TEST Suzuki Swift Sport Hybrid: Nog steeds vol leven!

Na de Jimny hadden de verstrengde CO2-normen ook de Swift Sport kunnen kwellen, die andere leuke auto uit het Suzuki-aanbod. Gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als microhybridisatie.

Gepubliceerd op 20 augustus 2020
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Suzuki Swift Sport Hybrid: Nog steeds vol leven!

De nieuwe Swift Sport neemt de 1,4-litermotor van de Vitara en S-Cross over en is zo uitgerust met een elektrisch systeem en een 48V starter-alternator die de prestaties bij de laagste toerentallen verhogen en tegelijkertijd een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot mogelijk maken. Het doel van deze nieuwe motor is dus om het bakje ecologischer te maken, met een normverbruik van 4,7 l/100 km in combinatie met 107 g/km CO2, maar de technische specificaties maken ons een beetje bezorgd: zijn vermogen is namelijk van 140 naar 129 paarden gezakt, waardoor de Japanners een volle seconde verliezen tijdens het sprintnummer van 0 tot 100 km/u. Pijnlijk…

Oef!

Toch heb je maar een paar honderd meter achter het stuur van de kleine Japanse auto nodig om overtuigd te raken. De Swift Sport heeft namelijk absoluut niets van zijn karakter verloren. Mede door het lichte gewicht (1.020 kg!) is deze kleine Japanse auto nog steeds even leuk, met instinctieve reacties, een voorbeeldige reactiesnelheid en een onmiskenbare dynamiek. De elektrificatie past zelfs perfect bij de benzinemotor en maakt de rit soepeler en comfortabeler dan ooit.

De Swift Sport biedt een gevoel van constante controle, zodat je altijd weet wat er komen zal, zonder ooit bang te worden. De demping is vrij stevig, maar niet echt storend tijdens onze proefrit op het biljartvlakke van het Groothertogdom Luxemburg. Onze ruggengraat zal wellicht zwaarder op de proef worden gesteld op de vele oneffen wegen die Wallonië (en de rest ven België) rijk is. Je kan natuurlijk niet alles willen…

Advertentie – lees hieronder verder

Conclusie

De Swift Sport bewijst eens te meer dat sportiviteit niet op papier beoordeeld mag worden. Ondanks een technische fiche die twijfelachtig lijkt, blijft deze Japanner een bijzonder plezierige auto.

De Swift Sport Hybrid in cijfers

Motor: 4-cilinder, benzine, turbo, 1.373cc; 129pk bij 5.500rpm; 235Nm bij 2.000rpm.

Aandrijving: naar de voorwielen.

Versnellingsbak: manuele 6-bak.

L/B/H (mm): 3.890/1.735/1.495

Gewicht (kg): 1.020

Koffervolume (l): 265

Tankinhoud (l): 37

0 tot 100 km/u (sec.): 9,1

Prijs: € 25.999 BTW incl.

Vermogen: 129 pk

Topsnelheid: 210 km/u

Opg. gem. brandstofverbruik: 4,7 l/100 km

CO2: 107 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.