TEST Suzuki Across PHEV: Verrassing van de chef

Na de Swace is de Across het tweede model dat voortspruit uit de joint-venture tussen Suzuki en Toyota. Het is hier minder duidelijk, omdat de snuit van de Across helemaal anders is dan het origineel (de RAV4 om hem niet te vernoemen), terwijl de trekken van de Swace op een duidelijke, maar zeer fraaie manier verwijzen naar de Corolla Touring Sports. 

Gepubliceerd op 24 augustus 2021
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Suzuki Across PHEV: Verrassing van de chef

Maar als de Across inderdaad afgeleid is van de RAV4, is deze variant van Suzuki niet minder bijzonder omdat ze een onuitgegeven versie brengt! Dit bewijst dat de reus Toyota niet alleen de kruimels overlaat aan zijn partners, verre van.

Record elektrisch rijbereik

Onder de motorkap schuilt inderdaad een plug-in hybride aandrijving. Een PHEV in plaats van een “eenvoudige” HEV zoals je eerder zou verwachten. En dit systeem overklast zelfs meteen alle concurrenten. Dat is geen verrassing als je de knowhow kent van de ingenieurs in dienst van de twee Japanse constructeurs.

Suzuki_accros_

Om deze plug-in te creëren, namen ze de viercilinder 2,5-liter benzinemotor die op zich al 185 pk ontwikkelt en de geëlektrificeerde e-CVT-automaat. Het verschil zit hem in de batterijen en het vermogen van de elektromotoren (één per as om een vierwielaandrijving te verkrijgen).

Advertentie – lees hieronder verder

De cijfers bevestigen dit: het geheel ontwikkelt 306 pk, en dankzij een reserve van 18 kWh heeft de Suzuki een elektrisch bereik (WLTP) van 75 km, of zelfs 98 km in een stedelijke omgeving! Dat is enorm en geeft inderdaad alle concurrentie het nakijken. In theorie tenminste… want we moeten op onze hoede zijn voor zulke beloften. Het is niet ongewoon dat in het geval van een SUV het werkelijk verbruik, van benzine of elektriciteit, aanzienlijk minder spectaculair is dan wat vermeld staat op de technische fiche. Behalve dan hier, waar helemaal niet gebluft is: de beloften worden nagekomen.

Indrukwekkend 

Suzuki_accros_1

Ja, tijdens onze testrit haalde de Across het aangekondigde rijbereik en reed hij meer dan 75 km zonder uitstoot. Het zal iets minder zijn als je enkel op snelwegen rijdt – tot 135 km/u kan dat 100% elektrisch – maar in een stedelijke omgeving is het zelfs nog veel meer. Vervolgens hebben we, zoals gewoonlijk, de test verdergezet zonder op te laden om te zien hoe de hybride modus zich gedraagt.

Ook hier kwam de knowhow naar voor: gemiddeld 6,2l/100km voor dit gedeelte van de test dat voornamelijk uit een snelwegroute bestond. In de praktijk daalt het verbruik altijd in de stad, omdat de Suzuki daar 60-70% van de tijd uitsluitend zijn elektromotoren gebruikt. Indrukwekkend!

Gespierd en toch zacht

Dit gezegd zijnde is het niet verboden om de teugels al eens te vieren. Wat we uiteraard ook gedaan hebben om te controleren of de 306 paarden inderdaad aanwezig zijn. Dat kunnen we bevestigen, zeker in de sportmodus. Maar zelfs in deze sportoefening blijft de Across comfortabel, met zijn keurige demping en uitstekende geluidsisolatie.

Suzuki_across_info

En verder is hij heel ruim! Noteer ook dat de Suzuki ondanks zijn plug-in-systeem een zeer ruime koffer van 520 liter behoudt, wat vrij zeldzaam is. En om dit flatterende plaatje compleet te maken, heeft hij ook nog eens een zeer complete uitrusting: de Across is standaard voorzien van al het noodzakelijke op vlak van rijassistentie, infotainment, enz.

100% aftrekbaar 

De officiële prijs is nog niet bekend, maar als we naar het Swace / Corolla-voorbeeld verwijzen, zal de Suzuki Across wellicht net zo geprijsd zijn als de Toyota RAV4: ongeveer 57.000 €.

Dat is geen koopje, maar in ruil daarvoor is hij 100% aftrekbaar voor zelfstandigen en bedrijven. Wat de BIV (belasting op inverkeerstelling) betreft, die varieert naargelang je hem inschrijft in Vlaanderen (slechts 45 €) of in de rest van het land (veel meer …). Dit soort “particularisme” bevestigt wat we al wisten: België is een surrealistisch land!

Conclusie

Ondanks deze ‘communautaire’ BIV laat de Across een goede indruk achter. Het is een aangename SUV, echt zuinig in het gebruik, en met een ontwerp dat door zijn Suzuki-accenten bijdraagt aan de geloofwaardigheid van het voertuig.Onder de motorkap schuilt een plug-in hybride aandrijving en geen “eenvoudige” HEV zoals je zou vermoeden.

Suzuki_accros_side

Suzuki Across PHEV: technische fiche

Motor 4 cil., benzine, PHEV, 2.487cc, 306pk, 497Nm

Topsnelheid 180 km/u

0-100 km/u (sec) 6

Aandrijving naar de 4 wielen

Versnellingsbak CVT automaat

L / l / h (mm) 4.635 / 1.855 / 1.690

Leeggewicht (kg) 1.910

Koffervolume (l) 520-1.604

Tank (l) 55

Elektrisch rijbereik (km) 75

Gem. verbruik 1 l/100km

CO2  22 g/km

Prijs NB

Voor
  • Bijzonder zuinig
  • Groot elektrisch rijbereik
  • Sterke prestaties
  • Aangename gezinswagen
Cons
  • Zuiden van het land fiscaal afgestraft

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.