Goed nieuws voor Amerikaanse autoliefhebbers dus: KWA (Klintberg & Way Automotive) is voortaan de officiële importeur van Dodge en RAM in Europa. Dit betekent dat het verkoopnetwerk voor deze merken zal uitbreiden. In België werkt KWA samen met zowel geïnteresseerde onafhankelijke dealers als met het officiële FCA-netwerk (Fiat Chrysler Automobiles) waartoe Dodge en RAM behoren. Met name FCA Buga-Auto in Antwerpen en Leie Auto’s in Zulte hebben al besloten om het avontuur aan te gaan.

Volgens de KWA-ambtenaren die in Stockholm bijeen zijn gekomen, zou het netwerk zich moeten ontwikkelen en zijn er al contacten gelegd met een concessiehouder in Wallonië. Dankzij KWA is de Durango Dodge voor het eerst in Europa te koop, om nog maar te zwijgen van de Charger en Challenger in hun verschillende versies.

De V8 en niets anders

Allereerst hebben we ons gericht op de RAM 1500, die zeer populair is bij zelfstandigen in België. Wat er nieuw is aan deze pick-up, met afmetingen die niet te vergelijken zijn met die van de Europese of Japanse exemplaren? Met het blote oog vallen de verschillen nog mee, het is voornamelijk onderhuis waar belangrijke wijzigingen te vinden zijn. Zo kan de beroemde 5,7-liter HEMI V8 (395 pk) tegenwoordig aan cilinderuitschakeling doen en op 4 cilinders draaien om het brandstofverbruik te verlagen. Genoeg om de overschakeling naar gas te laten? Dat nu ook weer niet: het aangekondigde brandstofverbruik bedraagt 12,8l/100km en dat blijft te veel, voor België althans. Gelukkig kregen we te horen dat RAM aan toekomstige motoren motoren werkt op… CNG! En de oliestoker? Die is beschikbaar voor de oude generatie maar voor de nieuweling is daar (nog) geen import voor voorzien.

RAM 1500

Op dieet

Waar de RAM 1500 ook goede cijfers mee scoort, is zijn dieet: de kolos verloor 200 kg door het gebruik van lichtere, sterkere materialen (merkbaar wanneer je de achterklep opent, die haast niets weegt) en dit terwijl hij 100 kg aan veiligheidsuitrusting rijker werd. Bovendien heeft deze Amerikaanse pick-up truck alles wat we in Europa ook kennen: een noodremsysteem, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control, parkeerassistentie, waarschuwingen bij het verlaten van de rijstrook enzovoort.

RAM 2018

Ruimte te over!

Aan het stuur hebben we genoten van de comfortabele zitting en de kwaliteit van het leder. De cabine is trouwens gi-gan-tisch. Je kan letterlijk gaan liggen en een dutje doen terwijl er achteraan nog drie volwassenen zitten, ook op een uiterst comfortabele manier trouwens. En over comfort gesproken, RAM biedt nu een luchtvering aan (vanaf het 2e afwerkingsniveau, Laramie) die vijf verschillende hoogtes biedt en bovenal de 1500 vlakker in de bochten houdt. De afstelling daarvan leek ons vrij goed en ook de off-roadcapaciteiten werden geoptimaliseerd. Bovendien stuurt hij verrassend goed voor een grote pick-up en biedt de V8 aangenaam rijplezier, ook al is zijn maximumkoppel van 556 Nm pas vanaf 3.950 tpm beschikbaar, wat best hoog op de toerenladder is. Zijn laadvermogen (max. 1.164 kg) en sleepvermogen zitten in lijn met het gemiddelde.

Prijzen starten bij € 52.690 exclusief BTW, wat op zich meevalt voor de immense afmetingen die je in de plaats krijgt. Alle transformaties die nodig zijn om in Europa te rijden (ongeveer 10 uur werk) zijn begrepen in die prijs. Toch een advies om lange wachttijden te vermijden: koop uit voorraad!

RAM1500

De RAM 1500 Crew Laramie in enkele cijfers

Motor: V8 directe brandstofinjectie; 5.654cc; 395 pk bij 5.600 tpm; 556Nm bij 3.950 tpm.

Aandrijving: Vierwielaandrijving

Transmissie: 8-trapsautomaat

L/l/h (mm): 5.916/2.084/1.971

Leeggewicht (kg): 2.404

Afmetingen L/b/h (mm): 1.711/1.687/543

Kofferinhoud (l): 1.500

Laadvermogen (kg): 1.096

Sleepvermogen (kg): 3.500

Tankinhoud (l) : 87

0 tot 100 km/u (sec.) : 6.1

Prijs: € 67.518 BTW incl.

Vermogen: 395 pk

Topsnelheid: 170 km/u

Gemengd verbruik: 12,8 l/100 km

CO2: 298 g/km

SRT

Dodge Challenger SRT Hellcat : demonisch!

Aangezien Amerikanen graag indruk maken, hebben ze van de lancering van de nieuwe RAM 1500 gebruikgemaakt om een kleine wedstrijd te organiseren met een Dodge Challenger SXT Plus, uitgerust met een 309 pk sterke 3.6-liter V6. Het doel: dragracen over een afstand van 400 meter. Onze eerste vaststelling? De automatische 8-trapsversnellingsbak reageert zeer goed in de sportmodus en zorgt er mee voor dat het 0 tot 100 km/u-spurtje na 6,5 seconden is afgerond. En in een totaal andere categorie hebben we het stuur in handen genomen van zijn extreem ondeugende broer: de SRT Hellcat, voorzien van een 6,2-liter V8 compressor met… 717 pk in de aanslag! Met dat beest duurt dezelfde acceleratietest maar 3,6 seconden en schakelt de automatische bak veel brutaler om de beschikbare 881 Nm koppel op de achterbanden los te laten. Dit is een échte musclecar, niet bedoeld voor zondagsrijders, met een achteras die niets anders wil dan spelen. Daar komt dus gekwispel van. Wil je een evenwichtiger chassis en minder kans op koud zweet, kies dan voor de SXT Plus. Zijn prijs: € 39.490 BTW inbegrepen, terwijl de SRT Hellcat met € 77.490 net niet het dubbele kost (Duitse prijzen).

  • Ruimte aan boord
  • Comfort op de achterbank
  • Aangename motor
  • Luchtvering
  • Verbruik V8
  • Te ontwikkelen verkoopnetwerk
  • Doorverkoopwaarde?
Score van de redactie : (3,5/5)