Autotests

TEST De nieuwe VW Polo: de miniatuur-Golf 

De Polo is op de leeftijd gekomen voor een mid-career update. Met de restyling van deze zesde generatie wil hij zich sterker manifesteren in Europa in een ultracompetitief segment dat wordt gedomineerd door de Clio, 208, Corsa en andere Yarissen.

Geschreven door Quentin Pannaud | 31/10/2021

Om dit te bereiken is er geen sprake van het doorbreken van de stijlcodes die tot nu toe zijn succes hebben gemaakt: atletische lijnen en een silhouet zonder overbodige franjes om de serieuze en rationele kant te benadrukken die door velen wordt gewaardeerd. Trouwens, waarom zou je een recept veranderen dat werkt?

Dezelfde winnende formule zagen we bij Renault met de nieuwste generatie van de Clio, die ook nauwelijks verschilt van de vorige, maar desondanks zijn eerste plaats in Europa behoudt.

Baby-Golf

Volkswagen Polo 2022

Meer dan ooit heeft VW van de Polo een echte ‘baby-Golf’ gemaakt, en zo is de echte breuk, die men misschien al een paar jaar geleden had verwacht, er eindelijk gekomen. Hij onderscheidt zich van bij de eerste aanblik achteraan, waar de lichtblokken zich uitstrekken tot op de achterklep – een gimmick van de Golf. Maar ook aan de voorkant met een nieuwe bumper, waarboven een lichtstrip tussen de twee LED-koplampen (standaard) de grille accentueert.

De Polo wint tevens aan dynamiek en afmetingen met een koetswerklengte van 4,07 m (+ 21 cm, de wielbasis blijft ongewijzigd) en een hoogte die iets afneemt tot 1,45 m (-2 cm), waarmee hij in het hogere gemiddelde van de klasse valt.

Technologisch

Volkswagen Polo 2022

Aan boord krijgt hij een nieuw, ergonomischer stuurwiel getooid met het 2D-logo dat in 2020 werd voorgesteld. Om geconnecteerder te zijn, biedt hij nu standaard het 8-inch digitale instrumentenpaneel, de rijstrookassistent en Apple Car Play of Android Auto connectiviteit. Vier volwassenen vinden nog steeds voldoende plaats en met een 2-3/1-3 neerklapbare achterbank kan het al royale koffervolume van 351 liter nog verder toenemen. Alleen zijn Spaanse neef Ibiza doet beter!

Wat de motoren betreft, lijkt de geteste 95 pk sterke benzinemotor met een handgeschakelde versnellingsbak prima te voldoen voor normaal gebruik. Hij heeft bovendien een redelijk verbruik: we noteerden een gemiddelde van 6,5l/ 100km tijdens onze test op de bergachtige wegen van Corsica. De 110 pk sterke benzinemotor met de uitstekende DSG7-automaat, die we eveneens konden testen, biedt betere hernemingen, zonder afbreuk te doen aan het comfort of het verbruik.

Conclusie

Volkswagen Polo 2022

Met een instaptarief van 18.015 € voor de basisversie met het benzineblok van 80 pk mikt de nieuwe Polo op een breed publiek, maar blijft hij duurder dan zijn directe concurrenten. Gezien zijn prestaties en uitrusting is hij dus eerder een emotionele dan een zuiver economische keuze.

De Polo 2021: technische fiche

Motor: 3-cilinder, benzine, 999cc ; 95pk ; 175Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manueel 5 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.074/1.751/1.451

Leeggewicht (kg): 1172

Koffervolume (l): 351

Tank (l): 40

0-100 km/u (sec.): 10,8

Prijs: 20.810 € BTWi

Topsnelheid: 187 km/u

Gem.verbruik: 5,2 l/100km

CO2: 119 g/km

Andere motorisatie: 

1.0 MPi 80 : 80pk, 5,4l/100km, 171km/u, 18.015€ BTWi

1.0 TSi 110: 110pk, 5,5l/100km, 195km/u 23.115€ BTWi

2.0 TSi 207: 207pk

GNV : 90pk, 3,7kg/100km, 183km/u, 24.910€ BTWi

 

Score van de redactie

Pluspunten

  • Geslaagd design
  • Goede hernemingen en precieze besturing
  • Intuïtief en reactief infotainmentsysteem

Minpunten

  • Vrij luidruchtig (95pk)
  • Minder handige aanraakbediening (menu’s, volume, airco)
  • Geen micro-hybridisatie

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook