Niet getreurd wat het aspect ‘hybride’ betreft, want het Japanse merk blijft trouw aan zijn roots door de geliefde boxermotor onder de kap te laten liggen. En uiteraard tekent vierwielaandrijving present, want een Suba’ hoort nu eenmaal altijd en overal te kunnen grippen.
Het benzineblok waarvan sprake is de bekende 2-liter boxer van 150 pk, wat op zich natuurlijk voldoende vermogen is om de Forester vlot van A naar B te brengen, maar wie op vuurwerk hoopt door de toevoeging van de elektromotor, is eraan voor de moeite. De laatstgenoemde centrale levert immers een zeer bescheiden 17 pk en 65 Nm en wordt gevoed door een al even petieterige 0,6 kWh-batterij. Je hebt nu al begrepen dat de elektrohulp echt een hulp is in de zuivere zin van het woord, en dus niet dient om er een GTI-achtige SUV van te maken. 0 tot 100 km/u? Bijna 12 seconden, een volledig andere wereld dan een WRX…
Beter voor het verbruik?
Da’s natuurlijk de bedoeling, al bedraagt de verbruiksopgave nog steeds een redelijk stevige 8,1 l/100km (185 g/km CO2) en bovendien is de fabrikant optimistisch geweest. Subaru spreekt desondanks van 10% meer zuinigheid, wat dan weer best mogelijk is aangezien de anders wel zeer duurzame boxermotoren bekendstaan om hun slurpgedrag. Puur elektrisch rijden kan trouwens wel, maar echt maar heel even (nog geen 2 kilometer).
Advertentie – lees hieronder verder
Geen zuinigheidswonder of donkergroene boomknuffelaar dus, deze Forester e-Boxer, maar gelukkig heeft hij tal van andere kwaliteiten die veel goedmaken. De algemene bouwkwaliteit, bijvoorbeeld. Van Subaru’s is het geweten dat ze stevig in elkaar worden gezet en dat ze lang meegaan, wat ook ditmaal wordt uitgestraald. Nergens gerammel of fragiliteit, wel één brok stevigheid die bevestigt dat je altijd en overal veilig op je bestemming zal geraken. Dat blijkt ook uit de verschillende modi wat de aandrijving betreft: dit is een échte terreinwagen en geen ‘cross-over voor de stadsjungle’ die alleen maar alsof doet. Jammer genoeg zijn we ditmaal niet off-road gegaan, maar dat zullen we binnenkort wel met de XV doen – die zijn onderstel en capaciteiten met Forester deelt.
CVT
De uitstekende vierwielaandrijving houdt de Forester altijd in het gareel en de rijeigenschappen worden versterkt door het lage zwaartepunt en de ideale 50/50-gewichtsverdeling. Het ideale recept om rally’s te rijden? Ja, maar we herhalen dat deze Subaru niet de sportiefste van zijn klas is, niet in het minst omdat de CVT-automaat het liever kalmpjesaan doet.
Dus…
De Forester e-Boxer scoort geen hoge punten wat het benzineverbruik betreft, maar voelt wel aan als één van de veiligste auto’s waarmee we laatste maanden gereden hebben. Bovendien is hij lekker intuïtief, wat het gebruiksgemak alleen maar groter maakt.
De Subaru Forester eBoxer in cijfers
Motor: 4-cilinder boxer, benzinehybride, 1.995 cc; 150(+16)pk van 5.600 tot 6.000 t/min; 195(+65)Nm bij 4.000 t/min.
Aandrijving: vierwielaandrijving.
Versnellingsbak: CVT
L/B/H (mm): 4.625/1.815/1.730
Rijklaar gewicht (kg): 1,767
Koffervolume (l): 505 – 1.564
Tankinhoud (l): 48
0 tot 100 km/u (sec.): 11,8
Prijs: € 35.295 BTW incl.
Vermogen: 150 (+16) pk
Topsnelheid: 188 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 8,1 l/100 km
CO2: 185 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be