De Levante krijgt dus op zijn beurt de 2-liter turbo 48V die 330 pk en 450 Nm ontwikkelt. Toegegeven, deze laatste waarde is lager dan de 600 Nm van de diesel die deze motorisatie vervangt, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door 55 pk extra.
Meestal gaan een hybridisatie en een laag gewicht niet goed samen, maar de Maserati-ingenieurs hebben prima werk geleverd: de kleine batterij bevindt zich onder de koffervloer en weegt minder dan het reservewiel dat hier ligt in de dieselversie. Daar komt nog een lichtere motor bij, om een lager gewicht en een 50/50 massaverdeling te bekomen.
Wendbaar en sportief
Al bij het starten produceert de viercilinder een aangename sound. En in tegenstelling tot de diesel, wordt dat geluid melodieuzer naarmate het toerental stijgt.
Advertentie – lees hieronder verder
De batterij schiet het benzineblok vaak te hulp, wat de indruk van een grotere cilinderinhoud wekt. Ze compenseert bovendien het dipje bij lage toeren en zorgt voor een aangename lineaire vermogensopbouw.
De motor levert een aangename verrassing, maar toch zorgt het chassis van deze Maserati voor de grootste verbazing. Het snakt naar bochten, waarbij het kontje al eens lichtjes uitbreekt bij het uitkomen.
De ZF-transmissie is een echt genot, vooral met de metalen peddels aan de stuurkolom. Als je op de rem trapt is het echter opletten geblazen, want dan herinnert de Levante eraan dat hij 2 ton weegt. Anders zou hij bijna kunnen doorgaan voor een sportwagen in plaats van een SUV!
Nog een kleine inspanning
Een minpunt: de ophanging te stug. En wellicht is het ook aangewezen om voor kleinere velgen te kiezen dan de 21-duims van onze testwagen.
Naast de toevoeging van een nieuw afwerkingsniveau genaamd GT, geniet de Levante met de lancering van deze hybride versie nu ook van een verbeterd infotainmentsysteem. Dat is gebaseerd op Android en het is responsief, vlot en intuïtief in het gebruik. Alleen zijn de schermen nog steeds kleiner dan bij sommige concurrenten
Conclusie
Deze lichthybride versie van de Levante is een geslaagde vervanger van de oude diesel. Als je de middelen hebt, kan deze originele SUV met een duidelijk Italiaanse stijl een interessant alternatief vormen.
Maserati Levante GT Hybrid: technische fiche
Motor: 4-cilinder, turbobenzine + 48V, 1.995cc; 330pk bij 5.750t/min; 450Nm bij 2.250t/min.
Aandrijving: naar de 4 wielen
Versnellingsbak: ZF automaat 8 verhoudingen
L/b/h (mm): 5.005/1.981/1.693
Leeggewicht (kg): 2.090
Koffervolume (l): 580
Tank (l): 80
0-100 km/u (sec.): 6,0
Prijs: 81.900 € BTWi
Vermogen: 330 pk
Topsnelheid: +240 km/h
Gem. verbruik: 10,3 l/100km
CO2: 232 g/km
- Dynamisch rijgedrag
- Verrassende viercilinder
- Merkimago en exclusiviteit
- Stugge ophanging (met 21” velgen)
- Verbruik en uitstoot
- Koffervolume
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be