Autotests

TEST Jaguar F-Type SVR: bijzonder verslavend

De F-Type een instant-klassieker noemen, is geen overdrijving. Dit is de eerste Jaguar in decennia die geliefd is in een brede vijver van potentiële sportwagenklanten, ook al bestond er zoiets als een XKR(S). De F is dijk van een auto: stijf en strak, snel en vinnig, welke motorisatie je ook kiest. Maar wie écht van zijn of haar sokken geblazen wil worden, moet voor een V8-versie gaan. De SVR, als het even kan.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 18 aug. 2018 | Leestijd: 4 min

Een spoiler hier, een opening daar… De designers van de redelijk compacte F-Type SVR hebben oog voor (functioneel) detail gehad terwijl er ook op esthetisch vlak over nagedacht werd. Dit is vanuit alle hoeken een prachtige auto en wie de poep van de ‘gewone’ F-Type maar een kale bedoening vindt, wat bijvoorbeeld ook van een AMG GT gezegd kan worden, moet maar eens achter een SVR gaan rijden. Alsof James Bond in een ondergronds racemilieu infiltreert maar nog steeds zijn Britse charme behoudt.

Advertentie – lees hieronder verder

De cockpit is niet groot maar wel cosy. Niet exotisch, eerder zakelijk. De handgreep voor de passagier naast de middenconsole doet wel veel pret vermoeden.

4×4

Elke F-Type SVR is vierwielaangedreven, wat zeker mag aangezien we 575 pk en 700 Nm ter beschikking krijgen. Het 4×4-systeem werd in ieder geval zo ingesteld dat het karakter van een achterwielaangedreven auto behouden bleef. Daarnaast werd de vooras extra reactief gemaakt.

De stabilisatorstang vooraan werd 5% soepeler en de achteras werd stijver zodat deze F-Type nog agressiever instuurt. Ten opzichte van de R-versie, kreeg de achttrapsautomaat ook andere software om de verzetswissels te versnellen.

Luid!

De 5-liter V8-motor met compressor brult als een gezant van de V8-hemel: ratelend, kletterend en bovenal: luid. Weet echter dat dit gemakkelijk getemperd worden. Met een knopje. Als het moet, kan de F-Type SVR zich dus rustig en discreet gedragen in de “Cruising”-modus maar als de “Track”-stand inschakeld is, wordt hij zonder meer brutaal. Hij wil dat je met hem ‘speelt’.

Ridicuul snel

De F-Type sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en dat is snel, héél snel. Als je het gaspedaal vloert alsof je een blikje gaat recycleren, wordt je sowieso in je stoel gedrukt. En eens de (optionele) carbonkeramische remmen op temperatuur zijn, wordt het pas helemaal leuk. Alleen al door de vierwielaandrijving kan je bochten uitsturen als een echte racepiloot. De Jag zal in het slechtste geval een beetje ondersturen maar helemaal niet oversturen. En ook de versnellingsbak is een parel… zonder dubbele koppeling.

Kortom, de F-Type SVR is bijzonder verslavend en met een prijs van ongeveer € 140.000 toch een pakje goedkoper andere supersportwagens die even hard gaan. Hadden we al gezegd dat de topsnelheid van deze Jag 322 km/u bedraagt?

Klik hier voor prijzen en technische gegevens

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon