TEST Ferrari Portofino: vaarwel California!

De best verkochte Ferrari ter wereld – de California – ruimt plaats voor de Portofino. Kortom, terug naar de roots, want de naam ademt Italiaanse flair. Maar is hij ook goed?

Gepubliceerd op 23 maart 2018
Leestijd : 6 min

Deel

TEST Ferrari Portofino: vaarwel California!

Wist u dat 70% van de California-kopers nooit eerder met een Ferrari hebben gereden? Niet verwonderlijk overigens, want de California was tot nu toe het instapmodel in het Ferrari-universum. Deze GT, waarvan het harde dak kan wegklappen zodat het een cabrio wordt, was altijd een erg verleidelijk model. Voortaan wordt de California (T) vervangen door de Portofino. Deze Ferrari is dus niet langer een verwijzing naar de lange rechte wegen in California, maar wel een knipoog naar de kleine Italiaanse badplaats die door de plaatselijke jetset wordt gekoesterd. De toon is gezet, we verwachten ons dus aan nog meer elegantie en we hopen ook op een sportiever karakter!

Totaal nieuw

Hoewel de afmetingen van de California T en de Portofino nagenoeg dezelfde zijn en ook de wielbasis identiek is, werd het onderstel grondig veranderd. Ferrari maakt vooral meer gebruik van aluminium en ook het aantal componenten werd verminderd. Tot slot komt er ook een gloednieuwe assemblagemethode. Dit maakt de Portofino 80 kg lichter maar ook 35% stijver en in de zones waar de ophanging wordt gemonteerd, is deze setup 50 % stijver. Ook de kofferinhoud vaart er wel bij, want het laadvolume stijgt van 240 naar 292 liter. De allerkleinsten hebben achterin zelfs recht op 5 cm extra beenruimte. Deze nieuweling is op papier dus ruimer én sportiever, wat een zeer aantrekkelijke gedachte is.

Wat een lijn…

Wanneer we oog in oog staan met de Protofino, zijn we gefascineerd door het lijnenspel en geraken we onder de indruk van zijn schoonheid. Alles is anders, want de elegante snuit en de koplampen doen denken aan de GTC4 Lusso. In profiel oogt de Ferrari meer als een fastback en het is duidelijk dat de designers geïnspireerd werden door de Ferrari Daytona. Het geheel oogt vooral mooi met een gesloten dak. Achteraan werden de lichten zo ver mogelijk naar de flank opgeschoven, terwijl ze bij de California in de achterklep werden geïntegreerd. Het design van de Portofino is meer dan ooit geslaagd.

Advertentie – lees hieronder verder

Motorsound!

We zitten in een Ferrari en los van het steigerende paard, het Italiaanse rood (in dit geval Rosso Portofino) is het vooral de motor die ons doet wegdromen! Het gaat andermaal om een 3.9 liter grote bi-turbo V8 waarvan het vermogen werd opgevoerd tot 600 pk. Door gebruik te maken van nieuwe drijfstangen, aangepaste zuigers, een directer inlaattraject met een ander spruitstuk en een nieuw uitlaatsysteem kon men 40 pk extra uit de motor puren. Dat merk je ook aan de ongelooflijke trekkracht van 760 Nm (+48 Nm vergeleken met de V12 uit de 812 Superfast !) die beschikbaar is tussen 3.000 en 5.250 opm.

De motoringenieurs hebben ook een veel verfijnder motortimbre beloofd, want voor een Ferrari is dit meer dan ooit belangrijk ! Tijdens de persconferentie werden aan dit ogenschijnlijke detail diverse slides besteed, want voor heel wat klanten is dit helemaal geen detail. Door dit soort details gaan onze handen kriebelen. Neen, we starten niet in Portofino, maar wel langs de Adriatische kust in Brindisi, op het centrale punt van de Italiaanse hiel.

Motor

We kunnen het niet genoeg herhalen, gesloten ademt deze Portofino als het ware chrisma uit. En geloof ons, de voorbijgangers zullen ons wat dat betreft niet tegenspreken! We drukken op de rode startknop en de V8 komt spontaan tot leven. We zien eveneens een groot 10,25 inch scherm centraal bovenop het dashboard (net zoals in de GTC4 Lusso) en beslissen vervolgens toch maar om het dak open te gooien. Ferrari claimt 14 seconden om het dak te openen, reken in de praktijk eerder op 18 tellen. Je kan dit ook al rijdend tot een snelheid van 40 km/u doen. Wat dat betreft, is er weinig evolutie te merken. Ondanks de belofte de wagen anders zou klinken in de Comfort en in de Sport modus, zouden we onze eerste meters met de Portofino niet meteen als discreet omschrijven. Bij lage toerentallen, is de klank echter niet echt verfijnd… maar goed, we gaan niet muggenziften. Bovendien het is niet van die aard dat de pret kan drukken aan boord van deze Italiaanse GT. We zitten overigens perfect in de stoelen die nog iets smaller zijn geworden dan voorheen, hierdoor kwam er ook extra binnenruimte vrij.

Rijden

Eens op de snelweg krijg ik de kans om het potentieel van de motor te testen en de V8 heeft slechts 10,8 seconden nodig om van 0 tot 200 km/u te accelereren. Zelfs zonder windscherm worden de turbulenties uitstekend gecounterd. Bij 150 km/u hoef je niet eens je stem te verheffen om te kunnen praten met je passagier. Die laatste krijgt overigens een klein aanraakscherm voor zich, waarop hij relevante informatie kan aflezen zoals snelheid, rijmodus, navigatie, enz.

Vervolgens kiezen we voor een bochtiger traject. We sluiten het dak en gaan op zoek naar de limieten van een nieuwe en vooral lichtere onderstel. De Portofino krijgt voor het eerst ook een elektronisch differentieel op de achteras en dat werkt ongelooflijk efficiënt. De wagen biedt onwezenlijk veel tractie en dat schept vertrouwen zodat je midden in de bocht gerust het gaspedaal wat dieper kan intrappen. Deze coupé-cabrio geeft je altijd het gevoel dat hij dan nog scherper gaat sturen!

Actie

In de Sport modus reageert de motor iets gewilliger en ook de ploffen in de uitlaat zijn meer uitgesproken bij het schakelen. De Portofino reageert het leukst wanneer je de schakellepels aan het stuur gebruikt. De F1-versnellingsbak met 7 verhoudingen schakelt vliegensvlug en de manier waarop de motor tussen de 3.000 en de 5.000 toeren accelereert, is uit de kunst. Alles wat volgt, is bonus!

Of er ook nog verbeteringen mogelijk zijn? Jawel, want we vonden het elektrisch bekrachtigde stuur iets te licht sturen. Vooral bij kleine stuurbewegingen, krijg je geen optimale feedback van de weg. Na de 812 Superfast is dit nog maar het tweede Ferrari-model dat over dit type stuurinrichting beschikt. We willen dit het merk uit Modena graag vergeven, hoewel het toch enige tijd vergt om eraan te wennen.

We zijn er echter van overtuigd dat klanten van deze wagen dit uiteindelijk niet als een nadeel zullen ervaren. Vooral omdat de Portofino zich onder alle omstandigheden uitstekend gedraagt en vertrouwen inboezemt. Hij blijft altijd erg comfortabel, in die mate zelfs dat men zich afvraagt of men weldegelijk in een Ferrari zit wanneer men over een verkeersdrempel rijdt. De magnetisch gestuurde demping (een accessoire van € 4.000) !) kwijt zich uitstekend van zijn taak. De accessoirelijst is overigens lang en jaagt de prijs snel de hoogte in. Dit is echter de keerzijde van de medaille wanneer je een Ferrari kan kopen voor minder dan € 200.000.

Besluit 

Voor klanten die op zoek zijn naar een polyvalent model binnen het Ferrari-gamma is deze Portofino een uitstekende keuze! Hij is verfijnder, krachtiger, makkelijker te beheersen, erg comfortabel en vooral uitzonderlijk elegant. Kortom, deze Portofino is een waardige opvolger voor de California!

+

Schitterend design
Veelzijdige coupé/spider
Motortimbre een Ferrari waardig
Extra kofferruimte



Elektrische stuurbekrachtiging mist verfijning
Motorklank is niet altijd even stil in de Comfort modus

De Ferrari Portofino in cijfers
Motor : V8 bi-turbo met directe benzine-injectie ; 3.855cc ; 600pk bij 7.500tr/min ; 760Nm tussen 3.000 en 5.250tr/min
Aandrijving : achterwielaandrijving
Versnellingsbak : 7-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 4.586/1.938/1.318
Leeggewicht (kg) : 1.664
Koffervolume (l) : 292
Tankinhoud (l) : 80
0 – 100 km/u (sec.) : 3,8
Prijs : € 195.022 BTWi
Vermogen : 600 pk
Topsnelheid : >320 km/u 
Gem. opg. verbruik : 10,7 l/100km
CO2 : 245 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ferrari voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.