Eerst een woordje over de naam “Kona” die misschien wat vreemd in de oren klinkt. De marketingdienst van Hyundai verduidelijkte dat die verwijst naar een eiland van Hawaï en dat er reeds een “Iron Man” versie is voorzien. Wat de techniek betreft, rust deze in Korea geproduceerde compacte SUV (met een lengte van 4,16 meter) op een geheel nieuw platform dat weldra ook voor andere modellen van de groep zal aangewend worden. Het koetswerk is vrij origineel, zeker de voorkant met zijn honingraat grille en led-lichten die het voertuig de nodige uitstraling bezorgen om de confrontatie aan te gaan met de erg sterke concurrentie (Renault Captur, Peugeot 2008…). Verder zorgen omlijstingen van de wielkasten in zwart plastic en grote velgen (18” op onze testwagens) voor een avontuurlijk accent.
In het interieur lijkt het design klassieker uit te vallen met een tellerpartij met wijzers, terwijl het centraal 8” infotainmentscherm (compatible met IOS/Android) duidelijk en goed opgesteld is. De uitrusting pakt uit met enkele accessoires die normaal aan de hogere segmenten zijn voorbehouden, zoals het head-up display boven het stuur. De Kona beschikt verder over de recentste functies op vlak van actieve veiligheid: een actief remsysteem met voetgangersdetectie, “Lane Keeping Assist” (standaard), vermoeidheidsdetectie (standaard), dodehoekwaarschuwing of een systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer (bij het verlaten van een parking). De interieurruimte valt erg goed mee voor het formaat van het voertuig, al zijn de achterste zitplaatsen vrij krap. Het koffervolume van 361 liter ligt in de lijn van het gemiddelde in dit segment (377 liter in de Captur).
Weldra ook elektrisch
Aanvankelijk biedt de Kona onder de motorkap enkel keuze tussen twee bescheiden turbobenzinekrachtbronnen: de T-GDI 1.0 (120 pk) met een manuele zesbak en de T-GDI 1.6 (177 pk) gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische transmissie. In de zomer van 2018 voegt Hyundai daar nog een gloednieuwe 1.6 diesel (115 en 136 pk) uitgerust met een manuele zesbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling aan toe. In tegenstelling tot heel wat concurrenten laten de Koreanen nog steeds de keuze tussen versies met voorwiel- of vierwielaandrijving. En tegen eind volgend jaar komt er ook een elektrische versie aan.
We konden de Kona al even testrijden met de krachtigste motor (1.6l 177 pk). De indruk was zeker positief, met een ophanging die een goed compromis biedt tussen rijdynamiek en comfort, en vooral een goed afgestelde stuurinrichting. Aan het stuur hadden we zowaar de indruk in een wagen van een hoger segment te rijden. Uiteraard moeten we dat nogmaals verifiëren eens de voor Europa bestemde versies bij ons in de herfst aankomen. Dat is trouwens de reden waarom onze technische fiche nog onvolledig is. Ook wat de prijs betreft liet Hyundai ons nog in het ongewisse. Maar “off the record” werd toch al toegegeven dat die zich op de (Franse) concurrentie zal richten, en dus wellicht prijskaartje tussen 16 en 25.000 euro zal krijgen, naargelang de uitvoering.
+
Advertentie – lees hieronder verder
Leuke en originele styling
Motor
Versnellingsbak
Aangename besturing
Interieurruimte
Koffer
–
Windgeluid rond spiegels
Krasgevoelig plastic
Wat laat in dit segment
De Hyundai Kona 1.6 T GDI in cijfers
Motor : viercilinder turbobenzine, 1.591cc; 177pk; 265Nm
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm) : 4.165/1.800/1.550
Leeggewicht (kg) : NB
Koffervolume (l) : 361
Tankinhoud (l) : NB
Prijs : +/- € 25.000 BTWi
Topsnelheid (km/u) : 210
Gem. verbruik (l/100km) : NB
CO2 (g/km) : NB
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be