De cabine van de MX-5 voelt erg vertrouwd aan, maar ook in die zin dat het er nog steeds erg krap toeven is en dat je het stuur niet in de diepte kan verstellen. In ieder geval ben je best wat kleiner dan gemiddeld om van een comfortabele zitpositie te genieten. En er zijn nog minpunten, zoals de afwerking die hier en daar wat beter kan en de véél te grote antenne die in het koetswerk van onze testwagen was gedraaid, maar je vergeeft ze hem allemaal. Dit bakje heeft gewoon te veel karakter.
Hij leeft!
De basismotor is een uiterst karaktervol klinkende 1.5 liter benzine met 131 pk en 150 Nm koppel die deze kleine Mazda als gegoten zit. Klim ermee tot 7.500 toeren en je vraagt je af waarom het merk nog een dikkere tweeliter aanbiedt… Het atmosferische blokje, gekoppeld aan een vanafprijs van € 26.090, is uitermate gewillig en volstaat daardoor gewoon écht. Op papier zijn zijn prestaties niet indrukwekkend – naar 100 in 8,6 seconden en een top van 203 km/u – maar geloof me, sneller hoeft deze auto toch niet te gaan.
De perfecte gewichtsverdeling, het lage zwaartepunt, het feit dat hij zo licht is… Een MX-5 dient lang niet alleen om van A naar B te rijden. Bekijk deze auto in de juiste context en het is een van de enige sportwagens op de markt waar je in het Belgische verkeer echt wat mee bent. Omdat hij je bij elk aspect van de rit betrekt, hoef je nu eenmaal helemaal niet zo snel te gaan om er lol mee te trappen. Maar… een sportieve rijstel indachtig moet je wel bij de pinken blijven en zeker met de tractiecontrole uitgeschakeld. Niks “kappersauto” dus… Een differentieel met beperkte slip, voor de échte liefhebbers, kan wel in deze Mazda maar enkel als je voor de tweeliterversie kiest. Dat was vroeger anders…
Conclusie
Advertentie – lees hieronder verder
Rijden met de nieuwe MX-5 is een nostalgische trip en uitermate plezierig, meer nog dan met menig andere sportwagen die makkelijk het driedubbele kost. Dit bakje rijdt zoals het model uit de jaren '90, maar dan nog beter, scherper en met (veiligheids)snufjes aan boord die toen nog niet bestonden. Alsof je met een moderne oldtimer rijdt, maar wel een hele goeie. Net zoals vroeger is het rijgedrag heerlijk, werkt de korte versnellingsbak verslavend, voel je de wielen in je stuur en biedt het draaien eraan meer bevrediging dan je je kan inbeelden. Misschien niet als enige auto, maar ja, ik wil er één… en liefst een coole RF, ondanks het slechtere zicht naar achter en de extra 45 kg die die uitvoering met zich meedraagt ten opzichte van de roadster.
Pluspunten
Esthetisch geslaagd
MX-5-gevoel bleef behouden
Iets comfortabeler dan de roadster
Minpunten
Geluidsisolatie
Limited slip enkel voor tweeliterversie
Zicht schuin naar achter
De Mazda MX-5 RF 1.5 in cijfers
Motor : 4-cilinder benzine, 1.496cc; 131pk bij 7.000tr/min; 150Nm bij 4.800tr/min
Aandrijving : achterwielen
Versnellingsbak : manuele zesbak
L/b/h (mm) : 3.915/1.735/1.230
Leeggewicht (kg) : 1.015
Koffervolume (l) : 127
Tankinhoud (l) : 45
0 – 100 km/u (sec.) : 8,6
Prijs : 26.090 € BTWi
Vermogen : 131 pk
Topsnelheid : 203 km/u
Gem. verbruik : 6,1 l/100 km
CO2 : 142 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be