Autotests

TEST Mercedes A 250e: Legt de lat hoog

Constructeurs doen er vandaag alles aan om de CO2-emissie van hun modellen te drukken en daarom worden er ook steeds meer plug-in hybride motorisaties aan het gamma toegevoegd. Sinds kort biedt Mercedes eveneens een PHEV-versie van de A-klasse en die heeft enkele bijzondere eigenschappen…

Geschreven door Frédéric De Backer | 28/08/2021

Deze A-Klasse, die 250e werd gedoopt, combineert een kleine 1.3 benzinemotor van 160 pk met een elektromotor die 102 pk levert, wat volstaat voor een systeemvermogen van 218 pk. De Duitse auto beschikt over een batterij met een capaciteit van 15,6 kWh – wat bijzonder ruim bemeten is binnen dit segment – waarmee hij een actieradius tot 68 km (WLTP) realiseert. Alledaagse verplaatsingen kunnen dus zonder problemen zuiver elektrisch worden afgelegd. Mercedes is er ook in geslaagd om het batterijpack vrij compact te bouwen zodat het onder de koffervloer past waardoor de bagageruimte voldoende groot blijft met een laadvolume van 310 liter.

Bijzonder rempedaal

Onderweg merk je niet al te veel van de 250 kg extra gewicht. De A-Klasse blijft zijn reputatie trouw en is even wendbaar als comfortabel, ondanks de stuggere demping achteraan om het extra gewicht te compenseren. Afhankelijk van de rijstijl komt de compacte wagen dynamisch en krachtig uit de hoek, maar je kan hem ook bijzonder zuinig rijden dankzij zijn uitstekend elektromanagement. Het remsysteem is een cruciaal element in dit intelligente energiebeheer. Het systeem gebruikt alle technologie van het voertuig om de regeneratie voortdurend te optimaliseren al naargelang de rijomstandigheden.

Mercedes classe A 250e

Hoewel het geheel bijzonder efficiënt lijkt te werken, is het gevoel in het rempedaal ronduit onaangenaam. Afhankelijk van de rijsituatie is de slag zeer lang of net ultragevoelig en van enige progressiviteit is geen sprake. Na een lang leerproces kan de bestuurder mogelijk anticiperen op deze reacties, maar gedurende onze testrit voelde het systeem niet consistent aan. Na afloop van onze testweek gaf de boordcomputer een effectief gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 km aan waarbij we afwisselend elektrisch, hybride of enkel met de verbrandingsmotor reden.

Conclusie

Mercedes Classe A 250e Charge

De A-Klasse 250e legt de lat uitermate hoog voor zijn toekomstige concurrenten. Je moet enkel wennen aan het merkwaardige rempedaal.

De A 250e: Technische fiche

Motor: 4 cil, benzine, turbo, plug-in hybrid, 1.322cc ; 218 bij 5.500 t/min ; 450Nm bij 1.620 t/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: 7-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.419/1.907/1.423

Leeggewicht (kg): 1.765

Koffervolume (l): 310

Tank (l): 35

Elektrisch rijbereik (km): 68

0-100 km/u (sec.): 6,6

Prijs: 40.535 € BTWi

Vermogen: 218 pk

Top: 235 km/u

Gem. verbruik: 1,4 l/100km

CO2: 33 g/km

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook