwerp van precisie… en van plezier! In lijn met de 911, zeggen wij. En dan is er nog de versnellingsbak – manueel! – die bediend wordt met een perfect in de hand liggende pook. En van andere bestuurders die over een dubbele koppeling beschikken, hoef je je niets aan te trekken. Het elektronische managementsysteem regelt het “hiel-en-teenmanoeuver” gewoon zelf in totale harmonie, zonder het ritme in gedrang te brengen. Voeg daarbij het mechanische sperdifferentieel achteraan en remmen die deze Porsche absoluut waardig zijn: ze weerstaan op briljante wijze de tests op het circuit, zelfs bij intensief gebruik, wat bij sommige concurrenten verre van het geval is. En voor wie nog meer wil uitpakken: de PCCB-remmen (Porsche Ceramic Composite Brake) zijn als optie verkrijgbaar.

Conclusie

Perfect voor dagelijks gebruik, perfect op circuit, al kost deze Cayman GTS nog steeds 20.000 euro meer dan een BMW M2 Competition, die ondanks de andere opstelling eigenlijk zijn enige directe concurrent belichaamt. Maar dit is natuurlijk een Porsche, en een echte ook, met alle financiële gevolgen van dien. Veel goedkoper dan een basis-911, dat dan weer wel.

De 718 Cayman GTS 4.0 in cijfers

Motor: 6 cil. boxer, benzine, atmo, 3.995cc; 400pk bij 7.000rpm; 420Nm van 5.000 tot 6.500rpm.

Aandrijving: op de achterwielen

Transmissie: handgeschakelde 6-versnellingsbak.

L/b/h (mm): 4.405/1.994/1.276

Leeggewicht (kg): 1.405

Koffer (l): 150 (voor) + 270 (achter).

Tank (l) : 64

0 tot 100 km/u (s): 4,5

Prijs : € 85.256 BTW incl.

Vermogen: 400 pk

Topsnelheid: 293 km/u

Gem. opg. verbruik: 10,8 l/100 km

CO2: 246 g/km