Sinds mei 2017 kan Ferrari terugblikken op 70 lange jaren van expertise, passie, klinkende namen, spraakmakende modellen en succes. Zonder de leerperiode bij Alfa Romeo te vergeten. Het stuur nemen van een supercar met zo’n rijk verleden is al een droom op zich. Maar als het bij mijn debuut bovendien gaat om een bolide met de krachtigste en meest ontwikkelde atmosferische motor onder het koetswerk, durf ik gerust te spreken van een geschenk uit de hemel…
Voorspel
Ferrari is uiteraard niet het eerste het beste merk. Dus om nog beter te begrijpen wat ons te wachten staat, brengen we eerst een bezoekje aan het museum. Dat levert onder meer verheldering over de benaming van de prachtige wagen die we gaan testen, de 812 Superfast. 8 staat voor 800 pk; 12 voor V12 (uiteraard atmosferisch) en Superfast is een verwijzing naar de historische modellen en de stroomlijn, want de vormen van deze machine werden met een oog voor het kleinste detail gesculpteerd. Op dit vlak kwam de inspiratie van de F12 Tour de France. Kortom, we staan oog in oog met een kruisraket.
Naast de koplampen vallen de scherpe luchtinlaten op. Ze zijn op het eerste gezicht wel wat geraffineerder dan op de nieuwe McLaren 720S, maar ze vragen toch enige gewenning en al bij al zijn ze vrij discreet. In profiel springen de gewelfde flanken meteen in het oog, die naargelang de gekozen kleur deze glooiingen meer benadrukken en deze schoonheid ook slanker maken. Achteraan markeren de vier ronde lichten het design dat hier voornamelijk gebruik maakt van horizontale lijnen. De 812 Superfast is vrij breed en imposant en dat levert hem een koffer van 320 liter op, wat zeer handig is voor een roadtrip waartoe deze GT met zijn fantastische mechaniek zich uitstekend leent.
Contact
Advertentie – lees hieronder verder
Er wacht ons een vloot wagens in verschillende kleuren op enkele meters van het testcircuit van Fiorano waar het merk met het steigerende paardje vrijwel 365 dagen per jaar rijdt (echt waar!). Mijn exemplaar is rood. Perfect voor mijn eerste keer in een Ferrari, want zoals Enzo Ferrari ooit zei: “Vraag aan een kind een auto te tekenen en die zal rood zijn”. Eindelijk mag ik aan boord klimmen en neem ik het bekende stuur met de manettino en de geïntegreerde knipperlichtschakelaars ter hand. Dat laatste blijft wat vreemd, maar Ferrari houdt vast aan deze exclusiviteit omdat men wil dat de ‘piloot’ steeds beide handen op het stuur houdt.
Ik kijk uit op een grote toerenteller en enkele digitale displays: links, de informatie van het voertuig; rechts, de navigatie, de radio, de telefoon, enz. Deze schermen bedien je via knoppen op het dashboard: de ene staat links van het stuur, de andere rechts. De bediening verloopt vrij intuïtief, maar eens de snelheid stevig oploopt, blijkt het onmogelijk alles scherp in het oog te houden. Verder vallen in het interieur de ventilatiemonden op die de racesfeer uitademen en zeer mooi in het geheel werden geïntegreerd. De passagier krijgt eveneens allerlei informatie voor zich op het digitale aanraakscherm, een optie van 3.328 €.
Actie
We drukken op de startknop (rood uiteraard!) en de pret begint: het wordt echt zeldzaam om zo’n V12 tot leven te horen komen. Daar gaan we dan! I Ondanks zijn 1.630 kg suist deze opvolger van de F12 Berlinetta in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Naast de verbeterde stroomlijn, kreeg ook de V12 een grotere cilinderinhoud, die van 6,3 naar 6,5l steeg, en meer vermogen (+ 60 pk). Daarnaast werden de cilinderkoppen hertekend voor een verbeterde ademhaling en steeg de injectiedruk van 200 à 350 bar! 80% van het koppel is reeds vanaf 3.500 t/min voorhanden, maar de hel breekt pas echt los boven de 6.000 t/min. Dan beland je in een ander universum waar de power je echt in de stoelen drukt. Bovendien verloopt het schakelen met de F1-bak met dubbele koppeling nog sneller. Het lijkt een te gekke droom, maar dat is de realiteit!
Dit model huldigt eveneens de eerste elektrische stuurinrichting in de geschiedenis van het merk in: “We kunnen verzekeren dat we veel tijd hebben gestoken in de ontwikkeling en de verfijning van deze stuurinrichting alvorens we ze jullie laten testen!”, verklaarden de verantwoordelijken ons. Het resultaat: op de weg is de feedback nagenoeg perfect. Enkel bij zeer hoge snelheid, op een hobbelig wegdek, moet je héél kleine stuurcorrecties uitvoeren, wat echter onaangenaam is in een wagen van dit kaliber. Gelukkig biedt Ferrari hiervoor een oplossing: de “Bumpy” stand van de ophanging die in alle modi kan worden ingeschakeld en in het “Wet” programma meteen actief is. Dat is nog niet alles, want de 812 Superfast beschikt ook over meesturende achterwielen, waarvan de werkingsintensiteit varieert naargelang de gekozen stand. En dan is er nog een geweldig verschil tussen de “Sport” stand en wanneer je de manettino op “Race” draait! Dan wordt het echt te gek want de bolide toont zich zo vreselijk hitsig! Last van onderstuur met het uit de kluiten gewassen blok vooraan? Deze uitdrukking is de 812 Superfast onbekend ! Hoe ze bij Ferrari daarin slagen? We vragen het ons nog steeds af…
Extase
Op de openbare weg hadden we al een prima gevoel in deze machtige bolide, en op het circuit werden deze sensaties alleen maar versterkt. De 812 Superfast zorgt voor een geweldig vuurwerk! In de remzones geven de koolstof-ceramische remmen geen enkele krimp. En je kan zelfs nog proberen de limiet verder te verleggen in de « CT off » modus. Dan laat de Ferrari lekker driften toe met de nodige fun en efficiëntie, maar alles blijft steeds mooi onder controle. De besturing verloopt daarmee heel makkelijk, ongeacht het rijniveau van de bestuurder. Misschien zelf iets te makkelijk. De elektrische stuurinrichting schitterde daarentegen meer op de weg. Maar goed, dan zoeken we naar details om te ontkrachten dat de perfectie bestaat…
Besluit
Wat een ervaring! En bovendien is deze 812 Superfast niet alleen supersnel, hij is ook zeer polyvalent en handelbaar zodat dat je hem aan om het wie kan toevertrouwen… Maar wel op voorwaarde daar er zorg voor wordt gedragen want dit verdient deze fraaie bolide echt…
De 812 Superfast in enkele cijfers
Motor : V12 – 65° atmosferisch, benzine met directe injectie; 6.496cc ; 800pk van 5.750 tot 8.500tr/min ; 718Nm bij 7.000tr/min
Transmissie : op de vier wielen
Versnellingsbak : F1 automaat 7 verhoudingen
L/l/h (mm) : 4.657/1.971/1.276
Leeggewicht (kg) : 1.630
Kofferinhoud (l) : 320 (+ 180 achter de stoelen)
Tank (l) : 92
0 tot 100 km/u (sec.) : 2,9
Prijs : 289.819 € BTWi
Topsnelheid : 340 km/u
Gem. verbruik : 14,9 l/100 km
CO2 : 340 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be