Autotests

TEST Jaguar XF Sportbrake: rustig cruisen

De Jaguar XF mag dan al een jaartje ouder zijn, hij ziet er nog steeds imposant en uitermate verleidelijk uit. Dat geldt ook voor de Sportbrake, de breakversie waarvan Jaguar had gezegd dat ze hem niet zouden maken. Maar hoe rijdt deze break-die-er-nooit-zou-komen? Het korte antwoord: niet slecht! Maar er zijn kanttekeningen…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 14 mrt. 2018 | Leestijd: 4 min

Laat ons beginnen met het begin. De XF Sportbrake is op 5 cm na 5 meter lang en dan verwacht je natuurlijk ook wat plaats binnenin. Die is er gelukkig, al heb je met 565 liter natuurlijk niet het koffervolume van pakweg de nieuwe E-klasse ter beschikking. Jaguar is er anderzijds wel in geslaagd om een zeer verleidelijke lijn te behouden, de laadvloer vlak en de ruimte praktisch. Gooi je de 40/20/40-achterbank neer – met behulp van twee hendeltjes aan de zijkant – levert dat 1.700 liter laadvolume op. Niet sensationeel, maar ook wel weer genoeg.

En voorin?

Advertentie – lees hieronder verder

De boordplank bezit die Jaguar-stijl, inclusief de ronde schakelpook die steeds voor een mooi effect zorgt maar ook voor een tikkeltje vertraging bij 'snelle vertrekkers'. Zo zijn er nog wel een paar voorbeelden van een lagere reactiesnelheid: bij de GPS, de radio… Ook opvallend is hoe groot de sommige knopjes zijn. Alsof Jaguar het niet onder stoelen of banken steekt wie de kopers zouden zijn. En last but not least: de harde plastics op de deuren en de boordplank kunnen eigenlijk écht niet voor een premiummerk en al zeker niet in dit segment. Hetzelfde probleem heb je minder in een F-Type of in een van de XF's Duitse concurrenten.

Goed en slecht nieuws

Op vlak van rijgedrag hoeft deze Brit dan weer niets toe te geven aan de Duitsers. De XF Sportbrake is mooi in balans en heeft een instelbare, adaptieve ophanging met verschillende rijprogramma’s. Alles samen zorgt dat voor een mooi compromis tussen comfort en rijdynamiek, met naargelang de omstandigheden wat meer nadruk op het ene of het andere aspect, maar steeds zonder brutaal of oncomfortabel te worden. 

De discrete V6-turbodieselmotor, goed voor 300 pk en 700 Nm, lieten we ditmaal links liggen. In de plaats werd de veel populairdere 2 liter viercilinder voorgesteld, de zogeheten Ingenium die je met 163, 180 en 240 pk kan bestellen. Wij kozen voor de middenmoot. Opvallend: de tweeliter brengt een veel minder verfijnd geluid voort dan de V6. Een écht dieselgeluid… Dat drukt een beetje het plezier aan het stuur maar doet natuurlijk erder geen afbreuk aan de rijkwaliteiten van deze achterwielaangedreven break, waarvan de twee krachtigste varianten trouwens met vierwielaandrijving verkrijgbaar zijn.

+

Elegante lijn

Handige koffer

Dynamisch chassis

Precieze en goed gekalibreerde stuurinrichting

Enkele plastics een premium onwaardig

Infotainment kan beter

Luidruchtige 2.0 diesel

Klik hier voor nieuwprijzen, optieprijzen en technische gegevens van de XF Sportbrake

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon