TEST Seat Ateca: de vette jaren komen eraan

Na enkele moeilijke jaren lijkt Seat zich te herpakken. En met dit model zetten ze meteen een grote pas voorwaarts. Het is de eerste SUV voor het merk en de Ateca wordt meteen onthaald als de grote messias.

Gepubliceerd op 17 augustus 2016
Leestijd : 5 min

Deel

TEST Seat Ateca: de vette jaren komen eraan

Bij Seat zat men vol ongeduld op dit model te wachten want het is geen geheim dat het SUV-segment op dit ogenblik boomt. Het ziet er ook niet naar uit dat dit snel zal veranderen. Te oordelen aan de blikken die we met de Ateca scoorden in de straten van Barcelona, wil het publiek dit nieuwe model ook maar wat graag ontdekken.

Sexy

De Ateca ziet er in elk geval erg verleidelijk uit. De Seat-vormtaal lijkt zeer goed te werken op een auto met grotere proporties. Hij heeft stijl, karakter en een natuurlijke charme… Samen met de Leon ST breakversie is deze Ateca één van de mooiste modellen uit het gamma. Persoonlijk vind ik deze Seat ook beter geslaagd dan de VW Tiguan waarmee hij de technische basis deelt.

Compact

Met een lengte van 4,36 meter blijft de Ateca ook compact. Hij is zelfs korter dan de Leon ST. Feit is dat de proporties bijzonder geslaagd zijn en ook het interieur is erg ruim, dat merk je vooral achterin. Er is ruim voldoende knieruimte en ook bovenaan is er meer dan genoeg hoofdruimte. Iedereen kan er behaaglijk zitten, zelfs wanneer je bijna twee meter groot bent. Ook de koffer is ruim bemeten. Hij slikt 510 liter (485 liter in combinatie met de vierwielaandrijving) en met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume naar 1.604 liter, een record in dit segment.

Advertentie – lees hieronder verder

Ernst

Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, oogt het interieur veeleer saai. Het zit degelijk in mekaar en de gebruikte materialen zijn van een uitstekende (VW-) kwaliteit. Maar mijn god, wat ziet het er ernstig uit! Bij een auto met een dergelijk Latijns koetswerk, verwachten we een vrolijker interieur en geen inspiratieloze variante van wat we al eerder in een Volkswagen te zien kregen.

Inductieladen

Qua technologie laat Seat niets aan het toeval over. Nooit eerder zagen we een model van de Spaanse constructeur dat met zoveel speeltjes was uitgerust. Er is uiteraard een arsenaal aan veiligheidssystemen gaande van voetgangersdetectie, over verkeersbordherkenning tot rijstrookassistent met actieve stuurcorrectie. Dat laatste systeem hebben we echter snel uitgeschakeld want het was iets te betuttelend wat betreft de rijpositie op de weg. Het leek wel een schooljuffrouw van de oude stempel die onophoudelijk ratelde in de zin van: “Neen, daar niet, hier heb ik gezegd!”.

We wisten het systeem wel te waarderen wanneer het als file-assistent werkt in combinatie met de snelheidsregelaar en de afstandsradar. Het neemt je op dat ogenblik heel wat uit handen. Er is ook een Full Link-multimediasysteem dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto. Verder is er een kleine zone in de console waar een smartphone via inductie kan worden bijgeladen en geconnecteerd wordt met de autoantenne voor een betere ontvangst. Seat voorziet ook een gemotoriseerde achterklep die je kan activeren door met je voet onder de achterbumper te zwaaien. Kortom, hij heeft alles wat het de hedendaagse automobilist naar de zin maakt. Een en ander is naar goede Seat-gewoonte beschikbaar aan democratische tarieven, vergelijkbaar met die van Skoda.

Simpatico

In de Ateca-catalogus vinden we twee benzinemotoren (1.0 TSI 3-cilinder met 115 pk en een 1.4 TSI viercilinder van 150 pk) en drie diesels (1.6 TDI 115 pk en 2.0 TDI 150 of 190 pk). Hij is leverbaar met een manuele zesversnellingsbak, een DSG 6, voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Nagenoeg alle combinaties zijn mogelijk. De vierwielaangedreven varianten worden bij Seat “4Drive” gedoopt. Deze modellen krijgen ook enkele hulpmiddelen voor offroad gebruik zoals een afdaalhulp maar daar houdt het op. Onderweg ontpopt de Ateca zich tot een bijzonder aangename reisgezel. Je voelt duidelijk de verwantschap met de Tiguan omwille van het uitstekende rijcomfort en de verzorgde geluidsisolatie maar er zijn ook verschillen. Zo is de voorwielaangedreven versie soepeler geveerd. Daarom gaat hij iets sneller ondersturen dan zijn Duitse neef wanneer je een bocht enthousiast aansnijdt. Dit is echter niet onoverkomelijk maar de 4Drive-variant doet dit duidelijk beter.

Je voelt echter dat de vierwierwielaandrijving niet echt sportief is afgesteld. De achteras krijgt immers onvoldoende vermogen om de wagen door de bocht te duwen. Voor een echt sportieve Ateca is het wachten op een eventuele FR-versie. Daarover zegt Seat slechts “dat men er over nadenkt”. Dit zou best een interessant model kunnen worden. Voorlopig is de Ateca iets minder dynamisch dan de Tiguan maar hij biedt desondanks meer rijplezier. Hij oogt ook leuker en gedraagt zich Latijnser. En dat is “muy simpatico”.

Conclusie

De Ateca zorgt niet voor verrassingen want hij is erg geslaagd en doet wat van hem wordt verwacht. Het ziet er naar uit dat dit een commercieel succes wordt en dat Seat enkele mooie jaren voor de boeg heeft. De vette jaren komen er duidelijk aan.

+

Aantrekkelijk design

Ruim interieur

Volledige technologische uitrusting

Comfort

Meer rijplezier dan in de Tiguan

… maar iets minder dynamisch

Te ernstig interieur  

De Seat Ateca 1.6 TDI in enkele cijfers :

Motor : 4-cilinder turbodiesel, 1.598cc; 115pk tussen 3.250 en 4.000tr/min; 250Nm tussen 1.500 en 3.250tr/min.

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele zesbak

L/l/h (mm) : 4.363/1.841/1.601

Leeggewicht (kg): 1.375

Koffervolume (l) : 510 – 1.604

Tankinhoud (l) : 50

0 – 100 km/u (sec.) : 11,5

Prijs : 22.660 € BTWi

Vermogen : 115 pk

Topsnelheid : 184 km/u

Gem. verbruik : 4,2l/100km

CO2 : 111g/km

Andere motorversies :

1.0 TSI : 115 pk ; 5,2 l/100km ;
183 km/u, 19.990 € BTWi

1.4 TSI : 150 pk ; 5,3 l/100km ;
201 km/u, 26.550 € BTWi

2.0 TDI : 150 pk ; 4,3 l/100km ;
205 km/u; 28.850 € BTWi

2.0 TDI : 190 pk ; 5,0 l/100km ;
212 km/u; 37.650 € BTWi

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands SEAT voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.