TEST Skoda Superb iV: Superb op alle vlakken

De Skoda Superb is een echte aanrader, zowel op benzine als op diesel. We stonden dan ook te popelen om de nieuwe plug-in hybride uit te proberen, iV genaamd.

9 / 10
Gepubliceerd op 27 december 2019
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Skoda Superb iV: Superb op alle vlakken

Deze Skoda Superb iV combineert de 1.4 TSI benzinemotor van 156 pk met een 115 pk sterke elektromotor. Hij start standaard in de “E”-modus, waardoor 100% elektrisch rijden wordt begunstigd. Ondanks zijn relatief beperkte vermogen is deze centrale verrassend levendig en in staat om de Skoda zonder enige steun van de verbrandingsmotor vlot voort te bewegen, zelfs op de snelweg. De verbrandingsmotor komt pas in actie bij (zeer) zwaar gebruik of uiteraard als de door de 13 kWh accu beloofde 62 km “op” zijn. De overgang van elektrisch naar verbranding en omgekeerd is trouwens volledig onmerkbaar, zelfs onhoorbaar, aangezien de TSI-motor absolute discretie voorziet.

skoda-superb-iV-1

Verbazingwekkend comfort

De hybridemodus stimileert de afwisseling tussen elektriciteit en benzine om de batterij zoveel mogelijk op te laden tijdens het rijden. De accu profiteert ook van de regeneratie die tijdens het remmen wordt geproduceerd, geoptimaliseerd door een “Brake”-modus op de versnellingsbak, die weliswaar niet echt het “eenpedaalgebruik” toestaat maar wel een groot remvermogen laat zien. De brandstofverbruikscijfers die tijdens onze twee testlussen (+/- 100 km elk) werden geregistreerd, tonen het rendement dat kan worden bereikt door optimaal gebruik te maken van hybridisering en dus door de batterij naar behoefte op te laden: de boordcomputer gaf een gemiddelde van 4,9l/100km aan voor de break en… amper 3,9l/100km voor de berline. In de praktijk zullen veel pendelaars bijna uitsluitend op elektriciteit van en naar het werk rijden rijden, aangezien de aangekondigde actieradius realistisch lijkt.

Of de Superb iV dan geen nadelen heeft? Eentje: de integratie van de batterij gaat ten koste van het koffervolume, dat neerkomt op 485 liter voor de sedan en 510 voor de Combi.

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

In één zin: de Superb iV is een onmiskenbare topper en al zeker als plug-in hybride.

skoda-superb-iV-2

De Superb iV Combi in cijfers

Motor: 4-cilinder, benzine, turbo, 1.395cc; 156pk van 5.000 tot 7.600rpm; 250Nm van 1.550 tot 3.500rpm + elektromotor 115pk/330Nm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: 6-versnellingsbak.

L/B/H (mm) : 4.862/1.864/1.477

Leeggewicht (kg): 1.752

Koffervolume (l): 510

Tankinhoud (l) : 50

Prijs : € 38.760 BTW incl.

Vermogen: 218 pk

0-100 km/u (sec.): 7,8

Topsnelheid: 224 km/u

Opg. gem. verbruik: 1,6 l/100 km

CO2: 37 g/km

Voor
  • Aangenaam rijden
  • Elektrisch rendement
  • Laag verbruik
  • Aantrekkelijke prijs
Cons
  • Koffervolume naar omlaag

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Skoda voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.