Zelden had een auto zo’n grote impact als de Peugeot 205. In 1978 werd dit project voor een compacte auto onder de naam M24 bestudeerd. Hij moest de concurrentie aangaan met de Renault 5, die toen veel succes kende. In 1981 werd een eerste prototype gepresenteerd, gevolgd door enkele andere studiemodellen die werden voorgelegd aan de directie van Peugeot-Talbot. Uiteindelijk werd de auto het jaar daarop onthuld en werden de eerste exemplaren geproduceerd in februari 1982.
De 205 is onmiddellijk een succesnummer voor het bedrijf, dat sinds de overname van Talbot in grote financiële moeilijkheden verkeerde. De 205 is zelfs van levensbelang, want de toekomst van Peugeot hangt af van zijn welslagen.
De kleine Fransman was eerst alleen verkrijgbaar in vijf afwerkingen (en alleen als vijfdeurs), maar al snel werden meerdere versies afgeleid, waaronder de speciale serie Lacoste (een unieke samenwerking in die tijd) en vooral een driedeurs GTI-variant, uitgerust met een 1.6-benzinemotor met Bosch L-Jetronic-injectie (105 pk). Hij bleek even snel als zijn Duitse rivaal, de Volkswagen Golf GTI.
De 205 trekt klanten van alle leeftijden aan en is overal goed in. Als vervolg op zijn succes, beslist Peugeot om een cabrioversie toe te voegen. Het merk bood dit soort koetswerk al bijna altijd aan, maar had geen cabrio meer sinds de productiestop van de 504 in 1983. Net als bij die laatste is Pininfarina verantwoordelijk voor de ontwikkeling van deze ‘dakloze’ versie. Volgens bepaalde bronnen kreeg de Italiaanse koetswerkbouwer de opdracht om de ontwikkelingskosten te beperken en daarom niet te raken aan de voorkant of het platform van de auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Verleidelijke look
Uiteindelijk wordt de 205 cabriolet in 1986 voorgesteld. Hij beschikt over een rolbeugel en vier echte zitplaatsen. Op verschillende punten werd de 205 verstevigd (de voorruitstijlen, de basis van de voorzetels, rond de brandstoftank enzovoort). Bij zijn commercieel debuut is de cabrio alleen beschikbaar als CT-versie met een 1.4-motor met carburator, goed voor 80 pk. Al snel wordt deze versie bijgestaan door de CTI, die de motor (een tot 115 pk opgevoerde 1.6), het interieur en de look overneemt van de zeer populaire 205 GTI.
Vreemd genoeg is het onderstel niet dat van de sportieveling, maar komt het van de 205 GT. De reden hiervoor zou zijn dat de koetswerkstijfheid van de cabrio anders te sterk op de proef zou gesteld worden. In de loop der jaren krijgt de CTI het nieuwe instrumentenbord dat in heel het gamma werd toegepast en vervolgens de elektrische kap. In 1992 is Peugeot genoodzaakt om een katalysator te monteren: de 1.6 ruimt plaats voor de 1.9 XU van de GTI, maar teruggebracht van 130 naar 105 pk. Hiermee kan de 205 cabriolet zijn carrière voortzetten tot in 1994, wanneer hij definitief afscheid neemt.
Originele staat
Van dit laatste modeljaar (1994) ontdekten we een exemplaar bij Pierre, een verzamelaar van het eerste uur die deze cabriolet enkele jaren geleden vond: “Ik werd verleid door zijn goede, originele staat en het feit dat het een echte vierzitter is, ideaal voor ritjes met mijn kleinkinderen.” Deze nooit gerestaureerde CTI werd altijd nauwgezet onderhouden en bleef daardoor in goede staat. Zelfs de zetels, doorgaans toch wat gehavend na enkele jaren, zien er nog fris uit.
De cabriolet leunt dicht aan bij de driedeurs, zeker met geopend dak. Hij neemt er ook het interieur van over, met vrij veel plaats in de breedte en voor de benen. Om te genieten van de buitenlucht, volstaat het de kap te ontgrendelen en de elektrische bediening in te schakelen. In enkele seconden plooit het stoffen dak zelfstandig en zeer compact samen. Klaar om te vertrekken.
Een kleine teleurstelling is dat de 1.9-motor stationair heel gewoontjes klinkt. Maar die bedenking vergeten we al snel want het blok blijkt heel gewillig, zelfs bij lage toerentallen. De motor is zeer soepel, draait zacht in de stad en laat zich al snel vergeten. Toch aarzelt de motor niet om indien nodig in de toeren te klimmen. Zonder stuurbekrachtiging voelt de 205 CTI toch vederlicht aan tijdens het rijden. Ondanks het beperkte motorvermogen is de acceleratie krachtig, zonder dat je in de zetel gedrukt wordt.
In de bochten moet je je geen illusies maken: door de wieltreinen van de ‘gewone’ 205 is deze CTI wat minder verfijnd dan de GTI. Toch lijkt het koetswerk ons voldoende stijf, maar om daar helemaal zeker over te zijn, hadden we op een slechter wegdek moeten rijden, wat we niet gedaan hebben.
Conclusie
Ook al zijn de kunststoffen van het interieur niet allemaal even flatterend, de 205 is vrij goed bestand tegen de tijd en parasietgeluiden verstoren de rust van de passagiers niet. Steeds vaker zijn kopers op zoek naar deze comfortabele en handige cabrio, vooral in de CTI-versie. Aarzel dus niet als je ervan wilt genieten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be