Autotests

TEST Cupra Born: De Spaanse ID

Om kort en duidelijk te zijn: deze elektrische Cupra is een VW ID.3 overgoten met een Spaans sausje, met een heftiger en dynamischer karakter tot gevolg. Zeg maar een pittige ID!

Geschreven door Olivier Maloteaux | 19/10/2021

Cupra is het chique en sportieve, maar ook duurdere zustermerk van Seat. Deze elektrische Born is op technisch vlak verwant met zijn neefje van Volkswagen, de ID.3. Hij wordt ook in Duitsland geproduceerd, maar dit model is agressiever en getooid met een vrij opzichtige koetswerkkit (sideskirts, achterdiffusor, enz.).

Aan boord ondersteunen de kuipstoelen, die bekleed zijn met een gerecyclede stof of microvezels, het lichaam goed. De ergonomie van het dashboard lijkt ons dan weer wat twijfelachtig (alle functies worden bediend via de menu’s op het centrale scherm), maar de kunststoffen zijn minder basic dan in de ID.3. De achterruimte is zeer riant en de kofferruimte voldoende.

Cupra Born coffre

Drie vermogensniveaus 

De Born wordt op de achterwielen aangedreven door zijn elektromotor die de achteras ligt. Hij wordt aangeboden in versies met 150 pk (45 kWh-batterij), 204 pk (58 kWh) of 231 pk met het optionele e-Boost-pakket en eventueel in combinatie met een grotere batterij (77 kWh). Maar dan biedt de Born nog slechts plaats aan twee achterpassagiers in plaats van drie.

Wij hebben de 204 pk-versie getest, die zeker behoorlijke, maar geen verbluffende prestaties neerzet. De ophanging is strakker dan die van een VW ID.3, maar het compromis tussen comfort en wegligging is zeker geslaagd. Je stuurt heerlijk door de bocht dankzij het uitgebalanceerde chassis (gewichtsverdeling 50/50) en de geringe rolneigingen. We vinden het alleen jammer dat de besturing en het rempedaal een beetje gevoel missen.

Cupra Born interior

Welke autonomie? 

Dan het verdict van onze test. Na een rit in en rond de stad met de airco aan, noteerden we een verbruik van ongeveer 15,5 kWh/100 km en een rijbereik van 370 km. Bij een vlot tempo op kleine wegen gaf de computer 23kWh/100km of een autonomie van 250 km aan.

Voor de hele testrit bedroeg het gemiddelde verbruik 17 kWh/100 km, wat een actieradius van ongeveer 340 km oplevert. Reken voor het volledig opladen van de batterij op 30 uur via een huishoudelijk stopcontact, minstens 5,5 uur met een wisselstroom-aansluiting (AC- driefasige lader van 11 kW) en op 30 minuten aan een gelijkstroom snellader (DC – max. 120 kW voor de 204 pk-versie).

Dynamischer maar even handig

Cupra Born 2021

Deze elektrische Cupra is net zo geslaagd als de VW ID.3 waarvan hij is afgeleid. Hij is nog dynamischer tijdens het rijden, zonder minder praktisch te zijn. Dit is een goed product. Maar… de Born kost wel 4.000€ meer dan een ID.3 en is nauwelijks beter uitgerust.

We hadden liever een budgetvriendelijkere kloon van de ID.3 met een Seat-logo gezien, maar die staat momenteel niet op het programma. Verder verwachten we nog andere elektrische modellen bij Cupra: de Tavascan SUV in 2024 en een stadsauto op batterijen in 2025.

Conclusie

Deze Cupra is net zo geslaagd als de VW ID.3 waarvan hij is afgeleid. Hij heeft een nog dynamischer rijgedrag.

Cupra Born

Cupra Born 204 pk: technische fiche

Motor: enkel, elektrisch

Koppel: 310 Nm

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding

L / l / h (mm): 4.322 / 1.809 / 1.540

Leeggewicht (kg): 1.736

Koffervolume (l): 385

Batterij (kWh): 62 bruto / 58 netto

Rijbereik WLTP (km): 395 tot 424

0-100 km/u (sec): 7,3

Topsnelheid: 160 km/u (begrensd)

Gem. verbruik: 15,5-16,7 kWh/100km

Prijs: 42.080€ BTWi

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook