TEST VW Polo: De miniatuur-Golf 

De Polo is op de leeftijd gekomen voor een mid-career update. Met de restyling van deze zesde generatie wil hij zich sterker manifesteren in Europa in een ultracompetitief segment dat wordt gedomineerd door de Clio, 208, Corsa en andere Yarissen.

7 / 10
Gepubliceerd op 31 oktober 2021
Leestijd : 3 min

Deel

TEST VW Polo: De miniatuur-Golf 

Om dit te bereiken is er geen sprake van het doorbreken van de stijlcodes die tot nu toe zijn succes hebben gemaakt: atletische lijnen en een silhouet zonder overbodige franjes om de serieuze en rationele kant te benadrukken die door velen wordt gewaardeerd. Trouwens, waarom zou je een recept veranderen dat werkt?

Dezelfde winnende formule zagen we bij Renault met de nieuwste generatie van de Clio, die ook nauwelijks verschilt van de vorige, maar desondanks zijn eerste plaats in Europa behoudt.

Baby-Golf

vwpolo2

Meer dan ooit heeft VW van de Polo een echte ‘baby-Golf’ gemaakt, en zo is de echte breuk, die men misschien al een paar jaar geleden had verwacht, er eindelijk gekomen. Hij onderscheidt zich van bij de eerste aanblik achteraan, waar de lichtblokken zich uitstrekken tot op de achterklep – een gimmick van de Golf. Maar ook aan de voorkant met een nieuwe bumper, waarboven een lichtstrip tussen de twee LED-koplampen (standaard) de grille accentueert.

Advertentie – lees hieronder verder

De Polo wint tevens aan dynamiek en afmetingen met een koetswerklengte van 4,07 m (+ 21 cm, de wielbasis blijft ongewijzigd) en een hoogte die iets afneemt tot 1,45 m (-2 cm), waarmee hij in het hogere gemiddelde van de klasse valt.

Technologisch

vwpolo

Aan boord krijgt hij een nieuw, ergonomischer stuurwiel getooid met het 2D-logo dat in 2020 werd voorgesteld. Om geconnecteerder te zijn, biedt hij nu standaard het 8-inch digitale instrumentenpaneel, de rijstrookassistent en Apple Car Play of Android Auto connectiviteit. Vier volwassenen vinden nog steeds voldoende plaats en met een 2-3/1-3 neerklapbare achterbank kan het al royale koffervolume van 351 liter nog verder toenemen. Alleen zijn Spaanse neef Ibiza doet beter!

Wat de motoren betreft, lijkt de geteste 95 pk sterke benzinemotor met een handgeschakelde versnellingsbak prima te voldoen voor normaal gebruik. Hij heeft bovendien een redelijk verbruik: we noteerden een gemiddelde van 6,5l/ 100km tijdens onze test op de bergachtige wegen van Corsica. De 110 pk sterke benzinemotor met de uitstekende DSG7-automaat, die we eveneens konden testen, biedt betere hernemingen, zonder afbreuk te doen aan het comfort of het verbruik.

Conclusie

vwpolo1

Met een instaptarief van 18.015 € voor de basisversie met het benzineblok van 80 pk mikt de nieuwe Polo op een breed publiek, maar blijft hij duurder dan zijn directe concurrenten. Gezien zijn prestaties en uitrusting is hij dus eerder een emotionele dan een zuiver economische keuze.

De Polo 2021: technische fiche

Motor: 3-cilinder, benzine, 999cc ; 95pk ; 175Nm

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manueel 5 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.074/1.751/1.451

Leeggewicht (kg): 1172

Koffervolume (l): 351

Tank (l): 40

0-100 km/u (sec.): 10,8

Prijs: 20.810 € BTWi

Topsnelheid: 187 km/u

Gem.verbruik: 5,2 l/100km

CO2: 119 g/km

Andere motorisatie: 

1.0 MPi 80 : 80pk, 5,4l/100km, 171km/u, 18.015€ BTWi

1.0 TSi 110: 110pk, 5,5l/100km, 195km/u 23.115€ BTWi

2.0 TSi 207: 207pk

GNV : 90pk, 3,7kg/100km, 183km/u, 24.910€ BTWi

 

Voor
  • Geslaagd design
  • Goede hernemingen en precieze besturing
  • Intuïtief en reactief infotainmentsysteem
Cons
  • Vrij luidruchtig (95pk)
  • Minder handige aanraakbediening (menu’s, volume, airco)
  • Geen micro-hybridisatie

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Volkswagen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.