TEST SsangYong Tivoli: De tweede ronde

De Tivoli werd geïntroduceerd in 2015 en staat bekend als een van de meest betaalbare compacte SUV’s ter wereld, zonder in te boeten op kwaliteit of karakter. Van de facelift zou je niets anders verwachten: mee met zijn tijd op technologisch vlak maar nog steeds de bescheidenheid zelve.

TEST SsangYong Tivoli: De tweede ronde

De Tivoli – en zijn XLV-variant met meer kofferruimte, die helaas niet wordt vernieuwd – was de eerste compacte SUV van het merk. Hij lag volledig in lijn met onze verwachtingen: goedkoop, wat zijn Europese verkoop aanvankelijk een stevige duw gaf, al kreeg hij het uiteindelijk moeilijk met de strenger wordende CO2-normen en met de hetze tegen diesel. Of de Tivoli “II” met zijn nieuwe motoren het tij kan doen keren, is wat we ons voor deze test afvroegen.

Meer vermogen, minder uitstoot

Belangrijker dan de nieuwe LED-koplampen of de aanpassingen aan de bumper en de grille die de relatie met de grote Rexton versterken, is de tweede generatie Tivoli II voorzien van twee nieuwe, geblazen motoren met directe injectie: een 1,6-liter dieselmotor met 136 pk (320 Nm) en een 1,5-liter benzinemotor die 163 pk sterk is (260 Nm vanaf 1.500 t/min).

Vooral de vooruitgang wat het geleverde koppel van de benzinedrinker betreft, is duidelijk, zo niet kolossaal. De 1.5 T-GDi stelt zich zodanig flexibel op dat we ons niet meteen een aangenamer blok kunnen bedenken voor deze SUV, vooral in combinatie met de 6-trapsautomaat van de Japanse specialist Aisin, die zeer goed gekalibreerd is. Bij SsangYong kan je trouwens alles combineren: een diesel- of benzinemotor met een handgeschakelde of een automatische bak, voorwielaandrijving of 4×4… Je stelt je eigen Tivoli samen, zeg maar.

De digitale toer op

Nog een opsteker is de stilte aan boord. Het mag gezegd dat de demping een hogere prijsklasse waardig is. Niet alleen wat het geluid betreft, maar ook als we het over mechanische trillingen hebben. Ook op dit vlak heeft de Tivoli een stevige sprong voorwaarts gemaakt. Bovendien is zijn interieur er mooier op geworden: het horizontaler dashboard accentueert de indruk van ruimte, terwijl de tellers en instrumenten nu digitaal en configureerbaar zijn.

Conclusie

Voor deze upgrade liet SsangYong niets aan het toeval over. In een wereld waar we met z’n allen op zoek gaan naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding, is de nieuwe Tivoli een absolute topper die je met gemak naast (veel) duurdere SUV’s kan parkeren.

De SsangYong Tivoli 1.5T-GDi in cijfers

Motor: 4-cilinder-in-lijn, turbo, benzine; 1.497cc; 163 pk bij 5.000 tpm; 280Nm bij 1.500 tpm.

Aandrijving: voor- of vierwielaandrijving

Versnellingsbak: manueel of automaat, 6 v.

L/b/h (mm): 4.225/1.810/1.613

Leeggewicht (kg): 1.300

Koffervolume (l): 393

Tankinhoud (l): 50

Prijs: vanaf € 15.490 BTWi

Vermogen: 163 pk

Topsnelheid: 178 km/u

Opg. gem. verbruik: 7l/100km

CO2: 164 g/km

Andere motor

1,6 e-XDi : turbodiesel, 136 pk; 5,6l/100km; 175km/u; vanaf € 18.490 BTWi