Om dit te bereiken is er geen sprake van het doorbreken van de stijlcodes die tot nu toe zijn succes hebben gemaakt: atletische lijnen en een silhouet zonder overbodige franjes om de serieuze en rationele kant te benadrukken die door velen wordt gewaardeerd. Trouwens, waarom zou je een recept veranderen dat werkt?
Dezelfde winnende formule zagen we bij Renault met de nieuwste generatie van de Clio, die ook nauwelijks verschilt van de vorige, maar desondanks zijn eerste plaats in Europa behoudt.
Baby-Golf
Meer dan ooit heeft VW van de Polo een echte ‘baby-Golf’ gemaakt, en zo is de echte breuk, die men misschien al een paar jaar geleden had verwacht, er eindelijk gekomen. Hij onderscheidt zich van bij de eerste aanblik achteraan, waar de lichtblokken zich uitstrekken tot op de achterklep – een gimmick van de Golf. Maar ook aan de voorkant met een nieuwe bumper, waarboven een lichtstrip tussen de twee LED-koplampen (standaard) de grille accentueert.
Advertentie – lees hieronder verder
De Polo wint tevens aan dynamiek en afmetingen met een koetswerklengte van 4,07 m (+ 21 cm, de wielbasis blijft ongewijzigd) en een hoogte die iets afneemt tot 1,45 m (-2 cm), waarmee hij in het hogere gemiddelde van de klasse valt.
Technologisch
Aan boord krijgt hij een nieuw, ergonomischer stuurwiel getooid met het 2D-logo dat in 2020 werd voorgesteld. Om geconnecteerder te zijn, biedt hij nu standaard het 8-inch digitale instrumentenpaneel, de rijstrookassistent en Apple Car Play of Android Auto connectiviteit. Vier volwassenen vinden nog steeds voldoende plaats en met een 2-3/1-3 neerklapbare achterbank kan het al royale koffervolume van 351 liter nog verder toenemen. Alleen zijn Spaanse neef Ibiza doet beter!
Wat de motoren betreft, lijkt de geteste 95 pk sterke benzinemotor met een handgeschakelde versnellingsbak prima te voldoen voor normaal gebruik. Hij heeft bovendien een redelijk verbruik: we noteerden een gemiddelde van 6,5l/ 100km tijdens onze test op de bergachtige wegen van Corsica. De 110 pk sterke benzinemotor met de uitstekende DSG7-automaat, die we eveneens konden testen, biedt betere hernemingen, zonder afbreuk te doen aan het comfort of het verbruik.
Conclusie
Met een instaptarief van 18.015 € voor de basisversie met het benzineblok van 80 pk mikt de nieuwe Polo op een breed publiek, maar blijft hij duurder dan zijn directe concurrenten. Gezien zijn prestaties en uitrusting is hij dus eerder een emotionele dan een zuiver economische keuze.
De Polo 2021: technische fiche
Motor: 3-cilinder, benzine, 999cc ; 95pk ; 175Nm
Aandrijving: naar de voorwielen
Versnellingsbak: manueel 5 verhoudingen
L/B/H (mm): 4.074/1.751/1.451
Leeggewicht (kg): 1172
Koffervolume (l): 351
Tank (l): 40
0-100 km/u (sec.): 10,8
Prijs: 20.810 € BTWi
Topsnelheid: 187 km/u
Gem.verbruik: 5,2 l/100km
CO2: 119 g/km
Andere motorisatie:
1.0 MPi 80 : 80pk, 5,4l/100km, 171km/u, 18.015€ BTWi
1.0 TSi 110: 110pk, 5,5l/100km, 195km/u 23.115€ BTWi
2.0 TSi 207: 207pk
GNV : 90pk, 3,7kg/100km, 183km/u, 24.910€ BTWi
- Geslaagd design
- Goede hernemingen en precieze besturing
- Intuïtief en reactief infotainmentsysteem
- Vrij luidruchtig (95pk)
- Minder handige aanraakbediening (menu’s, volume, airco)
- Geen micro-hybridisatie
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be