Autotests

RETROTEST Porsche 944: te onbemind

Geschreven door Maxime Pasture | 16/11/2018

De 944 vormde in 1981 de brug tussen de ongewaardeerde 924 en de toen al legendarische 911. Hij viel lang niet bij elke porschist in de smaak, al zat er tenminste een echte Porsche-motor in. Of toch een halve.

Die motor, dat was de helft van een V8 uit de 928. Dat blok werd gecombineerd met een lijnenspel gelijkaardig aan dat van de 924 maar dan stoerder. Bovendien was de 944 evenwichtiger dan een 911, een van de redenen waarom lezer Grégory zichzelf net dit model cadeau heeft gedaan. We hebben hier voor alle duidelijkheid met een echte autogek te maken die ook met horloges en houtbewerking bezig is. Hij kent de Porsche-geschiedenis door en door en vindt zelfs dat de vertegenwoordigers van het merk de speciale status rond 911 te overdreven in stand hebben gehouden, ten koste van modellen zoals zijn 944. “Onderdelen zijn schaars”, lacht de anders wel gelukkige eigenaar. Zijn Duitse oldtimer bezit namelijk enkele zeer verleidelijke eigenschappen.

Een halve V8

De 2,5-liter viercilinder-in-lijn is voor 100% een Porsche-product, in tegenstelling tot de viercilinder uit de 924 die op een Audi-motor gebaseerd is. Het gaat simpelweg om de 5-liter V8 van de 928 die dan in twee werd gesplitst. De 928 was de eerste productie-Porsche met een V8 in de neus. Wie even onder de motorkap van een 944 piept, kan aan de hellingsgraad zien dat het een halve achtcilinder in V betreft.

944_Moteur

Perfect in evenwicht

Toen Porsche in het midden van de jaren zeventig besloot om een reeks modellen met de motor voorin te lanceren, was dat deels om de daling van de verkoop van de 911 te compenseren maar ook omdat het merk efficiënte, comfortabele en vooral betaalbare instappers wilde produceren. De 924 kwam voor de meeste fans tekort, met amper 125 pk komende van een 2-litermotor. De ‘Phase 1’ 944 van Grégory produceert met 163 pk meer vermogen zonder dat het de pan uitswingt. “Genoeg”, vindt hij. “Tegenwoordig is het net dat wat autorijden nog leuk maakt. Zonder hulpmiddelen maar met een fantastisch onderstel. Dan heb je niet zo veel vermogen nodig.”

944
De architectuur van de 944 verschilt radicaal van die van de 911 en zijn rijgedrag wekt meer zelfvertrouwen op. De motor ligt vooraan en de versnellingsbak – in dit geval een drietrapsautomaat – voor de achteras, wat bijna een 50/50-gewichtsverdeling oplevert.

Maniakaal onderhouden

“Met deze auto leerde ik rijden toen ik achttien was”, verklapt Grégory, de inmiddels derde eigenaar van deze Porsche. De eerste was de baas van zijn vader en de tweede was zijn vader zelf. Grégory is dan ook nog steeds in het bezit van de originele aankoopfactuur die dateert van 1984. Van de kilometerteller staat 190.000 te lezen maar de motor werd wel volledig gereviseerd op 140.000 km, met name om loodvrije 98 te kunnen tanken. Het blok draait dan ook als een Zwitsers horloge. Bovendien heeft Grégory onlangs de uitlaat, de veren en zowel de remblokken als remschijven vervangen, wat schreeuwt om een testrit.

Een… Targa ?

Tijdens het starten worden we overvallen door een gevoel van welzijn. De combinatie van het motorgeluid met de vibraties en de (subtiele) benzinegeur, het heeft iets. Bovenal verraadt de 2,5-litermotor meteen zijn potentieel. Dit blok zou weleens leuker kunnen zijn dan de V8 waar hij van afstamt. Nog opvallender is het imposante stuurwiel en de automatische bak met amper drie (3!) versnellingen. Tegenwoordig rijden er modellen rond met tien verhoudingen.

944 drive

Er gewoon aan worden, doen we meteen. Deze automaat gedraagt zich gezien zijn leeftijd bijzonder goed: de eerste twee verzetten geven genoeg ‘punch’ om vaart te krijgen en in Drive wordt alles vanzelfd geregeld. “De achteras laat zich goed voelen”, zegt Grégory onderweg. Dat komt omdat we zo laag zitten en da’s gewoon altijd leuker in een achterwielaangedreven auto. De besturing is ook erg ‘Porsche’ en dankzij de nieuwe veren komt de uitmuntendheid van het chassis van de 944 extra tot uiting. Wát een ontdekking!

944 roof

Om de ervaring nog dat tikkeltje mooier te maken, neemt de trotse eigenaar een deel van het dak van zijn 944 uit om het vervolgens in een leren etui in de koffer te leggen. Het Targa-gevoel…

Essentieel voor Porsche

Volgens de Porsche Club de France werd de 944 ‘Phase 1’ zoals die van Grégory zo’n 65.000 keer gebouwd. De ‘Phase 2’ rolde 47.000 keer van de band. Voeg daarbij de modellen S, 2,7 liter, Turbo, Turbo Cup en 3.0 S2 om tot een totaal van 162.000 geproduceerde exemplaren te komen: niet de aantallen die de 911 heeft gehaald maar genoeg om van de 944 een zeer belangrijk model in de (financiële) Porsche-geschiedenis te spreken.

944 steering

Wil je vandaag een tweedehandse 944 2.5 kopen, moet je rekenen op prijzen rond € 10.000. Wil je een Turbo Cup met 250 pk, ben je bijna het vijfdubbele (!) kwijt. Deze afgeleide was dan ook in het bezit van een van de krachtigste viercilinders op de markt…

Trefwoorden

Lees ook