Met deze facelift van de Boxster vervangt Porsche in één moeite de flat 6-motor door een flat 4. Sommigen trekken meteen aan de alarmbel … maar in feite is er niets nieuws onder de zon. De eerste Porsche – de 356 – had immers ook een viercilinder boxermotor. Volgens puristen keert Porsche dus terug naar zijn roots. De echte reden van deze downsizing ligt bij de emissienormen die steeds strenger worden en in één klap kan de constructeur de CO2-uitstoot drukken.
De naam is 718
Porsche gebruikt steevast benamingen met drie cijfers: 356, 911, 917, enz. Naar aanleiding van de facelift stappen de Boxster (en straks ook de Cayman) in deze traditie want ze krijgen het suffix 718. Het is een knipoog naar de racewagen die in 1957 op de markt kwam en die erg succesvol was in de competitie. Los van de nieuwe benaming komt er ook een aangepaste look. Qua koetswerk is alles nieuw, behalve de kofferklep, de voorruit en de motorkap. Ook het dashboard werd hertekend, net als het stuur. Porsche monteert ook een multimediasysteem van de jongste generatie met een nieuw aanraakscherm.
Geblazen flat four!
Onder de motorkap achteraan wordt de atmosferische zescilinder geruild voor een kleine viercilinder turbomotor. Die is amper 5 kg lichter en houdt vast aan de boxerarchitectuur. De basisversie is een tweeliter, voorzien van een turbo met vaste geometrie. Die levert 300 pk en 380 Nm tegenover 265 pk en 280 Nm voor de 2.7 flat six. De motor van de nieuwe “S” is een 2.5 liter grote turbo met variabele geometrie en is goed voor 350 pk en 420 Nm. Zijn voorganger met zes cilinders (3.4) moest het stellen met 315 pk en 360 Nm. Deze downsizing gaat in elk geval gepaard met een vermogenswinst van 35 pk en het verbruik daalt met ongeveer 1 l/100 km.
Advertentie – lees hieronder verder
Rijden!
Bij stationair toerental en bij lage toerentallen herinnert deze nieuwe viercilinder boxer aan de klank van de Kever en de 356 van weleer. Je herkent meteen de acyclische, maar leuke klank. Als je de gasklep opent, wordt de sound veel ritmischer dan die van pakweg een Subaru boxermotor. De Porsche laat zich nadrukkelijker horen. In combinatie met de optionele uitlaat is het zelfs iets teveel van het goede. Deze laatste camoufleert wel iets beter het natuurlijke timbre van een viercilinder door de scherpere tonen te accentueren.
We gaan van start met de “S”-versie. De motor reageert fors en aarzelt nooit dankzij een systeem waarbij de turbo een “voordruk” opbouwt. Op die manier kan men de inertie bij lage toerentallen uitvlakken en blijft de laaddruk behouden wanneer je kort van het gas gaat. Kortom, het lijkt alsof je met een grote atmosferische motor rijdt. We waarderen vooral het doortrekvermogen van de motor want hij gaat moeiteloos door tot 7.500 opm.
Hetzelfde kan gezegd worden van de tweeliter basismotor, die nauwelijks minder performant aanvoelt dan de S! Als we de cijfers bekijken, boekt deze versie het meeste winst qua prestaties. Op de oefening van 0 tot 100 km/u doet hij 0,8 seconden beter, terwijl de S slechts 0,6 seconden sneller is. Beide motoren pikken echter voelbaar beter op in het middengebied in vergelijking met de oude zescilinder boxermotoren. Die werden pas echt wakker bij 4.000 opm om vervolgens door te trekken tot een zinderende 8.000 omwentelingen per minuut. Deze viercilinder boxermotoren hebben een vlakker koppelverloop en zijn minder melodieus maar zijn zondermeer geweldige motoren.
Extra grip
Het onderstel werd niet vergeten. Samen met deze update zien we ook de nodige aanpassingen. Zo heeft de achteras recht op enkele elementen van de Cayman GT4. Hij rust op een combinatie van stuggere dempers en veren. De stuurinrichting werd 10 % directer en de remmen zijn ruimer bemeten. De basisversie krijgt de remschijven van de vorige generatie S en de nieuwe S heeft recht op de remschijven van de 911 Carrera. Als je gaat rijden, voelt deze nieuwe Boxster nog snediger en efficiënter aan dan voorheen. Je kan hem perfect positioneren en hij wordt nooit onstabiel. Het weggedrag is ronduit perfect en kan duidelijk nog een flinke dosis extra vermogen aan. Daarvoor moeten we wachten tot de 718 Cayman zijn tanden laat zien…
Besluit
Puristen kunnen op beide oren slapen: de pil van de viercilinder valt makkelijk te verteren. Toegegeven, de klank herinnert aan de Kever van weleer maar deze Porsche gaat ook terug naar zijn populaire roots. Laat één ding duidelijk zijn, het ontbreekt de motor allerminst aan verfijning en nog minder aan doortrekvermogen…
718 Boxster in cijfers
Motor : 4 cilinder boxermotor, turbo, benzine, 1.988 cc, 300 pk bij 6.500 opm, 380 Nm vanaf 1.950 tot 4.500 opm.
Aandrijving: op de achterwielen.
Versnellingsbak: manuele 6-bak of gerobotiseerde PDK met 7 versnellingen.
L/b/h (mm) : 4.379/1.801/1.281
Leeggewicht (kg) : 1.335
Kofferinhoud (l) : 150 (voor) + 125 (achter)
Brandstoftank(l) : 54
0 tot 100 km/u (s.) : 5,1 (4,7 met PDK Sport Plus)
Positieve punten
Turbomotoren bieden meer koppel in het middengebied
Betere prestaties, lager verbruik
Verfijnd en evenwichtig chassis
Look en afwerkingskwaliteit
Negatieve punten
Elitair tarief (hij is zelfs duurder geworden…)
Talrijke en dure opties
Minder verfijnde klank dan weleer
Meerkost S-versie is niet gerechtvaardigd (+12.705€)
Prijs : 56.144 € BTW incl.
Vermogen: 300 pk
Topsnelheid: 275 km/u
Gem. verbruik: 7,4 l/100km
CO2: 168 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be