Autotests

TEST Porsche Macan GTS: Onverslijtbaar!

De Macan onderging een tweede facelift, wat vrij ongewoon is in de autowereld. Benieuwd wat er zoal veranderde? Wij kozen voor een korte kennismakingstest…

Geschreven door Laurent Zilli | 01/10/2021

Onder deze nieuwe Macan schuilt nog steeds de basis die in 2013 werd gepresenteerd, maar nu voor een tweede keer evolueert. De voor- en achterbumpers werden lichtjes gewijzigd om de dynamiek van het voertuig verder te onderstrepen. Vooral aan boord zijn de aanpassingen ingrijpender, waarbij de batterij toetsen en knoppen werd vervangen door een aanraakscherm, zoals in de huidige Cayenne.

Bijna het dubbele vermogen

Voor de update van zijn SUV, ging Porsche verder dan enkel wat cosmetische ingrepen. De viercilinder basismotor ziet zijn vermogen stijgen tot 265 pk en 400 Nm, wat een topsnelheid van 232 km/u en een spurt tot 100 km/u in slechts 6,4 seconden toelaat.

Macan GTS

Hij is snel en efficiënt, maar toch ontbreekt er nog steeds iets aan deze 2 liter om hem pittiger te maken. Daarnaast is het chassis duidelijk van Porsche! Goed geïnstalleerd in een sportieve cocon beleef je een intens rijplezier in de bochtencombinaties. Deze Macan is perfect uitgebalanceerd en met de directe besturing snijdt hij moeiteloos de bochten aan. Noteer dat de S-versie nu de V6 van de vorige GTS krijgt. Zijn vermogen stijgt daarmee naar 380 pk, met een sprint van 0 tot 100 in 4,8 seconden en een top van 259 km/u als bonus.

Een grote rallywagen

Nu we het er toch over hebben: de nieuwe Macan GTS onderscheidt zich door een specifieke voorbumper en een strakkere, 10 mm verlaagde ophanging. Hij kreeg de motor van de oude Turbo gemonteerd, die goed is voor 440 pk en 550 Nm. Onder begeleiding van een heerlijke sound schiet hij in slechts 4,3 seconden van 0 tot 100, en trekt vervolgens door tot 272 km/u.En telkens als je het gaspedaal lift, levert dat een viriele uitlaatplof op die ver in de omgeving hoorbaar is.

Porsche Macan interieur

Ook aan het stuur is hij extremer dan zijn broers, met vooral een nog snellere stuurrespons. Deze Macan is bovendien speelser, want bij het uitkomen van de bocht laat hij zelfs een lichte drift toe. Enkel is het jammer dat zo’n rijgedrag een strakkere ophanging vereist, zeker in de GTS.

Conclusie

Het rijgedrag lijkt op dat van een (zeer) grote rallywagen, vooral in de GTS. Het is moeilijk om een SUV nog sportiever te maken!

Porsche Macan Essai

De Macan GTS: technische fiche

Motor: V6, benzine, biturbo, 2.984cc; 440pk bij 5.700 -6.600 t/min ; 550Nm bij 1.900-5.600 t/min.

Aandrijving: naar de 4 wielen

Versnellingsbak: PDK 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.726/1.927/1.596

Leeggewicht (kg): 1.960

Koffervolume (l): 485

Tank (l): 75

0-100 km/u (sec.): 4,3

Prijs: 91.167 € BTWi

Vermogen: 440 pk

Topsnelheid: 272 km/u

Gem.verbruik: 11,3 l/100km

CO2: 255 g/km

Andere motorisaties:

Macan : 265pk ; 10,1l/100km ; 232km/u ; 65.515€ BTWi

Macan S : 380pk ; 11,1l/100km ; 259km/u ; 74.469€ BTWi

Score van de redactie

Pluspunten

  • Sportief rijgedrag
  • Interieurdesign
  • Binnenruimte

Minpunten

  • Stugge ophanging (vooral GTS)
  • Geluidsisolatie kan beter
  • Beperkt motorenpalet

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook