TEST Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 180: Nog steeds verleidelijk

Dat de Alfa Romeo Stelvio kan verleiden met een dikke benzinemotor in de neus, wisten we al. Maar hoe zit dat als je er een dieselmotor in propt? We zochten het uit…

7 / 10
Gepubliceerd op 6 juli 2018
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 180: Nog steeds verleidelijk

Optisch gezien, verschilt deze Stelvio niet van zwaarder gemotoriseerde versies, de superkrachtige Quadrifoglio Verde niet meegerekend. Maar zijn gespierde looks en zelfs zijn 20-duimsvelgen blijven op post.

Leuk in de bochten

Tijdens het betere bochtenwerk weet de Stelvio, in essentie een verhoogde Giulia, helemaal van aanpakken. De stuurinrichting is fantastisch en ook het chassis heeft geen enkel probleem met sportief rijgedrag. De ophanging mag dan wel wat “droog” zijn, oncomfortabel wordt deze Alfa nooit. Een betere bochtenpakker vinden in dit segment, gaat niet.

Echt  180 chevaux « seulement », le moteur délivre des performances honorables (0 à 100 km/h en 7,6 secondes) et profite de son couple de 450 Nm disponible dès 1.750 Nm pour faire montre d’une souplesse bienvenue. Des prestations enviables, qui sont également à mettre au crédit de la boîte automatique à huit rapports, très proactive dans ses réactions ; que ce soit en mode automatique ou manuel, via les superbes palettes au volant en aluminium. Et au final, la consommation n’explose pas, elle qui est homologuée à 4,7l/100km.

Met 180 pk en 450 Nm in de aanslag, zit je met de Stelvio 2.2 diesel binnen 7,6 seconden aan 100 km/u. Da’s exact even snel als een Toyota GT86 / Subaru BRZ die 200 pk uit een atmosferische benzinemotor sleurt. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat het maximumkoppel al vanaf  1.750 tr/min beschikbaar is. Souplesse verzekerd!

Advertentie – lees hieronder verder

Daarnaast hebben we ook lof voor de 8-trapsautomaat die enorm proactief optreedt, zowel in de automatische als in de manuele modus. Nu moet Alfa enkel nog de afwerking van het interieur naar boven tillen én het geluid van de dieselmotor beter dempen…

Conclusie

De Stelvio bevestigt dat hij een enorm fijne auto is, ook met de 180 pk opwekkende turbodiesel onder de kap.

 

De Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 180 in cijfers

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 2.143 cc; 180 pk bij 3.750tr/min; 450 Nm bij 1.750tr/min

Aandrijving : achterwielen

Versnellingsbak : 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.687/1.903/1.666

Leeggewicht (kg) : 1.604

Koffervolume (l) : 525

Tankinhoud (l) : 58

0 – 100 km/u (sec.) : 7,6

Prijs : € 43.580 BTWi

Topsnelheid : 210 km/u

Opg. gem. verbruik : 4,7 l/100km

CO2 : 124 g/km

Voor
  • Onderstel en besturing
  • Rijplezier!
  • Proactieve automaat
  • Gewillige motor
Cons
  • Afwerkingskwaliteit kan beter
  • Luide dieselmotor

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.