Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be
De Mini Clubman is niet meer de schattige hipster die hij ooit geweest is. In vergelijking met zijn voorganger kwam er 9 cm in de breedte en zelfs 27 cm in de lengte bij, wat je niet echt als een normale evolutie kan beschouwen. Waarom hij zoveel groter werd? Omdat de Clubman zijn basis met de BMW Active Tourer deelt, een busje en tevens de eerste voorwielaandrijver van het merk. Dat verklaart meteen waarom de wielbasis van beide modellen tot op de centimeter gelijk is. Die groeischeut heeft natuurlijk zijn voordelen. Het interieur werd er ruimer op en achteraan is er nu eindelijk écht plaats voor volwassenen. En er vallen nog andere nieuwigheden te rapen. Zo is de achterbank nu in drie in plaats van twee delen neerklapbaar, werden de zelfmoorddeurtjes van de vorige lichting vervangen door gewone exemplaren en werd er zodanig aan het design van de achterkant gerommeld dat het er compleet anders is gaan uitzien. De aparte laaddeuren achteraan zijn wel gebleven. Handiger dan een gewone kofferklep zijn deze niet – integendeel zelfs – maar qua originaliteit blijft Mini er wel punten mee scoren. De binnenkant Nemen we plaats achter het stuur van de Clubman, dan valt meteen op dat Mini een paar serieuze sprongen vooruit heeft genomen op vlak van materiaalkeuze. Het merk zit nog niet op het niveau van moeder BMW, maar kritiek uit het verleden is duidelijk niet in dovemansoren gevallen. Alleen zorgt de ergonomie nog steeds voor lichte ergernis. Sommige knopjes zijn moeilijk vindbaar en ook de verstelling van de zetels en het stuur doen wenkbrauwen fronsen. De hendel van de rugsteun is namelijk (nog steeds) lastig bereikbaar en de tellerpartij stijgt of zakt mee met de stuurkolom als je die bijregelt, wat het zicht op de snelheidsmeter kan belemmeren. De koffer dan? Die is met 82 liter in de plus gegaan waardoor het totaal nu 360 liter bedraagt. Een VW Golf waardig, maar ook niet meer dan dat. Bovendien hebben we moeite om het nut van de twee deurtjes te snappen en is de laadopening kleiner dan je in eerste instantie zou vermoeden. Hoe rijdt de Mini Clubman? Het korte antwoord: heel herkenbaar als een Mini. Zijn onderstel komt dan wel van de Active Tourer maar dat heb je als chauffeur niet in de gaten. Al rijdt hij wel even goed als die BMW. En Mini zou Mini niet zijn als de ophanging niet redelijk hard was afgeveerd. We hebben ons hier niet aan gestoord (in de inmiddels ter ziele gegane Mini Roadster en Coupé was dat wel het geval, nvdr) maar het doet toch wel inboeten aan comfort. Met de baanligging zit het in ieder geval goed, qua stuurgevoel iets minder. Wij kregen de One D Clubman onder ons zitvlak geschoven. Dat is een dieselende driecilinder en dat is er aan te horen ook. Charmant is één omschrijving, luidruchtig is een andere. Maar alweer is dit een gegeven dat Mini-adepten met de mantel der liefde zullen bedekken. Bovendien is die 116 pk en 270 Nm opwekkende 1.5 turbodiesel best zuinig én gewillig, waardoor je niet al te veel frustraties ervaart aan boord van deze Mini. Alleen valt de prijs wat tegen… Hoeveel? Zoveel! Een Mini One D Clubman zonder opties kost 23.740 euro. Dat is 1.800 euro duurder dan de minst prijzige benzineversie met 102 pk en op een haar na 10.000 euro goedkoper dan het voorlopige topmodel: de Clubman Cooper SD ALL4 met vierwielaandrijving en 163 of 190 pk in de aanslag. Over de hele lijn niet erg goedkoop dus… Besluit De Mini Clubman is groter dan ooit, met meer binnenruimte dan we van het model gewoon zijn, maar blijft herkenbaar. Wég zijn de zelfmoorddeurtjes en welkom is de nieuwe achterbank waar nu eindelijk een volwassene of twee op thuishoort. En ook rijden doet de Clubman zoals het hoort. Kritiek beperkt zich tot de stugge demping van de ophanging, het feit dat deze Mini niet de stilste vierwieler in zijn klasse is en de prijs… Mini Clubman in enkele cijfers Motor : 3-cilinder turbodiesel 1.496 cm3 ; 116 pk bij 4.000 tr/min ; 270 Nm tussen 1.750 en 2.250 tr/minAandrijving : voorwielenVersnellingsbak : manueel, 6 versnellingenL/b/h (mm) : 4.253 / 1.800 / 1.441wielbasis (mm) : 2.670 Leeggewicht (kg) : 1.395Kofferinhoud (l) : 360 / 1.250Brandstoftank(l) : 480 tot 100 km/u (s) : 10,4topsnelheid (km/u) : 192 Gem. verbruik : 3,8 l/100 km (fabrieksopgave)CO2 : 99 g/kmBasisprijs : 23.740 € BTW incl. Positieve punten Ruimer dan ooitBetere materiaalkeuze dan ooitGewillige driecilinder turbodiesel Negatieve punten Ergonomie nog niet op puntKoffer kon praktischerRedelijk rumoerig
Deel
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be
Deel
Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.
Een elektrische roadster bouwen voor zijn 100ste verjaardag was een gewaagde zet voor MG. Het resultaat is de Cyberster, een verbazingwekkende auto die nog geen concurrentie heeft op de markt.