Het is precies die versie die wij mochten testen op de zandpistes van de golfstaat Oman. Binnenin kan je slechts met moeite geloven dat je in een pick-up zit. Alles werd in het werk gesteld om het interieur zoveel als mogelijk te laten aansluiten bij dat van een gewone berline. Dat start bij de ergoComfort-stoelen die in 14 dimensies instelbaar zijn. Het multifunctionele stuur valt perfect in de hand en via de schakellepels kan je manueel schakelen tussen de acht verhoudingen die de automatische transmissie biedt. De Amarok is bovendien zeer geconnecteerd via de «App Connect» functie waarmee je apps van je smartphone op het grote aanraakscherm kan projecteren.
In de laadbak van deze versie met dubbele cabine kan men een europalet dwars zetten, wat uniek is binnen dit segment. Standaard worden bladveren met 2+1 veren gemonteerd, waardoor de pick-up een laadvermogen krijgt van 842 kg. Optioneel worden eveneens 3+2 bladveren voorzien, waarmee men een laadvermogen tot 985 kg waarborgt. Het sleepvermogen bedraagt altijd 3,5 ton en een elektronisch rijhulpsysteem stabiliseert automatisch het slingeren van een aanhangwagen.
Soepel in alle omstandigheden
Naast het aanzienlijke vermogen, kan vooral het motorkoppel overtuigen. De 580 Nm (tegenover 550 Nm voorheen) staat al paraat vanaf 1.400 opm. Deze motor reageert bijzonder soepel op de minste streling van het gaspedaal. Het maakt niet uit of hij dat in woestijnzand of op rotsen in de bergen moet doen. De Volkswagen pick-up gedraagt zich overal even efficiënt, dankzij de vierwielaandrijving, de riante bodemspeling en de diverse rijhulpmiddelen. De Amarok wordt – naar keuze – geleverd met permanente of een inschakelbare 4MOTION aandrijving. In het tweede geval wordt een transfertbak voorzien waarmee men elektrisch de aandrijving van de vooras kan in- of uitschakelen. Voor moeilijke omstandigheden waar men de auto uit een spoor moet rijden of wanneer men een erg steile helling moet oprijden, kan men ook de extra korte overbrenging inschakelen.
Het systeem met de permanente 4MOTION-aandrijving maakt gebruik van een Torssen-differentieel. Dankzij een oprijhoek van 15,6° geraakt hij zelfs moeiteloos over een heuse boomstam of een stevig rotsblok. Het is ook de enige auto in zijn segment die is uitgerust met een offroad-ABS in combinatie met een afdaal-assistent. Eens die wordt geactiveerd, zullen ze wielen gedurende langere sequenties blokkeren op een mulle ondergrond zoals zand. Op die manier stapelt men wat materiaal op voor de wielen, wat de remweg aanzienlijk verkort.
Advertentie – lees hieronder verder
Besluit
Wars van het extra vermogen, maakt vooral het motorkoppel van deze V6-motor het verschil. Het zorgt ervoor dat deze VW pick-up overal doorheen komt.
+
beschikbare motorkoppel
Uitrusting
off-road capaciteiten
Comfort
–
Gewicht
Aanzienlijke proporties
De VW Amarok 3.0 V6 TDI in cijfers
Motor : Turbodiesel 4-cilinder-in-lijn, 2.967 cc, 258 pk, 580 Nm
Aandrijving : 4×4, 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.254/1.954/1.834
Leeggewicht (kg) : 2.078
Laadvermogen (kg) : 985
Max. sleep (kg) : 3.500
Max. cargobreedte (mm) : 1.222
Doorwaaddiepte (mm) : 500
Tankinhoud (l) : NB
0 – 100 km/u (sec.) : NB
Topsnelheid : NB
Opg. gem. verbruik : NB
CO2 : NB
Prijs : NB
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be