TEST Opel Grandland X: zonder de Franse stoutmoedigheid

De Opel Grandland X is de jongste telg uit de X-familie van SUV’s bij Opel. Met zijn Frans platform beschikt hij over een uitstekende basis, maar toch heeft hij nog andere troeven om zich te onderscheiden in dit zeer concurrentiële segment…

Gepubliceerd op 21 oktober 2017
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Opel Grandland X: zonder de Franse stoutmoedigheid

In 2012 besloten PSA Peugeot-Citroën en Opel te gaan samenwerken om gemeenschappelijke modellen te ontwikkelen. Wat het Duitse merk betreft, recycleerde de Crossland X dus het platform van de Peugeot 2008 en de Citroën C3 Aircross. En dit model gebruikt dezelfde basis als de Peugeot 3008. Aangezien die laatste niets dan lof oogstte, kan dit voor zijn Duitse neef niet anders zijn.

Conventioneler

Herinnert u zich de Opel Antara nog, de stoere 4×4 die ook als 4×2 verkrijgbaar was? Misschien niet, want dat model kende geen groot succes bij ons. Het deelde het chassis met een Chevrolet die op zijn beurt afgeleid was van een Koreaanse Daewoo. Tja…

De Grandland X is zijn opvolger die beter bij de tijd is, met aangepaste motorisaties, een compacter formaat (12cm korter) en een grotere koffer (+ 144 l, of 514 l). Wel staat er geen vierwielaandrijving meer op het programma! Dat privilege is voorbehouden aan de Mokka X, die 20 cm korter is dan de Grandland X en een avontuurlijker imago heeft.

Normaal gezien zou de look van de “Duitse 3008” meer fans moeten hebben dan de Antara. Ook al is zijn design iets minder gewaagd dan een 3008, toch zou hij met zijn snuit in de nieuwe Opel-stijl, zijn zeer herkenbare lichtsignatuur en zijn zeer dynamisch kontje moeiteloos een eigen publiek moeten kunnen verleiden.

Advertentie – lees hieronder verder

Franse technologie

Een 100% Duits design, maar 100% Franse techniek. Zo worden bij de lancering enkel de 1, 2 liter driecilinder-benzine met 130 pk en de 1,6 liter diesel met 120 pk aangeboden. Beide kunnen naar keuze gekoppeld worden aan een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Eind 2018 komt een 180 pk sterke 2 liter diesel het gamma verrijken. Andere krachtbronnen met meer of minder vermogen worden iets later aan de catalogus toegevoegd, waaronder ook een plug-in hybride versie in de loop van 2019.

Ernstig interieur

Elke hedendaagse Opel-rijder zal zich onmiddellijk thuis voelen aan boord van de Grandland X. Het kwalitatieve dashboard, degelijk geassembleerd en afgewerkt in zacht plastic, en de bediening zijn vrij van kritiek. Enkel ontbreekt er een knop voor het hoofdmenu van het multimediasysteem. Dat lijkt vreemd, maar gelukkig is het gebruik heel eenvoudig, wat uiteindelijk toch het belangrijkste blijft! Het interieur mist misschien wel wat kleur en frivoliteit… We apprecieerden in ieder geval  de verwarmbare en geventileerde stoelen en het verwarmbare stuurwiel die bij het optionele winterpack (550€) horen. Achteraan is er voldoende plaats voor drie volwassenen (dat was het doel van dit model) zonder dat de middelste persoon zich benadeeld voelt. Ook zij kunnen genieten van de verwarmde stoelen die eveneens tot het winterpack behoren.

Rijkelijk uitgerust!

Als we het over uitrusting hebben, komen we meteen tot één van de sterke punten van deze nieuwkomer op de markt: zijn standaarduitrusting. Hij krijgt van huis uit een snelheidsregelaar met snelheidsbeperking, rijstrookbewaking, led-verlichting en verkeersbordherkenning, evenals een in de diepte en de hoogte verstelbaar stuurwiel, dat de reeds uitstekende rijhouding nog verder perfectioneert. Dat allemaal voor een basisprijs van 25.000€ voor de 1.2 benzine, wat 600€ goedkoper is dan zijn Franse concurrent. Aangezien beide wagens in het Franse Sochaux worden geassembleerd, moeten we ze wel vergelijken! Maar waar schuilen de andere verschillen?

Opmerkelijke stilte

Op de weg uiteraard! Wat de driecilinder betreft die drie jaar op rij tot motor van het jaar werd verkozen, vroegen we ons echt af of het wel degelijk die PSA-motor was die de Grandland X aandreef! Niet omwille van zijn manke loopcultuur, want die is nog steeds even goed, maar voor zijn laag geluidsniveau, want de motor is amper hoorbaar in het interieur. Dat is de aangename verrassing: een ongelooflijke geluidsisolatie van de motor voor dit segment, in zulke mate dat het windgeruis vaak beter hoorbaar is. Die constatatie geldt trouwens ook voor de 1.6 diesel.

Ook al hadden we niet de gelegenheid deze SUV tot het uiterste te drijven – waarvoor hij sowieso niet werd ontworpen – toch merkten we dat de Grandland X een vrijwel perfecte ophanging zonder rolneigingen heeft. Op de vraag of hij even dynamisch is als zijn Franse concurrent, zetten we onze « joker » in, in afwachting van een doorgedreven test op onze Belgische wegen. Tenslotte verdient de 1.6 zelfontbrander gekoppeld aan de zestrapsautomaat nog een pluim, want het is de eerste keer dat we erin slaagden tijdens een eerste test het normverbruik te halen: 4,6l/100km!

Klassiek

We kunnen nog verdergaan over de optionele Grip Control, die hier IntelliGrip heet, of de rijhulpmiddelen, maar vrijwel alles is al bekend van de PSA-producten. Om af te sluiten halen we dus liever nog enkele andere verschillen tussen de 3008 en deze Grandland X aan. Alles draait om emoties. De Peugeot zorgde met zijn klein stuurtje, zijn futuristisch interieur en zijn gewaagd design voor opschudding in dit segment. De Opel komt sterk voor de dag, maar is veel klassieker en minder opvallend. Dat zou hem in combinatie met zijn zeer interessante prijs-uitrusting-verhouding moeten toelaten een veel mooiere carrière uit te bouwen dan zijn voorganger, de Opel Antara.

Besluit

De vrij klassieke en conventionele Opel Grandland X toont zich op elk vlak efficiënt en blinkt vooral uit met een uitstekende prijs-uitrusting-verhouding.

+

Werkingsstilte/geluidsisolatie

Voortreffelijke vering

Standaarduitrusting

Te klassiek interieur?

Opel Grandland X 1.2 in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine met directe injectie ; 1.199cc ; 130pk bij 5.500 tr/min ; 230Nm bij 1.750 tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manueel 6 versnellingen (6-trapsautomaat als optie)

L/b/h (mm) : 4.477/1.906/1.609

Leeggewicht (kg) : 1.350

Koffervolume (l) : 514 – 1.652

Tankinhoud (l) : 53

0 – 100 km/u (sec.) : 11,1

Prijs : 25.000 € BTWi

Topsnelheid : 188 km/u

Gem. verbruik : 5,1 l/100km

CO2 : 117 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Opel voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.