TEST Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé: alleskunner?

Wist je dat de nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 door de V8-motor van de uiterst verleidelijke AMG GT wordt aangedreven? In die GLC 63 produceert dat blok weliswaar 'slechts' 476 pk maar voor wie van de volle pot wil kunnen genieten, is er de GLC 63 met toevoeging 'S'… 510 pk in een SUV-coupé, moet kunnen?

TEST Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé: alleskunner?

De GLC Coupé is op zich geen bijzonder grote auto, al ziet hij er wel zodanig gespierd uit dat hij vanop een afstand kolossaal lijkt. De koetswerkaanpassingen van de AMG-versie versterken die illusie. Bovendien heb je aan boord ook het gevoel dat je in een grote auto zit. Niet omwille van een ruimtegevoel – het is eerder knus en vooral ook gezellig in de GLC (AMG) – maar wel omdat je hoger zit en uitkijkt op de sportieve welvingen van de hoge motorkap.

Rijden kan in één van vijf verschillende rijmodi, waarvan Comfort en Race de twee extremen zijn. Met de laatste ingeschakeld, reageert de GLC AMG 63 S met zijn V8 biturbomotor natuurlijk extra gevoelig op het gas en vallen de monden van passagiers open van verbazing. De acceleratie en het V8-geluid zijn op z’n zachtst gezegd indrukwekkend te noemen en de 9-trapsautomaat doet zijn werk uitstekend.

Prestaties van een supercar én de sensaties

Deze hoogpotige moet natuurlijk een tikkeltje meer moeite doen om zijn kunstmatige horizon recht te houden dan een rasechte laagvlieger, maar zo’n hogere bodemvrijheid heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Terwijl veel sportwagens stevig in de remmen duiken bij elke bult in de weg – dat zijn er in België wel een pak – heeft deze GLC AMG 63 S Coupé veel minder problemen met banen die er niet helemaal netjes bijliggen. Klap(pen) op de vuurpijl: er is comfortabel plaats voor vier, met een relatief grote koffer erbij, én het is niet zo dat je al dat pk-geweld vanop een afstand beleeft. Bij Mercedes-AMG hebben ze goed hun best gedaan om de bestuurder bij de zaak te betrekken, ook al moet die relatief weinig kunnen of doen.

De geluidsfiltering is ook net wat het moet zijn, de sportzetels zitten als gegoten en het stuurwiel is het beste (qua vorm en dikte) dat deze redacteur al een tijdje in handen heeft gehad; een verademing van de dikke stuurvelgen die bepaalde concurrenten in hun prestatiemodellen monteren.

Mogen we de Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé als een alleskunner beschouwen? Zijn motorprestaties zijn alvast fenomenaal (0-100 km/u in 3,8 seconden!) en je combineert de voordelen van een gezinswagen – eentje met een zéér goede instap – met de mogelijkheid tot sensaties die je anders alleen in een achtbaan zou ervaren. Zijn problemen? De prijs is niet bepaald toegankelijk (vanaf € 100.914), het benzineverbruik ligt hoog (logisch met een 4-liter V8) en de mooie doch onpraktische coupélijn maakt dat niet deze Coupé maar wel de GLC 63 S de échte alleskunner uit de Mercedes-AMG-familie is.

Klik hier voor de nieuwprijzen, optieprijzen en technische gegevens van de Mercedes-AMG GLC Coupé

Volg ons op Instagram en ontdek meer coole foto’s!