Autotests

TEST Seat Leon Cupra: de laatste Seat Cupra…

Een paar weken geleden kregen we de kans om een Seat Leon zoals geen ander uit te proberen. Een zeldzaam exemplaar, want er werden slechts 799 stuks van gemaakt en die hebben dan nog niet eens allemaal dezelfde “waarde”. Wij wilden vooral weten hoe de allerlaatste Seat Cupra zich gedraagt…

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 14 dec. 2018 | Leestijd: 4 min

Een beetje zoals Fiat en Abarth zullen Seat en Cupra voortaan naast elkaar bestaan, als aparte merken. Het eerste wapenfeit van Cupra als “alleenstaande” hebben we al getest (de Cupra Ateca…) en dus wilden we zeker de kans niet laten liggen om de allerlaatste Cupra met een Seat-logo uit te zwaaien. Maak kennis met de Leon Cupra R…

SEAT_LeonCupra

Advertentie – lees hieronder verder

Alle Leon Cupra R-modellen, zowel de hatchbacks als de stationwagens, hebben dezelfde koperen accenten op de carrosserie en het interieur, dezelfde carbon elementen, dezelfde specifieke 19” wielen en dezelfde efficiëntere remschijven vooraan. Ook hebben ze allemaal een iets meer uitgesproken sportieve sfeer aan boord dankzij de combinatie van leer en Alcantara en de specifieke wijzerplaten. Maar… slechts enkele, handgeschakelde Leon Cupra’s leveren 310 pk in plaats van de 300 die we gewoon zijn.

Levendig

De vermogenswinst is zo miniem dat je er niets van merkt. Toch zou de aankoop van het 310 pk-model interessanter moeten zijn op lange termijn. Dat heeft niets met die extra paardjes te maken maar alles met zijn manuele bak.

Seat

Rijden met een sportwagen met een handgeschakelde versnellingsbak is veel boeiender dan rijden met een automaat. Dat zeggen wij en we zijn niet alleen. Bovendien merken we dat de aanpassingen iets radicaler zijn dan in een VW Golf R, de technische tweeling van deze Seat. Kies voor de modus Sport of zelfs Cupra en je zal moeite hebben om de snelheidslimieten re respecteren. Zijn belangrijkste troeven: een lichte vooras, een precieze en communicatieve besturing, een verbluffende wegligging, een uitgekiende manuele versnellingsbak en een motor die nooit stopt met “duwen”. Indien de Leon Cupra R zijn achtersteven een beetje meer zou laten spelen, zouden we hier met een absolute referentie te maken hebben. Eentje op Ford-niveau!

Conclusion

Een beetje vijgen na Pasen, deze test, want inmiddels kan je zelfs al geen nieuwe Leon Cupra R kopen… Maar wat een knaller!

LeonCupra

De Leon Cupra R in enkele cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 998cc, 310 pk van 5.800 tot 6.500 tpm, 380Nm van 1.800 tot 5.700 tpm.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manueel, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4.324/1.816/1.434

Leeggewicht (kg): 1.378

Koffervolume (l): 380 – 1.210

Tankinhoud (l): 50

0 – 100 km/u (sec.) : 5,8

Prijs: Niet op voorraad

Vermogen: 310 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gemengd verbruik: 7,3 l/100 km

CO2: 170 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon