De Peugeot 205 GTI was verkrijgbaar in twee versies: eerst met een 1,6-liter (105 pk), daarna met een 1,9-liter (130 pk), de ultieme en meest consistente versie. De Renault 5 GT Turbo daarentegen had een 1,4-liter turbomotor met een vermogen van 120 pk. Gelijkaardig, al was de Renault explosiever tijdens de sprint. Van 0 tot 100 km/u lukte in 8 seconden (snel voor die tijd en nu nog steeds), de Peugeot deed er een halve tel langer over. Beide bereikten dezelfde topsnelheid van 205 km/uur.
Advertentie – lees hieronder verder
De eerste Renault 5 Turbo werd een legende. De GT Turbo die erna volgde was minder extreem maar wel populairder. Zijn turbomotor kon je niet vergelijken met de geblazen motoren van vandaag en met bijzonder veel karakter werden alle sensaties boven 3.000 tpm ontwikkeld. De Peugeot bleek homogener in de omgang en verdeelde zijn krachten over een veel breder toerentalbereik. In het dagelijkse verkeer was dat aangenamer.
Welke van de twee je ook voor ogen hebt, zowel de 205 GTI als de GT Turbo zijn zeldzaam en geliefd bij verzamelaars, zeker als ze zich in hun originele staat bevinden. Een degelijk exemplaar waarvoor € 10.000 wordt gevraagd, is geen verrassing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be