Autotests

TEST Mercedes C 200d break: onterechte verkettering

De politiek leidde de diesels vroegtijdig naar de brandstapel, alhoewel ze nog steeds hun troeven en bestaansredenen hebben. Dat bewijst de Mercedes C 200d, die zeker als break een polyvalente kilometervreter is.

Geschreven door Alain De Jong | 01/05/2022

Anno 2022 is de elektrische cross-over het nieuwe referentiemodel in de autowereld. De hogere koetswerkvorm laat toe de batterij in de vloer te plaatsen en zo ook verassend veel interieurruimte te creëren. Maar die nieuwe trend heeft er ook voor gezorgd dat de klassieke wagentypes stilaan einde carrière zijn. Denk maar aan de tot voor kort zeer populaire dieselbreak. Je moet tegenwoordig al goed zoeken in de gramma’s van de constructeurs om er nog één te vinden. Maar ze zijn er gelukkig nog, hoor.

Fiscaal genekt

Daarom aarzelden we niet om de nieuwe Mercedes C-Klasse eens aan de tand te voelen. Bovendien de versie met dieselmotor. Die zal geen grote carrière meer te wachten staan, omdat het publiek van professionele rijders fiscaal gedwongen wordt in de richting van hybride of elektrische modellen.

Nochtans heeft deze versie met zijn 2 liter turbodiesel met een mildhybride ondersteuning en gekoppeld aan de 9G-automaat nog steeds heel wat troeven in huis die zeker de veelrijders zullen kunnen blijven bekoren. Het vermogen en de souplesse van de 200d volstaan ruimschoots om vinnig te rijden, terwijl ook het verbruik binnen de perken blijft met een consumptie van een goede 5l/100 km diesel in de realiteit.

Mercedes C200d

Dat levert met de tank van 66 liter een rijbereik van ruim 1.200 kilometer op, zodat langere ritten in één ruk kunnen worden afgelegd. Range anxiety? Daar ligt bestuurder van een C 200d niet van wakker, aangezien Europa nog steeds dik bezaaid ligt met dieselpompen.

Vervuilend? Dat valt best mee gezien het lage verbruik dat in vrijwel alle omstandigheden gerealiseerd kan worden. Dit in tegenstelling tot de hybrides op benzine, waarbij het verbruik vaak dubbel zo hoog oploopt als de eigenaar zijn voertuig niet systematisch aan de stekker hangt en/of veel lange ritten maakt.

Inderdaad, de verkettering van de dieselmotor lijkt iets te vroeg en te radicaal ingezet. Dat is zeker na de testrit met de nieuwe Mercedes C 200d duidelijk.

Heerlijke kilometervreter

C200d

Onderweg kan ik alleen maar besluiten dat het heerlijk rijden is in deze Mercedes C break, waarbij je de zelfontbrander slechts zacht hoort zoemen op de achtergrond. De 163 pk van de 2 liter met een extra boost van 20 pk van de starter-alternator volstaan zonder twijfel. Maar noteer meteen dat dezelfde krachtbron ook 200 pk in de C 220d en 265 pk in de C 300d kan produceren, voor wie toch wat meer punch wil. Daarnaast verzekert het MAR II-platform (dat eveneens onder de S-Klasse schuilt) een degelijk en veilig rijgedrag.

Mercedes C-Klasse

Aan boord kijk je uit op een modern digitaal dashboard en een 11,9” tablet op de middenconsole die de C-Klasse de look van een hightech commandocentrum geven. De bediening van alle functies loopt daarmee vrij intuïtief, zodat je je meteen thuisvoelt in deze break, die ook iets ruimer werd dan zijn voorganger. Dat betekent dat ook de passagiers achteraan lekker zitten en dat er voldoende laadruimte is in de koffer. Bovendien is het interieur zeer hoogstaand afgewerkt, waarbij enkel de harde plastics onderaan misschien enige kritiek verdienen.

Mercedes C koffer coffre

Dan is er nog het prijskaartje dat het premium karakter van deze fraaie break met ster bevestigt. De basisversie van de Mercedes C 200d break kost 45.980 euro, maar in de AMG Line-uitvoering en voorzien van enkele opties liep het tarief van ons testvoertuig op tot 62.605 euro.

Conclusie

Deze Mercedes C 200d break bewijst dat de politieke keuzes op vlak van ecomobiliteit vrij kortzichtig zijn en dat de diesel in de overgangsfase nog steeds een zeer goede dienst kan bewijzen.

ESSAI Mercedes C 200d estate Condamnation à tort

De Mercedes C 200d Break in cijfers

Motor: turbodiesel + mildhybride ; 1.993 cc, 163 pk bij 3.200 opm en 380 Nm bij 1.500 opm

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: automaat 9 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.793/1.900/1.468

Leeggewicht (kg): 1.780

Koffervolume (l): 490/1.510

Tank (l): 66

0 tot 100 km/u (sec.): 7,8

Topsnelheid: 226 km/u

Gem. verbruik WLTP: 4,7 l/100 km

CO2: 112 g/km

Prijs: 45.980€

BIV: Vlaanderen: 634,26€; Wallonië en Brussel 495€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 479,34€; Wallonië en Brussel 446,03€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Vlotte prestaties

  • Aangenaam en dynamisch rijgedrag

  • Zuinigheid en rijbereik

Minpunten

  • Afwerkingsdetails

  • Prijs kan hoog oplopen

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook