TEST BMW X1 : Bye bye achterwielaandrijving

De BMW X1 is in 2015 een complete metamorfose ondergaan. Zijn voorkomen veranderde volledig en onderhuids kunnen we al helemaal van een andere auto spreken. De kleinste X is namelijk niet langer met achterwielaandrijving verkrijgbaar, wat alles met zijn onderstel te maken heeft. Dat deelt hij met de 2-reeks Active Tourer, de laatste lichting Mini's en ook de volgende 1-reeks zal ermee gediend zijn. BMW laat je voor de huidige X1 dus de keuze tussen voor- en vierwielaandrijving. De zoveelste doorn in het oog van zelfverklaarde BMW-fanatici? Misschien, maar de topman zal daar zijn slaap zeker niet voor laten. De voorwielaangedreven 2-reeks heeft zijn strepen inmiddels al verdiend – ook al is niet iedereen het daarmee eens – en uit intern onderzoek van enkele jaren geleden was al gebleken dat zowat 80% van de bestuurders van een 1-reeks niet eens in de gaten had dat hun kleine BMW niet op de vooras maar wel op de achteras werd bediend. Vandaar dat de historische overstap van achter- naar voorwielaandrijving niet zo verwonderlijk hoeft te worden genoemd – en al zeker niet als je weet dat hierdoor aan interieurruimte wordt gewonnen. Al zien we het anderzijds ook niet snel gebeuren dat het met de 3- of 5-reeks dezelfde toer opgaat. In dat geval mag je volgens de publieke opinie wél van absolute heiligschennis spreken. En terecht ook. Maar we wijken af. Plaats je de huidige X1 naast het vorige model, valt het op dat de nieuweling enkele centimeters korter is, maar ook breder en hoger. De afstand van zijn snoet ging in de min, net als zijn wielbasis die maar liefst 9 cm minder lang is. Al heeft die laatste ingreep zich vreemd genoeg niet naar minder beenruimte vertaald. Wel integendeel, want passagiers over de achterbank beschikken over 3,7 cm extra. Daarnaast groeide de koffer groeide met een niet onaardige 85 liter waardoor het totale laadvolume nu 505 liter bedraagt (max. 1.550 met de achterbank neergeklapt). Dat de X1 op vlak van uiterlijk nu ook beter in het rijtje met zijn grotere broers past, beschouwen we eveneens als een voordeel. De X1 ziet er, in tegenstelling tot zijn voorganger, eindelijk volwassen uit. Dure vogel Goedkoop is de BMW X1 niet. De instapper X1 18i sDrive, uitgerust met voorwielaandrijving, een manuele versnellingsbak en een 136 pk opwekkende 1.5-liter turbobenzinemotor, kost € 30.000 zonder extra's. Wil je een diesel, moet je rekenen op een bedrag tussen € 30.250 (16d – 116 pk) en € 43.770 (25d – 231 pk). Voor deze test kregen we een X1 25i in handen. Dat is het (voorlopige?) topmodel dat enkel met xDrive-vierwielaandrijving beschikbaar is en je minstens € 46.000 armer maakt. Dat is dan alweer zonder opties gerekend, en we weten allemaal dat die bij BMW allesbehalve spotgoedkoop zijn. Het prijskaartje van onze lener met – weliswaar leuke – toeters en bellen inbegrepen? Maar liefst € 62.185 of een hele hoop geld voor de kleinste cross-over uit het gamma… Onderweg Ondanks zijn forse kostprijs gaan we de X1 een 'complete auto' noemen. Hij is niet te groot of te klein om onpraktisch te zijn, je zit hoger dan in een berline waardoor je een beter zicht op het verkeer hebt, maar hij staat nu ook weer niet zo hoog op poten dat de baanligging in gedrang komt. Zeker dankzij de xDrive-vierwielaandrijving en het feit dat de X1 nog steeds over een ideale gewichtsverhouding beschikt, heeft deze baby-X5 geen moeite om bochten aan te snijden zonder over te hangen. Bovendien ligt het stuurwiel prettig in de hand, is een neiging naar onderstuur hem vreemd en zit het ook allemaal goed qua algemeen comfort, ergonomie en geluidsisolatie. Met de juiste krachtbron onder de kap kan je zelfs een beetje plezier beleven aan de X1. Zonder te overdrijven weliswaar, want hoewel de uiterst soepele, 231 pk sterke 2-liter turbo uit de 25i behoorlijk van leer trekt (0-100 km/u in 6,5 seconden en een top van 235 km/u), gaan de nekharen nooit rechtop staan, en dit ondanks de redelijk ruige soundtrack die ermee gepaard gaat. Maar ach, een sportwagen is het natuurlijk ook niet, ook al reageert de 25i best nerveus bij het induwen van het gaspedaal.  Geen zuinigheidswonder Het verbruik is niet echt wat dieselrijders in gedachten hebben. Tijdens een week testrijden verdween er gemiddeld 9 l/100 km uit onze benzinetank, en dit zonder dat we àl te gek hebben gedaan. In de plaats bleven we natuurlijk wel gespaard van dieselgeronk en trillingen eigen aan een zelfontbrander. Besluit We hebben best genoten van de BMW X1 25i xDrive. Veel valt er niet op aan te merken, behalve zijn prijs waarmee hij hoge toppen scheert. Dat laatste bedoelen we jammer genoeg niet in de positieve zin.

Gepubliceerd op 10 maart 2016
Leestijd : 1 min

Deel

TEST BMW X1 : Bye bye achterwielaandrijving

 

De BMW X1 25i xDrive in enkele cijfers

Motor : viercilinder turbo, 1.998 cc, 231 pk bij 5.000 tr/min; 350 Nm bij 1.250 tr/min.

Aandrijving : xDrive-vierwielaandrijving

Versnellingsbak : automaat 8 verhoudingen

Advertentie – lees hieronder verder

L/b/h (mm) : 4.439/1.821/1.612

Leeggewicht (kg): 1.615

Koffervolume (l) : 505/1.550

Tankinhoud (l) : 61

0-100 km/u (sec.) : 6,5

Topsnelheid (km/u) : 235

Positieve punten

Puik rijgedrag

Comfort en ergonomie

Stevige prestaties

Ruimer dan voorheen

Negatieve punten

Kostprijs

Dure opties

Iets te nerveus

 

Basisprijs X1 25i : 46.000 € BTWi

Vermogen : 231 pk

Topsnelheid : 235 km/u

Gem.verbruik (opgegeven) : 6,4l/100km

CO2: 149 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Joris Bosseloo Content & Community Manager / Chief Editor

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.