Autotests

TEST Maserati Levante GT Hybrid: Interessant alternatief

Net als de Ghibli krijgt ook de Levante SUV een viercilinder-versie met microhybridisatie. Dat klinkt gelukkig erger dan het is, want dit alternatief verdient zeker een kans!

Geschreven door Sébastien Vanhouche | 21/08/2021

De Levante krijgt dus op zijn beurt de 2-liter turbo 48V die 330 pk en 450 Nm ontwikkelt. Toegegeven, deze laatste waarde is lager dan de 600 Nm van de diesel die deze motorisatie vervangt, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door 55 pk extra.

Maserati Levante Hybride

Meestal gaan een hybridisatie en een laag gewicht niet goed samen, maar de Maserati-ingenieurs hebben prima werk geleverd: de kleine batterij bevindt zich onder de koffervloer en weegt minder dan het reservewiel dat hier ligt in de dieselversie. Daar komt nog een lichtere motor bij, om een lager gewicht en een 50/50 massaverdeling te bekomen.

Wendbaar en sportief 

Al bij het starten produceert de viercilinder een aangename sound. En in tegenstelling tot de diesel, wordt dat geluid melodieuzer naarmate het toerental stijgt.

De batterij schiet het benzineblok vaak te hulp, wat de indruk van een grotere cilinderinhoud wekt. Ze compenseert bovendien het dipje bij lage toeren en zorgt voor een aangename lineaire vermogensopbouw.

Maserati Levante Hybride

De motor levert een aangename verrassing, maar toch zorgt het chassis van deze Maserati voor de grootste verbazing. Het snakt naar bochten, waarbij het kontje al eens lichtjes uitbreekt bij het uitkomen.

De ZF-transmissie is een echt genot, vooral met de metalen peddels aan de stuurkolom. Als je op de rem trapt is het echter opletten geblazen, want dan herinnert de Levante eraan dat hij 2 ton weegt. Anders zou hij bijna kunnen doorgaan voor een sportwagen in plaats van een SUV!

Nog een kleine inspanning

Een minpunt: de ophanging te stug. En wellicht is het ook aangewezen om voor kleinere velgen te kiezen dan de 21-duims van onze testwagen.

Maserati Levante Hybride

Naast de toevoeging van een nieuw afwerkingsniveau genaamd GT, geniet de Levante met de lancering van deze hybride versie nu ook van een verbeterd infotainmentsysteem. Dat is gebaseerd op Android en het is responsief, vlot en intuïtief in het gebruik. Alleen zijn de schermen nog steeds kleiner dan bij sommige concurrenten

Interieur Maserati Levante Hybride

Conclusie 

Deze lichthybride versie van de Levante is een geslaagde vervanger van de oude diesel. Als je de middelen hebt, kan deze originele SUV met een duidelijk Italiaanse stijl een interessant alternatief vormen.

Maserati Levante Hybride

Maserati Levante GT Hybrid: technische fiche

Motor: 4-cilinder, turbobenzine + 48V, 1.995cc; 330pk bij 5.750t/min; 450Nm bij 2.250t/min.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: ZF automaat 8 verhoudingen

L/b/h (mm): 5.005/1.981/1.693

Leeggewicht (kg): 2.090

Koffervolume (l): 580

Tank (l): 80

0-100 km/u (sec.): 6,0

Prijs: 81.900 € BTWi

Vermogen: 330 pk

Topsnelheid: +240 km/h

Gem. verbruik: 10,3 l/100km

CO2: 232 g/km

Score van de redactie

Pluspunten

  • Dynamisch rijgedrag 
  • Verrassende viercilinder 
  • Merkimago en exclusiviteit

Minpunten

  • Stugge ophanging (met 21” velgen)
  • Verbruik en uitstoot
  • Koffervolume

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook