Autotests

TEST Ford Mustang Shelby GT500: De laatste muscle car?

Geschreven door Alain De Jong | 07/07/2021

Ook Ford zet volop in op elektrificatie, maar vergeet daarbij gelukkig zijn historiek van muscle cars niet helemaal. Dat leidde tot de nieuwe, explosieve 760 pk sterke Mustang Shelby GT500.

Jammer genoeg moeten we meteen de pret al drukken: deze geweldige bolide komt niet in de Europese Ford-catalogus te staan omwille van beslommeringen met de emissies en de hoge fiscale druk in vele landen aan deze kant van de oceaan. Wat diehards natuurlijk niet belet om hun eigen exemplaar parallel in te voeren, iets dat regelmatig gebeurt met Amerikaanse sportwagens die hier slechts een nichepubliek aanspreken. Gelukkig kunnen we de lezers van toch nog even virtueel laten meegenieten van de fascinerende Mustang Shelby GT500 die in België opdook tijdens de Ford Performance Day op het testterrein van het merk in Lommel.

Show off en topprestaties

Als rasechte Amerikaanse sportwagen is ook de Shelby GT500 niet vies van wat show off. Zeker in de tint Grabber Green met een witte dubbele striping over het koetswerk is hij een regelrechte blikvanger, waarbij de gigantische koelopeningen in de neus en bovenop de motorkap, de 20” velgen en de imposante achtervleugel voor de kers op de Shelby-taart zorgen. Maar laat het meteen duidelijk zijn: al deze items dienen niet enkel voor het uiterlijk vertoon, maar hebben ook een functie om de topprestaties van deze Mustang te ondersteunen.

Shelby Mustang GT500 2021

Voor dit op en top Amerikaans product pakt Ford graag uit met de prestatie op de ‘quarter mile’, de sprint over 400 meter die ook op de dragstrips als referentie geldt. Wel die lukt in 11 seconden, wat een knaltijd is! Tussendoor klokt de GT500 in goed drie tellen af op de 0-100 km/u-tijd en haalt hij een topsnelheid van 290 km/u. Inderdaad, dit een echte dragster voor de openbare weg!

Ford Shelby Mustang GT500 2021

Zijn sprintcapaciteiten heeft de recentste Shelby te danken aan zijn uiterst potente V8. De 5,2 liter is voorzien van een Roots-compressor en elke exemplaar wordt uiterst precies met de hand geassembleerd om het maximale potentieel te bereiken. Deze krachtbron is goed voor maar liefst 760 pk en 850 Nm koppel! Die power wordt naar de achterwielen geleid via een specifieke Tremec-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, die in 80 milliseconden van gang wisselt. Met een aangepaste setup van de MagneRide gestuurde demping en Brembo-remschijven ter grootte van een kingsize pizza heeft de GT500 ook de capaciteiten om op een circuit de gevestigde waarden het vuur aan de schenen te leggen.

Shelby Mustang GT500

Stamp onder de kont

Na het zachte gezoem van de recente elektrische testwagens, is het weer heerlijk het zware, viriele geronk van een V8 te horen weerklinken. Gelukkig biedt de Lommel Proving Ground voldoende mogelijkheden om het potentieel van de Shelby GT500 ongedwongen en in alle veiligheid uit te testen. Zo draaien we het ovaalcircuit op, waar ik van de Ford-begeleider de boodschap krijgen het gaspedaal meteen te vloeren en even door te trekken tot 200 km/u. Yes sir! De achtpitter reageert onmiddellijk en de GT500 schiet als een kruisraket weg, waarbij hij de bestuurder een flinke stamp onder zijn kont geeft en steeds heftiger begint te brullen. Ik word dieper in de Recaro-kuipstoel gedrukt en laat de 760 paarden voluit galopperen. Dit is heftig! Maar tegelijk valt op dat de wagen perfect zijn koers houdt en met de toppen van de vingers bestuurd kan worden. De aerodynamica staat duidelijk op punt en drukt de Shelby bij deze hoge snelheden stevig tegen het asfalt.

Shelby Mustang GT500 2021 drag

Dan draaien we een traditioneel parcours op, waar ik de rijdynamiek van de GT500 mag beoordelen. Mijn copiloot adviseert het gaspedaal te doseren in de bocht en het pas te vloeren als de wielen weer recht staan. Daar kan ik inkomen, want met de briesende 850 Newtonmeter aan boord is er niet veel nodig om plots door de achterkant ingehaald te worden. De rit was vrij kort, maar het was toch een heel avontuur dat best indruk maakte. De pret kan natuurlijk nog veel verder gaan met de specifieke instellingen van de rijprogramma’s, die in de Dragstrip-stand een hallucinante spurt toelaten of in de Drift-stand uitnodigen tot het betere glijwerk dat volgens de Ford-technici wel telkens een setje banden kost.

Mustang Shelby GT500

Betaalbare sensaties

Hoewel hij wat ruwer uit de hoek komt dan de Europese concurrenten van Duitse of Italiaanse makelij, biedt de Mustang Shelby GT500 vergelijkbare prestaties en sensaties voor bovendien een veel gunstigere prijs. Deze bolide kost in de Verenigde Staten slechts 73.999$, wat omgerekend ongeveer 62.400€ is. Fans van rasechte muscle cars, wat houdt jullie tegen? Bestellen maar deze nieuwe Shelby en dan wachten tot de boot in Antwerpen aankomt om er volop van te genieten.

Foto’s:

Shelby Mustang GT500 interieur

Ford Shelby Mustang Shelby GT500: technische fiche

Motor: V8, Roots-compressor, benzine, 5.163cc; 760 pk bij 7.300 t/min; 850 Nm bij 5.000 t/min

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling

L/B/H (mm): n.b.

Leeggewicht (kg): 1.897

Koffervolume (l): n.b.

Tank (l): n.b.

0-100 km/u (sec.): 3,5

Prijs: 73.999$ (VS)

Vermogen: 760 pk

Topsnelheid: 290 km/u

Gem.verbruik: n.b.

CO2: n.b.

Score van de redactie

Pluspunten

  • Hallucinante prestaties
  • Echte muscle car
  • Scherpe prijs

Minpunten

  • De laatste echte muscle car?
  • Belastingtarief
  • Niet officieel ingevoerd

Trefwoorden

Lees ook