Autotests

TEST Suzuki S-Cross 48V Hybrid: Verrassend zuinig

Wie beweerde ook weer dat een robuust en ruim voertuig niet zuinig met de brandstof kan omspringen? Suzuki bewijst het tegendeel met de nieuwe S-Cross.

Geschreven door Maxime Pasture | 11/01/2022

Met zijn stoere en gedurfde look bevestigt de nieuwe Suzuki S-Cross zijn persoonlijkheid op de weg. Op het eerste gezicht lijkt hij met zijn prominente grille en imposantere achterlichtsignatuur beduidend robuuster dan voorheen.

De hoekige wielkasten benadrukken hoe veelzijdig de nieuwe S-Cross wel is: hij wordt nog steeds aangeboden met twee- of vierwielaandrijving en trekt zich zowel in de stad als in de bergen uit de slag, zonder daarbij iets van zijn familiaal karakter te verliezen.

Uitrusting van een topmodel

Aan boord is er namelijk comfortabel plaats voor 5 volwassenen. En de achterpassagiers hebben zelfs de luxe om de helling van hun rugleuning te kunnen aanpassen, terwijl ze genieten onder het enorme panoramische schuifdak (1 meter lang!) dat, zoals je je kunt voorstellen, veel lichtinval in het interieur brengt.

La nouvelle Suzuki S-Cross 48V Hybrid

Vooraan hebben de bestuurder en zijn passagier toegang tot een nieuw multimediasysteem via een prachtig 9”-scherm. Het wordt geleverd met het laatste digitale snufjes, waaronder Apple CarPlay, Android Auto, spraakherkenning en nog veel meer. Radio en een USB-poort zijn ook standaard.

La nouvelle Suzuki S-Cross 48V Hybrid

Door toegang te verlenen tot het menu dat gekoppeld is aan de voertuiginformatie, toont het scherm eveneens het brandstofverbruik, de actieradius, de energiestroom van het hybride systeem, waarschuwingen, de achteruitrijcamera, de 360°-camera en de parkeersensoren achteraan. Een speciale vermelding verdient de 360° camera die toegankelijk is door op een knop onder het scherm te drukken. Want ook al gedraagt de S-Cross zich als een stadsauto, toch is hij nog steeds 4,3 meter lang om en is die camera dus superhandig om in de stad vlot te parkeren!

Zijn geheim? Zijn pluimgewicht

Zoals hoger vermeld hadden we een goed gevoel bij het weggedrag van de nieuwe S-Cross. Hoewel hij alle kwaliteiten van een goede gezinswagen heeft, gedraagt hij zich toch als een stadsauto! Wat is het geheim? Zijn laag gewicht natuurlijk! In de tweewielaangedreven versie (2WD) weegt hij slechts 1.195 kg! Dit pluimgewicht in combinatie met het 48 Volt mild-hybride systeem, doet wonderen op vlak van verbruik: een gemiddelde van 5,3l/100 km benzine is zeker haalbaar.

La nouvelle Suzuki S-Cross 48V Hybrid

De Boosterjet 1.4 turbomotor met 129 pk functioneert zeer discreet maar toch zeer vinnig. Onder 2.000 opm geeft de kleine elektromotor van 10 kW (13,6 pk) de noodzakelijke boost biedt om bij een beroering van het gaspedaal meteen weg te schieten. En boven de 2.000 opm treedt de turbo in werking om in elke situatie ruim voldoende vermogen te leveren. In de praktijk recupereert het hybride systeem energie tijdens het vertragen en remmen, om die op te slaan in een kleine batterij en die vervolgens aan te wenden ter ondersteuning van de verbrandingsmotor. En dat zonder te moeten opladen via een stopcontact.

Conclusie

De eerste test van de nieuwe S-Cross overtuigde ons: het robuuste ontwerp verbergt een ultra-efficiënte en discrete mild-hybride motor, terwijl zijn laag gewicht hem zowaar de gezwindheid van een ballerina oplevert. Met zijn complete uitrusting en zijn ruime interieur, zal hij zeker de gezinnen weten te overtuigen.  

Ontdek de kortingen van Suzuki

La nouvelle Suzuki S-Cross 48V Hybrid

Suzuki C-Cross 48V Hybrid: technische fiche

Motor: viercilinder, turbobenzine 48V; 1.373cc ; 129pk bij 5.500t/min ; 235 Nm bij 2.000-3.000 tt/min.

Aandrijving: naar de voorwielen

Versnellingsbak: manueel 6 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.300 / 1.785 / 1.580

Leeggewicht (kg): 1.195

Koffervolume (l): 430

Tank (l): 47

0-100 km/u (sec.): 9,5

Prijs: 24.699 € BTWi

Vermogen: 129 pk

Top: 195 km/u

Gem. verbruik: 5,3 l/100km

CO2: 119 g/km

Andere motorisaties

1.4 4WD (4×4) : 129pk ; 29.099 € BTWi

Score van de redactie

Pluspunten

  • Laag gewicht
  • Prijs/uitrustingsverhouding
  • Motorsouplesse in lage toeren

Minpunten

  • Opbergruimte achterin

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook