TEST Suzuki Swift Sport: Geperste citroen

De Suzuki Swift Sport is een buitenbeentje in het segment van kleine sportwagens. Zijn motor ontwikkelt slechts 140 pk, maar tegelijk houdt de Japanner zijn gewicht onder de ton. Volstaat dat om de referenties te intimideren?

Gepubliceerd op 8 juni 2018
Leestijd : 4 min

Deel

TEST Suzuki Swift Sport: Geperste citroen

De Suzuki Swift wist ons reeds te verleiden met zijn dynamiek met de 1.0 Boosterjet onder de motorkap. We waren dus zeer benieuwd te ontdekken wat deze nieuwe variant te bieden heeft met de 140 pk sterke 1.4 Boosterjet op de vooras. Deze krachtbron wordt gecombineerd met een gewicht dat tot 975 kilogram beperkt bleef, of 80 kilogram minder dan het vorige model. Dat klinkt als een belofte voor een speelser rijgedrag!

Blikvanger

Het tiental Swift Sport dat ons op de luchthaven van Malaga staat op te wachten, springt meteen in het oog. Hun opvallende gele tint, bijna fluo, reflecteert sterk in de Andalousische zon. Deze kleur werd «Champion Yellow» gedoopt en verwijst naar de tint van de officiële bolides toen de constructeur aanwezig was in de rallysport. Wees gerust, de Swift Sport is ook verkrijgbaar in zes andere lakkleuren die heel wat minder opvallend zijn. Wel zetten ze telkens de specifieke elementen in de verf: de zijschorten en drempels in carbon stijl, een voorspoiler met extra ventilatieopeningen, en zelfs een pseudo-diffusor achteraan met dubbele uitlaatpijpen. Voeg daaraan nog een 15 millimeter verlaagde ophanging en tweekleurige 17” velgen, en je krijgt een wagen met een zeer mooi voorkomen.

Aangenaam aan boord

Aan boord wordt het sportieve accent gelegd door een stuurwiel met een afgevlakte onderzijde, tal van rode details op de inlegjes en de wijzerplaten, en vooral door bijzonder goed ontworpen kuipstoelen die de voorste inzittenden perfect op hun plaats houden. De passagiers achteraan zullen dan weer de gemakkelijkere instap dankzij de vijf deuren op prijs stellen, in wat voortaan de enige koetswerkvariant is van deze Japanner.

Advertentie – lees hieronder verder

Suzuki pakt eveneens uit met een ruimere uitrusting, zowel op vlak van comfort (multimedia met aanraakscherm, automatische airco, automatische grootlichten …) als veiligheid (o.a. noodremhulp). Tenslotte geeft het kleurenscherm tussen de tellers ook specifieke functies weer zoals de turbodruk. Wel hadden we meer verwacht van de materiaalkeuze, die toch wat teleurstellend uitvalt.

Vrij braaf

De Swift Sport kreeg dus een 1.4 Boosterjet-motor met 140 pk aangemeten. Deze krachtbron met directe injectie levert zijn vermogen bij 5.500 t/min., terwijl het maximumkoppel van 230 Nm bereikt wordt vanaf 2.500 tr/min. Dit is duidelijk heel wat minder power dan wat de referenties in de klasse van gespierde stadswagens neerzetten: de recentste Clio RS en Fiesta ST zijn beide goed voor 200 pk. De Japanner bokst dus niet echt in dezelfde categorie. Toch geven zijn wegprestaties blijk van een zekere efficiëntie. De Continental Conti-Sportcontact rubbers die de Suzuki schoeien verzekeren een onfeilbare grip en brengen efficiënt de impulsen van de motor op de weg. Wel is het mechanisch karakter minder pertinent aanwezig dan voorheen.

De motor klim nu lineairder in de toeren en de acrobatische stunten behoren ook tot het verleden. Zijn efficiëntie bezorgt de Swift Sport een matuurder, maar nog steeds zeer prettig temperament. Zowel in korte bochtencombinaties als in lange, snelle bochten, dankzij een grensbereik dat zich zeer progressief aankondigt. De zes verhoudingen van de versnellingsbak lijken dan weer te moeten afrekenen met een vrij lange spreiding, wat eigenlijk verbazend is voor een sportwagen. Gelukkig zorgt het brede toerentalbereik van de motor ervoor dat de schakelpook niet te frequent beroerd moet worden. Zo is vooral de derde versnelling uitermate geschikt voor sportieve ritjes. Wat ons betreft krijgt vooral de stuurinrichting het meeste kritiek: ze is precies maar weinig communicatief en geeft een zacht, wat elastisch gevoel in het stuur, dat niet zo aangenaam is.

Besluit

De Suzuki Swift Sport werd praktischer, polyvalenter en efficiënter dan zijn voorganger en bereikte zo een zekere maturiteit. En ook al is hij niet zo verbeten als sommige andere concurrenten in zijn segment, toch blijft hij een aangenaam, klein nerveus baasje dat op de weg voldoende rijplezier kan brengen.

+

Dynamiek verzekerd

Speels voorkomen

Uitstekende stoelen

Lichtheid

Efficiëntie

Algemeen comfort

Interieurkwaliteit

Eerder dynamisch dan echt sportief

Te zachte besturing

Hoge prijs

 

De Suzuki Swift Sport in cijfers

Motor : 4-cilinder benzine, 1.373cc; 140pk bij 5.500tr/min; 230Nm tussen 2.500 en 3.500tr/min

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : manuele 6-bak

L/b/h (mm) : 3.890/1.735/1.495

Leeggewicht (kg) : 975

Koffervolume (l) : 265

Tankinhoud (l) : 37

0-100 km/u (sec.) : 8,1

Prijs : € 23.974 BTWi

Vermogen : 140 pk

Topsnelheid : 210 km/u

Opg. gem. verbruik : 5,6 l/100 km

CO2 : 125 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Nicolas Morlet Freelance journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Suzuki voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.