Autotests

TEST Audi A3 Sportback 30 g-tron: Interessant alternatief

Geschreven door Laurent Zilli | 29/06/2021

Naast de diesel- en benzinemotoren biedt de Audi A3 Sportback ook een g-tron-aandrijving die functioneert op aardgas (CNG), dat een beperkte uitstoot met lage brandstofkosten combineert.

Na de A4 en A5 g-tron heeft Audi onlangs zijn CNG-gamma verder uitgebreid met de A3 Sportback. Als pionier in het gebruik van aardgas als brandstof heeft de VW Groep een unieke ervaring opgedaan met deze technologie. Dat merk je in de A3, die gebruik maakt van drie composiettanks met een totale capaciteit van 17,3 kg, wat hem een rijbereik van 445 km enkel op gas oplevert. Dit is meer dan de oudere generatie, maar verwacht echter geen wonderen. De brandstoftank is tegelijkertijd teruggebracht van 14 naar 9 liter, waardoor slechts een bereik van 100 tot 150 km op benzine rest. Dit heeft echter geen negatieve invloed op de dagelijkse bruikbaarheid.

Audi A3 30 g-tron 2021 interieur

Onder zijn motorkap neemt de A3 Sportback de 1.5 TSI met 131 pk en 200 Nm over, die al opdook in de Skoda Octavia. Deze krachtbron, die werd ontworpen om zo energiezuinig mogelijk te functioneren, heeft een turbo met variabele geometrie en werkt volgens de zogenaamde Miller-cyclus die een gunstig verbruik oplevert, op voorwaarde echter dat je er een gezapige rijstijl op nahoudt. Voor een hoge betrouwbaarheid werden ook de cilinderkop, de injectie, de turbo en de katalysator aangepast om op CNG te draaien. Met een dergelijke configuratie kondigt Audi een gemiddeld verbruik aan van 3,5 tot 3,6 kg/100 km CNG en een CO2-uitstoot tussen 96 en 99 g/km. Deze motor is enkel verkrijgbaar met de S-tronic met dubbele koppeling en 7 verhoudingen.

Behoorlijk ingewikkeld

Zoals meestal bij Audi, is de afwerking vrij van kritiek omdat de materialen van goede kwaliteit zijn en de assemblage vrijwel perfect is uitgevoerd. Net als de andere huidige modellen van de VW-groep is ook de A3 bezweken voor de “all touch”-trend, waardoor sommige eenvoudige handelingen weer behoorlijk ingewikkeld worden. Een voorbeeld hiervan is de instelling van de airco die vereist dat je je ogen van de weg laat afdwalen, wat uiteraard verre van ideaal is. Verder is het digitale dashboard, dat de naam ‘Digital Cockpit’ kreeg, zeer goed leesbaar en aangenaam, net als het infotainmentsysteem met zijn 10,1”scherm dat binnen handbereik van het stuurwiel is geplaatst.

Audi A3 30 g-tron 2021 dashboard

Bij zijn laatste update groeide de A3 aanzienlijk in de lengte en de breedte, waardoor de binnenruimte zowel voor- als achteraan verder toenam.  Enkel de koffer bleef achter met een beperkte inhoud van 280 tot 1.100 liter, tegenover 380 tot 1.200 liter voor benzineversies. Verder is de A3 minder mainstream dan voorheen en won in vele opzichten aan persoonlijkheid, vooral in de S-line-versie die we konden testen.

Goedkoop tanken

Het starten van de 1.5 TSI motor van deze A3 gebeurt op benzine. Hij schakelt echter zeer snel en onmerkbaar over op aardgas. Een lampje op het dashboard geeft aan welke brandstof gebruikt wordt. Onderweg levert de A3 g-tron heel goed werk, net als de versie die alleen op loodvrije 95 rijdt. Enkel ontwikkelt hij 19 paarden minder vanwege de aanpassingen om op CNG te kunnen functioneren. Deze motor toont al snel zijn “eco”-kant en de trage reacties van de versnellingsbak zijn evenmin bevorderlijk voor vlotte acceleraties. Om “actiever” te rijden is het daarom aangewezen om voor de “S”-stand van de versnellingsbak te kiezen, of om de kleine peddels achter het stuur te gebruiken. Als je er een normale rijstijl op nahoudt met respect voor de snelheidsbeperkingen, is het door Audi aangekondigde rijbereik trouwens zeer makkelijk te benaderen.

Audi A3 30 g-tron 2021

Naast de lagere CO2-uitstoot, zorgt de A3 g-tron vooral voor een verrassing in het tankstation. Tijdens onze test stopten we op de E40 om de lege tanks van 17,99 kg weer volledig te vullen. Tegen een tarief van 0,99 euro/kg betaalden we 17,81 euro, een absoluut onklopbare prijs vergeleken met benzine of diesel! Met een snel groeiend netwerk van tankstations, is CNG dus een zeer rationele keuze, zelfs voor veelrijders. De Audi A3 g-tron, die van eigenaar verandert vanaf 30.540€ BTWi, is ook veel goedkoper dan zijn plug-in hybride versie (38.190€) die de constructeur veel meer promoot. Met de opkomst van bio-CNG is het bovendien perfect mogelijk om de uitstoot met ongeveer 80% te beperken in vergelijking met een diesel. Wat houd je nog tegen?

Conclusie

De A3 Sportback 30 g-tron, die aangenaam en efficiënt rijdt en relatief betaalbaar is, zorgt voor een mooie verrassing. De CNG-motor toont aan dat er meerdere technische oplossingen bestaan om de CO2- en NOx-uitstoot te beperken. Dat levert stof tot nadenken voor de bedrijfsvlootbeheerders…

Audi A3 30 g-tron 2021 seethru

Audi A3 Sportback 30 g-tron: technische fiche

Motor: 4-cilinder, benzine/aardgas, 1.498cc ; 131pk bij 5.000tr/min ; 200Nm bij 1.400tr/min

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerd, 7 verhoudingen

L/b/H (mm): 4.343/1.816/1.449

Leeggewicht (kg): 1.355

Koffervolume (l): 280-1100

Tank (l)-(kg): 9-17,3

0-100 km/u (sec.): 9,7

Prijs: 30.540€ BTWi

Vermogen: 131 pk

Topsnelheid: 211 km/u

Gem.verbruik: 3,5 kg/100km

CO2: 96 g/km

Score van de redactie

Pluspunten

  • Goedkoop aan de pomp
  • Geslaagde look
  • Zeer lage uitstoot (bio-CNG)

Minpunten

  • Trage versnellingsbak
  • Inhoud benzinetank
  • Beperkte kofferinhoud

Trefwoorden

Lees ook