Om te kunnen blijven opboksen tegen de Duitse drievuldigheid (BMW 3, Mercedes C, Audi A4) heeft Jaguar de ‘kleine’ XE onlangs opgefrist. De buitenkant van die berline veranderde niet veel (die werd wat verfijnder, met full-led’s voor- en achteraan), maar de binnenkant wel. Zo kreeg de boordelektronica de broodnodige updates om niet meer gedateerd over te komen. Missie geslaagd, zonder technologisch vooruitstrevend te zijn weliswaar.
De bestuurderstoel van de XE zit als gegoten en is ruim verstelbaar. Dankzij de grote voetsteun voel je je ook snel één met deze Brit. Wat de sfeer aan boord betreft: die is op-en-top Jaguar en het ontwerp een mooie mix tussen klassiek en modern. Van de typerende draaiknop om de automaat te bedienen, is trouwens geen sprake meer. Da’s voortaan een conventioneler ‘pookje’. Een minpuntje: de omlijsting rond de luchtmonden zorgt voor lastige reflecties als de zon er verkeerd op schijnt…
Voor iedereen wat wils
Wie voor de eerste keer aan het stuur van de XE draait, zal merken dat daar niet veel kracht voor vereist is. Da’s handig om te parkeren, terwijl deze Jaguar ook zeer direct en prettig stuurt als het allemaal wat sneller gaat. Bovendien zijn de rijmodi verschillend genoeg om aan elke rijstijl tegemoet te komen. Kalm en comfortabel? Dat gaat zeker. Snel en nerveus? Ook geen probleem…
Niks dan lof dus, en ook de krachtige 2-liter turbomotor verleidt, hoewel hij best dorstig is (wij zaten rond 10 liter gemiddeld). Dit blok komt niet snel buiten adem, werkt zeer goed samen met de automaat en trakteert telkens op een deels ingetogen, deels sportief motortimbre. Harenrijzend wordt het nooit – daar is deze auto nog niet agressief genoeg voor – maar dat is ook geenzins de bedoeling. Volgens ondergetekende heeft Jaguar hier het ideale compromis gevonden.
Advertentie – lees hieronder verder
We love him
Je hebt het al begrepen: de vernieuwde XE bezit alle kenmerken om door een heel groot deel van de bevolking te worden begeerd: de juiste looks, de juiste sound (ook al is het maar een viercilinder) en de juiste gedragingen op de baan. Zijn chassis is dan ook zeer stijf en uitgerust met een uitstekende ophanging die zowel een gezapige als een gehaaste rijstijl apprecieert. Deze vierdeurs laat zelfs gecontroleerde driftsessies toe, zonder ooit zijn gevoel voor comfort te verliezen…
Conclusie
De XE was al een zeer aangename wagen en Jaguar is erin geslaagd om hem na de facelift nog interessanter te maken, in de eerste plaats door zijn gedateerde software aan te pakken. Dat hij sindsdien (fors) in prijs is gestegen, smaken we iets minder. En toch… blijft dit een heerlijk alternatief voor zijn Duitse concurrenten.
De Jaguar XE P250 in cijfers
Motor: 2.0 viercilinder-in-lijn turbo, 250 pk bij 5.500 tpm, 365 Nm bij 1.300 tpm
Aandrijving: achterwielen
Versnellingsbak: 8-trapsautomaat
L/b/h (mm): 4.678/1.850/1.416
Leeggewicht (kg): 1.611
Koffervolume (l): 549
Tankinhoud (l): 63
0-100 km/u (sec): 6,5
Topsnelheid (km/u): 250
CO2-uitstoot (g/km): 159 (NDEC)
Opg. gem. verbruik (NDEC): 7l/100km
Prijs: € 44.200
- De juiste looks, de juiste gedragingen
- Updates interieur
- Krachtige én aangename viercilinder turbo
- Niet op de hoogte van BMW
- Lust een slok
- Zonnereflectie interieur
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be