Autotests

TEST Jaguar F-Pace: het anti-Macan-wapen

Ook al is Jaguar verwant met Land Rover, toch dachten we niet dat het Britse merk zo snel voor de lokroep van de SUV’s zou bezwijken. Dat klopte dus niet. Rotsachtige paden beklimmen en door de modder ploeteren in een Jaguar is voortaan geen science fiction meer!

Frederic De Backer | Gepubliceerd op 2 jun. 2016 | Leestijd: 7 min

«LR» in het automobieljargon, betekent «Jaguar-Land-Rover». Eenvoudig gezegd: het gaat om hetzelfde bedrijf. En zoals u weet is Land Rover al geruime tijd gespecialiseerd in 4×4’s van alle genres, van de meest extreme (Defender) tot de meest luxueuze (Range Rover). Welke plaats was er dan nog voor een Jaguar SUV in dit geheel? Het antwoord is duidelijk: zo’n model moet staan voor dynamiek en sportiviteit.

Theoretisch 4,9l/100km

Advertentie – lees hieronder verder

De F-Pace rolt van dezelfde productielijn als de XE berline en positioneert zich in het segment van compacte SUV’s, net zoals een zekere Porsche Macan. Maar als u hem goed bekijkt zou hij met zijn lengte van 4,73 meter even goed in een hoger segment passen. Zeker omdat hij achteraan zeer veel plaats biedt (behalve in het midden door de transmissietunnel) en een enorme koffer van 650 liter heeft. We hebben dan ook het gevoel dat deze F-Pace met een prijskaartje van 43.000 euro en aangedreven door een 180 pk sterke dieselmotor, die slechts 129 gram CO2/km (4,9l/100km) uitstoot, zal inslaan als een bom. Goed, voor dat bedrag moet u zich tevreden stellen met een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving, maar dan nog. De positionering is superconcurrentieel voor een voertuig met deze standing!

Sportief, maar hard

Voor deze prijs krijgt u een SUV met karakter voorgereden, wat niet het geval is voor alle premium SUV’s die recent werden voorgesteld. De F-Pace biedt eveneens een lichte en superstijve koetswerkstructuur die voornamelijk uit aluminium is opgetrokken. En aangezien stijfheid en een laag gewicht de twee basisingrediënten voor een dynamisch rijgedrag zijn, lost de Jaguar op dat vlak alle verwachtingen in. Goed, de versies voor onze testsessie in Montenegro hadden vierwielaandrijving en een actieve ophanging, maar het staat buiten kijf dat deze SUV niet veel moet onderdoen voor een sportieve berline. De keerzijde van de medaille: het comfort laat snel te wensen over eens het asfalt niet meer biljartglad is. Dat gold tenminste voor onze testexemplaren die met 22-duimers geschoeid waren. We kijken al uit naar een test op onze Belgische wegen om dit te verifiëren.

Activity Key

Zoals het deze dagen hoort, is het interieur van de F-Pace volgestouwd met alle mogelijke en denkbare technologie op vlak van connectiviteit met een personaliseerbare tablet, wifi, integratie van smartphones, enz. Daarenboven pakt hij uit met een functie die zelfs een megageek nog nooit heeft ervaren: de Activity Key. Het gaat om een waterdichte en schokvrije armband met een transponder die werkt via dezelfde frequenties als de andere sleutels van de wagen. Hiermee hoeft u die laatste niet meer mee te nemen als u uw gebruikelijke kajak- of surftochtjes maakt. Het openen of sluiten van de wagen gebeurt namelijk door de armband in de buurt van de letter «J» op de achterklep te brengen. De sleutel blijft in de wagen en wordt gedesactiveerd eens het voertuig is vergrendeld.

Met de vingers in de neus

Als echte SUV moest de F-pace ons natuurlijk ook zijn offroad-capaciteiten tonen. En ook hier verbaasde hij, ondanks een beperkte bodemvrijheid die zijn klautervermogen wel wat aantast. De integrale aandrijving heeft een duidelijk achterwielaangedreven karakter, maar sluist ook het vermogen naar de voorwielen wanneer dat nodig is. Het ASR-systeem (Adaptive Surface Response) dook op de XF op met twee standen (sneeuw en regen) en krijgt er hier nog één bij voor op moeilijk terrein. Je moet trouwens zeker geen professional zijn om offroad te gaan. Zelfs ruiger werk lukt dankzij de automatische elektronische regeling van het gas en de remmen. Het volstaat om de gewenste snelheid op het stuur in te stellen en de F-Pace doet de rest.

BESLUIT

Jaguars eerste SUV is echt geslaagd: een leuke verschijning, handig en functioneel, indien gewenst dynamisch en bovendien betaalbaar.

 

De F-Pace 20d in enkele cijfers

Motor : viercilinder turbodiesel, 1.999cc; 180pk bij 4.000tr/min; 430Nm bij 1.750tr/min.

Aandrijving: op de achterwielen (of 4×4).

Versnellingsbak : manueel met 6 verhoudingen (8-trapsautomaat optie).

L/l/h (mm) : 4.731/1.936/1.667

Leeggewicht (kg): 1.665

Kofferinhoud (l) : 650

Tank (l) : 60

0-100 km/u (sec.) : 8,9

Positieve punten

Aangename kleine diesel

Scherpe prijs

Functionaliteit/vorm koffer

Rijgedrag

Negatieve punten

Ergonomie (zijruiten, geheugen stoelen)

Harde ophanging

Afwerkingsdetails

De andere motorisaties

30d : 300pk, 6l/100km, 241km/u, 58.600 euro BTWi.

35t: 340pk, 8,9l/100km, 250km/u, 59.9500 euro BTWi.

S: 380pk, 8,9l/100km, 250km/u, 76.4500 euro BTWi.

Prijs : 43.050 &€ BTWi

Vermogen : 180 pk

Topsnelheid: 209 km/u

Gem. verbruik: 4,9 l/100km

CO2 : 129 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon