De BMW i7 is een opvallende verschijning. Zowel door zijn riante afmetingen (lengte 5,4 meter) als door zijn strakke lijn met de imposante grille in de neus. Dat designelement kan zeker niet iedereen bekoren, maar is een gevolg van het belang van de Aziatische markt in het premium marktsegment, waar men wel houdt van een zeer opzichtig voorkomen dat er voor ons vaak totaal over is.
Luxueuze cinemazaal
Maar goed, los daarvan is deze BMW i7 een bijzonder knap staaltje technologie, dat zeker weer de normen zal verleggen in de topsegmenten van de EV-markt. Zowel op vlak van prestaties, vernuft als comfort. Vooral het comfort is een belangrijk element in deze limousine die gericht op het vervoer van de passagiers achterin in de beste omstandigheden. Voor deze test ging mijn aandacht dan ook meer dan gewoonlijk uit naar het achtercomportiment en deed ik voor een keer ook een beroep op een chauffeur om me te laten vervoeren in al deze pracht en praal.
Advertentie – lees hieronder verder
En dat lukt best in de individuele comfortzetels achteraan die uitzicht bieden op het ‘Theatre Screen’, een immens 31” scherm over de hele breedte van het interieur dat vanaf het plafond naar beneden klapt. Hiermee heb je aan boord een waarachtige cinemazaal om onderweg in alle luxe en comfort te genieten van een film of alle andere multimediatoepassingen.
Aan boord valt ook de perfecte geluidsisolatie op, het zijdezacht comfort dankzij de adaptieve luchtvering en de aangename comfortitems zoals de gemotoriseerde deuren die automatisch open en toe gaan. Moet ik nog zeggen dat je met tegenzin uit deze exclusieve BMW i7 stapt?
Vinnig ondanks hoog gewicht
Daarna stapte ik in de rol van chauffeur, want uiteraard willen we ook weten hoe deze elektrische toplimousine zich onderweg gedraagt. Ook hier maakt de i7 indruk. Zijn twee elektromotoren – één op elke as waardoor er vierwielaandrijving beschikbaar is – produceren 544 pk en 745 Nm. Dat is ruim voldoende om het meer dan 2,6 ton zware voertuig vlot uit de startblokken te laten schieten. De sprint van 0 tot 100 km/u lukt in 4,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 240 km/u.
Ondanks de afmetingen en het gewicht laat de i7 zich toch nog gezwind sturen. Dat is onder meer te danken aan de vierwielsturing, die de wendbaarheid bij lage snelheid bevordert. Dit is natuurlijk geen ideale stadswagen, maar toch heb je nooit het gevoel met een ‘logge boot’ onderweg te zijn, zoals het voorkomen misschien laat vermoeden.
De i7 beschikt over een gigantische accu van 105 kWh met een nettocapaciteit van 101,7 kWh. Het aangekondigde WLTP-rijbereik bedraagt 625 km, wat overstemt met een stroomverbruik van een goede 16 kW per 100 km. In realiteit loopt die consumptie echter makkelijk op tot zo’n 25 kW per 100 km. Wat nog zeer aanvaardbaar is, maar de actieradius wel beperkt tot een goede 400 km.
Dat laat toe langere trips vlot af te werken, zeker als je gebruik kan maken van snellaadsstations waar de i7 kan laden tot een vermogen van 200 kW. Dat betekent dat de accu weer gevuld is op een halfuurtje tijd. Best aanvaardbaar. Aan een thuislaadstation van 22 kW neemt die operatie ruim vier uur in beslag.
Exclusief prijskaartje
Deze knappe technologie van de BMW i7 zal echter niet meteen bijdragen tot de grote doorbraak van de elektrische aandrijving. In de eerste plaats door het hoge tarief van deze limousine die zich richt op een select en welgesteld publiek met prijskaartje van 137.900 euro. Met de vele personaliseringmogelijkheden kan dat bedrag echter nog makkelijk oplopen met de prijs van een gemiddelde gezinswagen … of twee.
Conclusie
De BMW i7 profileert zich als een van de beste en meest prestigieuze elektrische limousines op de markt, die zich onderscheidt door zijn bijzondere verfijning, het hoogstaand comfort en de knappe innovatieve technologie aan boord. Jammer genoeg is deze EV door zijn extreem hoge prijs enkel voorbehouden aan enkele gelukkige zéér welgestelde klanten.
De BMW i7 in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, systeemwaarden 544 pk en 745 Nm
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding
L/B/H (mm): 5.391/1.950/1.544
Leeggewicht (kg): 2.615
Koffervolume (l): 420
Batterij (kWh): 105 (netto 101,7)
0 tot 100 km/u (sec.): 4,7
Topsnelheid (km/u): 240 km/u
Rijbereik WLTP (km): 625
CO2: 0 g/km
Prijs: ca. 137.900€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Knappe geavanceerde technologie
- Ongeëvenaarde luxe en comfort aan boord
- Rijplezier verzekerd voor bestuurder
- Formaat buiten proportie
- Bedenkelijk design met overmaatse grille
- Zeer hoge prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be