De Toyota Land Cruiser ontstond in 1951 omdat de Japanse nationale politiereserve nood had aan een terreinwagen. De Land Cruiser was geïnspireerd door de Amerikaanse Jeep en werd bewust zo genoemd wegens zijn gelijkenis met de Britse Land Rover. Al snel evolueerde de Land Cruiser om aan meerdere noden te voldoen. De Land Cruiser is betrouwbaar en geraakt zowat overal. Hij heeft een stevige reputatie opgebouwd, vooral in gebieden overal ter wereld die het moeilijkst bereikbaar zijn. Vooral de 40-serie was baanbrekend en maakte van de Toyota een legende. Dankzij zijn eenvoud en de grote zorg die aan het ontwerp werd besteed, was de BJ40 een ongelooflijk succes dat het merk alleen maar populairder maakte, bijvoorbeeld op het Afrikaanse continent.
Slachtoffer van zijn uitstoot
Sindsdien heeft de Land Cruiser een unieke carrière achter de rug, met talloze versies die aangepast werden aan de specifieke behoeften van alle markten. Het resultaat is dat er al 10,4 miljoen Land Cruisers geproduceerd en verkocht zijn in 170 landen over de hele wereld. In België rijden er ongeveer 3.500 exemplaren rond, maar de verkoop is de laatste jaren teruggevallen door de hoge belastingen op dergelijke auto’s, die van nature meer CO2 uitstoten. Toyota geeft de Europese markt echter niet op en heeft net de nieuwste generatie van deze 4×4 gelanceerd, die alleen verkrijgbaar is met een dieselmotor zonder elektrificatie. Dit jaar toch, want in 2025 komt er een milde hybride.
Advertentie – lees hieronder verder
Knipoog naar het verleden
Voor het nieuwe model heeft Toyota zich laten inspireren door het verleden met een silhouet dat verwijst naar de modellen uit de 40- en 70-serie van weleer. We zien een lange motorkap, verticale voorruit, korte koetswerkoverhang vooraan en trapeziumvormige wielkasten. De proporties zijn ook trouw aan het designerfgoed van de Land Cruiser, met een smal ‘doosvormig’ interieur achter de verticale as van de auto voor meer interieurruimte en comfort. Met een lengte van 4,92 m is de Land Cruiser massief, maar ook niet overdreven groot. Hij is uitgerust met 18- of 20-duimsvelgen.
Stoer
Binnenin is de Land Cruiser al even robuust, met een stevig dashboard, imposante comfortabele zetels en een aanzienlijke binnenruimte. Voor het eerst heeft het zeer horizontale dashboard twee schermen: het eerste van 8 duim en het tweede van 12,3 duim. Toyota onderscheidt zich van de concurrentie door een groot aantal fysieke knoppen te behouden, zowel voor comfort- als offroadfuncties. De kwaliteit van de materialen is duidelijk verbeterd, met zachte kunststoffen en optionele echte lederen zetels. Als praktisch snufje kunnen we de onafhankelijk te openen achterklepruit vermelden, die erg praktisch is in parkeergarages.
Goede oude oplossingen
De Land Cruiser is gebaseerd op het nieuwe GA-F-platform en behoudt zijn goede oude ladderchassis. De torsiestijfheid is met 50% verbeterd, terwijl hij toch lichter is. Denk echter niet dat deze 4×4 nu plots een ballerina is: onbeladen weegt hij tussen de 2.330 en 2.550 kg. De Land Cruiser kan tot zeven personen vervoeren en is verkrijgbaar met slechts één motor: een 2.8 viercilinder diesel met 204 pk en 500 Nm. Die wordt gecombineerd met een automatische achtversnellingsbak die het vermogen altijd naar alle vier de wielen stuurt.
Overal geschikt
Op de weg is de nieuwe Land Cruiser verbazingwekkend stil en trillingvrij. Binnenin heerst sereniteit, dankzij een betere geluidsisolatie dan bij de vorige modellen. Nog goed nieuws is dat het weggedrag veel minder lomp is dan vroeger, met veel beter gecontroleerde koetswerkbewegingen. Het is nog altijd geen SUV, maar de Land Cruiser werd verkeersveiliger en veel preciezer.
Toyota heeft geen toegevingen gedaan op het gebied van terreincapaciteiten. Op de Atlaswegen waar we de nieuwe Land Cruiser konden testen, kwam de tractie nooit in het gedrang, ondanks de moeilijke omstandigheden. Dankzij de elektrische sperdifferentiëlen (midden en achter) is het mogelijk om snel te reageren op elke situatie. Crawl Control, een functie waarmee de auto zelfstandig bergop en bergaf kan rijden, is ook indrukwekkend: je hoeft alleen de snelheid in te stellen en het stuurwiel vast te houden, de elektronica doet de rest. De anitrolstang vooraan kan met een druk op de knop uitgeschakeld worden om de auto meer speling te geven bij het oversteken van obstakels. Met een andere elektronische bediening kun je naar een korte versnelling schakelen. Zo wordt het kinderspel om op avontuur te trekken.
Conclusie
De Land Cruiser 250 werd ontworpen met alle ernst en expertise van Toyota op het gebied van terreinrijden. Hij blijft trouw aan zijn afkomst, terwijl hij veel comfort en meer nauwkeurigheid biedt bij gebruik op de weg. Helaas wordt hij met een CO2-uitstoot van 275 tot 281 g/km zwaar bestraft door ons belastingsysteem, tenzij hij wordt omgebouwd tot een lichte vracht.
De Toyota Land Cruiser in cijfers
Motor: viercilinder diesel, 2.755 cc, 204 pk en 500 Nm
Aandrijving: permanente vierwielaandrijving
Versnellingsbak: achttrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.925/ 1.980 / 1.935
Leeggewicht (kg): 2.330 tot 2.550
Koffervolume (l): 130 – 2.000
0 tot 100 km/u (sec): NB
Topsnelheid (km/u): 170 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 10,5 – 10,7
CO2 (g/km): 275 tot 281
Prijs: 77.020 tot 100.700 euro
BIV: Vlaanderen: 12.694 euro; Wallonië en Brussel: 2.478 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 1.566 euro; Wallonië en Brussel: 980 euro
Ecomalus Wallonië: 2.500 euro
- Offroadcapaciteiten
- Verbeterde wegligging
- Comfort
- Uitgebreide uitrusting
- Prijs
- Hoge belastingen
- Voorlopig geen elektrificatie
- Grote draaicirkel
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be