Bij Seat zat men vol ongeduld op dit model te wachten want het is geen geheim dat het SUV-segment op dit ogenblik boomt. Het ziet er ook niet naar uit dat dit snel zal veranderen. Te oordelen aan de blikken die we met de Ateca scoorden in de straten van Barcelona, wil het publiek dit nieuwe model ook maar wat graag ontdekken.
Sexy
De Ateca ziet er in elk geval erg verleidelijk uit. De Seat-vormtaal lijkt zeer goed te werken op een auto met grotere proporties. Hij heeft stijl, karakter en een natuurlijke charme… Samen met de Leon ST breakversie is deze Ateca één van de mooiste modellen uit het gamma. Persoonlijk vind ik deze Seat ook beter geslaagd dan de VW Tiguan waarmee hij de technische basis deelt.
Compact
Met een lengte van 4,36 meter blijft de Ateca ook compact. Hij is zelfs korter dan de Leon ST. Feit is dat de proporties bijzonder geslaagd zijn en ook het interieur is erg ruim, dat merk je vooral achterin. Er is ruim voldoende knieruimte en ook bovenaan is er meer dan genoeg hoofdruimte. Iedereen kan er behaaglijk zitten, zelfs wanneer je bijna twee meter groot bent. Ook de koffer is ruim bemeten. Hij slikt 510 liter (485 liter in combinatie met de vierwielaandrijving) en met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume naar 1.604 liter, een record in dit segment.
Advertentie – lees hieronder verder
Ernst
Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, oogt het interieur veeleer saai. Het zit degelijk in mekaar en de gebruikte materialen zijn van een uitstekende (VW-) kwaliteit. Maar mijn god, wat ziet het er ernstig uit! Bij een auto met een dergelijk Latijns koetswerk, verwachten we een vrolijker interieur en geen inspiratieloze variante van wat we al eerder in een Volkswagen te zien kregen.
Inductieladen
Qua technologie laat Seat niets aan het toeval over. Nooit eerder zagen we een model van de Spaanse constructeur dat met zoveel speeltjes was uitgerust. Er is uiteraard een arsenaal aan veiligheidssystemen gaande van voetgangersdetectie, over verkeersbordherkenning tot rijstrookassistent met actieve stuurcorrectie. Dat laatste systeem hebben we echter snel uitgeschakeld want het was iets te betuttelend wat betreft de rijpositie op de weg. Het leek wel een schooljuffrouw van de oude stempel die onophoudelijk ratelde in de zin van: “Neen, daar niet, hier heb ik gezegd!”.
We wisten het systeem wel te waarderen wanneer het als file-assistent werkt in combinatie met de snelheidsregelaar en de afstandsradar. Het neemt je op dat ogenblik heel wat uit handen. Er is ook een Full Link-multimediasysteem dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto. Verder is er een kleine zone in de console waar een smartphone via inductie kan worden bijgeladen en geconnecteerd wordt met de autoantenne voor een betere ontvangst. Seat voorziet ook een gemotoriseerde achterklep die je kan activeren door met je voet onder de achterbumper te zwaaien. Kortom, hij heeft alles wat het de hedendaagse automobilist naar de zin maakt. Een en ander is naar goede Seat-gewoonte beschikbaar aan democratische tarieven, vergelijkbaar met die van Skoda.
Simpatico
In de Ateca-catalogus vinden we twee benzinemotoren (1.0 TSI 3-cilinder met 115 pk en een 1.4 TSI viercilinder van 150 pk) en drie diesels (1.6 TDI 115 pk en 2.0 TDI 150 of 190 pk). Hij is leverbaar met een manuele zesversnellingsbak, een DSG 6, voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Nagenoeg alle combinaties zijn mogelijk. De vierwielaangedreven varianten worden bij Seat “4Drive” gedoopt. Deze modellen krijgen ook enkele hulpmiddelen voor offroad gebruik zoals een afdaalhulp maar daar houdt het op. Onderweg ontpopt de Ateca zich tot een bijzonder aangename reisgezel. Je voelt duidelijk de verwantschap met de Tiguan omwille van het uitstekende rijcomfort en de verzorgde geluidsisolatie maar er zijn ook verschillen. Zo is de voorwielaangedreven versie soepeler geveerd. Daarom gaat hij iets sneller ondersturen dan zijn Duitse neef wanneer je een bocht enthousiast aansnijdt. Dit is echter niet onoverkomelijk maar de 4Drive-variant doet dit duidelijk beter.
Je voelt echter dat de vierwierwielaandrijving niet echt sportief is afgesteld. De achteras krijgt immers onvoldoende vermogen om de wagen door de bocht te duwen. Voor een echt sportieve Ateca is het wachten op een eventuele FR-versie. Daarover zegt Seat slechts “dat men er over nadenkt”. Dit zou best een interessant model kunnen worden. Voorlopig is de Ateca iets minder dynamisch dan de Tiguan maar hij biedt desondanks meer rijplezier. Hij oogt ook leuker en gedraagt zich Latijnser. En dat is “muy simpatico”.
Conclusie
De Ateca zorgt niet voor verrassingen want hij is erg geslaagd en doet wat van hem wordt verwacht. Het ziet er naar uit dat dit een commercieel succes wordt en dat Seat enkele mooie jaren voor de boeg heeft. De vette jaren komen er duidelijk aan.
+
Aantrekkelijk design
Ruim interieur
Volledige technologische uitrusting
Comfort
Meer rijplezier dan in de Tiguan
–
… maar iets minder dynamisch
Te ernstig interieur
De Seat Ateca 1.6 TDI in enkele cijfers :
Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.598cc; 115pk tussen 3.250 en 4.000tr/min; 250Nm tussen 1.500 en 3.250tr/min.
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : manuele zesbak
L/l/h (mm) : 4.363/1.841/1.601
Leeggewicht (kg): 1.375
Koffervolume (l) : 510 – 1.604
Tankinhoud (l) : 50
0 – 100 km/u (sec.) : 11,5
Prijs : 22.660 € BTWi
Vermogen : 115 pk
Topsnelheid : 184 km/u
Gem. verbruik : 4,2l/100km
CO2 : 111g/km
Andere motorversies :
1.0 TSI : 115 pk ; 5,2 l/100km ;
183 km/u, 19.990 € BTWi
1.4 TSI : 150 pk ; 5,3 l/100km ;
201 km/u, 26.550 € BTWi
2.0 TDI : 150 pk ; 4,3 l/100km ;
205 km/u; 28.850 € BTWi
2.0 TDI : 190 pk ; 5,0 l/100km ;
212 km/u; 37.650 € BTWi
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be