TEST Xpeng G9: zeer goed begin

Steeds meer Chinese merken zetten voet aan wal in Europa. Sinds enkele maanden is ook Xpeng verkrijgbaar in ons land. Nog nooit van gehoord? Best mogelijk, want het is nog een jonge constructeur. Xpeng start met drie volledig elektrische modellen. Wij gingen op weg met de SUV G9 om te ontdekken of dit merk een meerwaarde betekent.

7 / 10
Gepubliceerd op 12 juli 2024
Leestijd : 7 min

Partagez

De elektrificatie van de automarkt biedt opportuniteiten voor nieuwe autoconstructeurs. Wanneer ze voor het eerst een elektrisch model kiezen (vooral dan als bedrijfswagen), blijken bestuurders meer open te staan voor alternatieve merken waar ze vroeger niet aan zouden denken. En dus wagen nieuwe merken hun kans. Een mooi voorbeeld hiervan is Xpeng, dat sinds begin mei ook actief is in ons land via Hedin Automotive (bekend als verdeler van onder meer Mercedes-Benz).

Xpeng werd amper tien jaar geleden opgericht en opereert vanuit Guangzhou, China. Van oorsprong is het bedrijf niet zozeer een autobouwer maar eerder een technologiebedrijf. Technologie wordt de gamechanger voor de toekomstige mobiliteit, zo luidt het motto van Xpeng. Wist je bijvoorbeeld dat Xpeng zelfs al een vliegende auto bouwde, de X2 (niet te verwarren met de gelijknamige BMW)? Die is om evidente wettelijke redenen niet te koop in ons land. In de vier Xpeng-showrooms in België (Antwerpen, Brussel, Gent en Maldegem) vind je dus ‘normale’ elektrische auto’s: de sportieve sedan P7, de compacte SUV G6 (in de loop van deze zomer) en de ruime SUV G9.

Strak design

De G9 is het vlaggenschip van het merk. Het moet gezegd dat designers van Xpeng prima werk geleverd hebben. Aan de buitenkant heeft de G9 een elegante en sportieve uitstraling, zeker in de Performance-versie met 21-duimsvelgen en luchtvering (die automatisch zakt om de koffer gemakkelijker te laden). Het koetswerk oogt ‘glad’, met strakke oppervlakken die wat doen denken aan Range Rover. Er zijn slechtere referenties. De deurgrepen zitten verzonken in het koetswerk en klappen naar buiten zodra je de auto ontgrendelt. Mooi, maar niet zo handig in gebruik. Het is overigens te hopen dat de afstandsbediening nooit defect is, want er zit geen noodsleutel in. Dat sleuteltje moet je apart bewaren (beter niet in de auto…).

Advertentie – lees hieronder verder

De G9 is best een forse auto: 4.891 mm lang, 1.937 mm breed en 1.680 mm hoog. Je kunt hem zien als een concurrent voor de Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV of Tesla Model X. Dat zijn stuk voor stuk premiumauto’s met een reputatie die Xpeng (nog) niet heeft. Maar de G9 mag zich er gerust naast parkeren.

Speciale uitrusting

Dat grote formaat vertaalt zich in een ruim en praktisch interieur met enkele mogelijkheden die toch wel uitzonderlijk zijn. Onze testwagen was een Performance-versie met alle toeters en bellen. Zo kan de passagier voorin genieten van een (elektrisch verstelbare) steun voor de onderbenen om even uit te rusten. Ook achterin – waar een middentunnel ontbreekt – zit je uitstekend. De achterzetels hebben ook een massagefunctie en je kunt er zelfs de lengte van het zitvlak elektrisch vergroten als je lange benen hebt. Of de passagierszetel voorin elektrisch verstellen om meer beenruimte te creëren. De G9 is een ideale reisauto. De koffer is 660 liter groot en voorin heb je ook nog een frunk (71 liter).

De G9 zit vol technologische hoogstandjes. Er is niet alleen een scherm voor de instrumenten (10,25 duim) en een centraal scherm voor de navigatie (14,96 duim), maar ook nog een extra scherm voor de passagier voorin. Die kant bijvoorbeeld naar een YouTube-video kijken tijdens het rijden. Wordt de bestuurder dan niet gestoord? Nee, een filter zorgt ervoor dat de bestuurder dit scherm niet kan zien. En door Bluetooth-oortjes te koppelen, kijk je in stilte.

Wel storend voor de bestuurder: de door Europa verplichte snelheidswaarschuwingen. Die moet je bij elke rit uitzetten door zoals bij een smartphone naar beneden te swipen op het centrale scherm en de tegel ‘Alarm bij te hoge snelheid’ aan te raken. Onder de noemer ‘Xpilot’ beschikt de G9 ook over een hele reeks rijhulpsystemen om bijvoorbeeld automatisch te centreren op de rijstrook of een voorligger inhalen nadat je de richtingaanwijzer activeert. Vaak overbodige snufjes die op de zenuwen van de bestuurder werken. Wel zeer handig, gezien het formaat van deze auto: het automatische parkeersysteem dat parkeerplaatsen herkent en zelf stuurt.

Van een technologiebedrijf verwacht je uiteraard up-to-date uitrusting. Die verwachting werd niet helemaal ingelost. Zo beschikte de testwagen niet over Android Auto of Apple CarPlay om je smartphone te koppelen en dat is uiteraard niet acceptabel in deze tijd. Gelukkig heeft Xpeng dit rechtgezet voor het nieuwe modeljaar (ook in de P7 en G6 trouwens).

En dan is er nog de spraakassistent die alleen maar Engels begrijpt. Al is ‘begrijpen’ relatief. Op de eenvoudige vraag ‘When will I arrive?’ kwam een nietszeggend antwoord ‘There are minutes left’. Het is wel leuk dat je een astronaut of racer kunt kiezen als avatar, maar we zouden liever een systeem zien dat luistert. Volgens Xpeng wordt er gewerkt aan andere taalversies, maar het is niet bekend wanneer dit in orde komt. Hopelijk nemen ze dan ook even de vertalingen van het navigatiesysteem onder de loep. ‘Schoolzone vooruit’ of ‘spoorwegovergang vooruit’ klinkt vreemd in het Nederlands. Wel positief is dat je de navigatieboodschappen hoort in een aparte speaker in de hoofdsteun. Los van deze foutjes werkt het infotainmentsysteem van Xpeng wel zeer vlot en is het grafisch mooi ontworpen. De afwerking en materiaalkeuze in het interieur is correct, al hebben de Duitse premiummerken hier nog een streepje voor.

Rijcomfort

Een van de sterktes van de G9 is het rijcomfort. De adaptieve luchtvering met twee kamers van de Performance-versie verricht goed werk en oneffenheden in het wegdek worden correct gefilterd (zelfs met de 21-duimsvelgen). Ook de stilte aan boord draagt bij tot het rijcomfort. Tijdens het rijden voel je wel dat de G9 een zware auto is, die zich door zijn formaat minder op zijn gemak voelt in stadsverkeer. Met 551 pk en 717 Nm kom je als bestuurder niets te kort. De G9 schiet vlot uit de startblokken, als je dat wil. Maar eigenlijk nodigt hij meer uit tot comfortabel cruisen, zelfs in de sportiefste rijmodus blijft dit een eerder logge auto. Bovendien is de besturing (zoals in veel nieuwe auto’s) eerder vaag: je krijgt weinig feedback.

Snelladen

Wat ons het meest verbaasde aan de G9 is zijn verbruik en rijbereik. In veel elektrische auto’s smelt dat als sneeuw voor de zon, maar in deze G9 bleef het verwachte rijbereik stijgen! Deze vierwielaangedreven Performance-versie met een NMC-batterij van 98 kWh kan volgens de WLTP-cijfers 520 km rijden op één laadbeurt en we stelden vast dat dit perfect haalbaar is in de praktijk. Het verbruik valt goed mee, bijvoorbeeld 19,3 kWh op een snelwegrit van 82 km (beter dan het WLTP-normverbruik) en soms zelfs nog minder. Overigens bestaat er ook een achterwielaangedreven Long Range-versie met 570 km (tegenover 460 km voor de standaardversie). Ook positief is dat de G9 beschikt over een 800V-architectuur en kan snelladen tot 300 kW (gelijkstroom). Dat betekent dat je, in ideale omstandigheden, na zowat 20 minuten van 10 naar 80% laadt.

Conclusie

Is deze Xpeng G9 perfect? Zeker niet. Zaken zoals de rijhulpsystemen, de besturing, de spraakassistent of de vertalingen van de menu’s staan nog niet helemaal op punt. Maar het is wel een meerwaarde voor het segment van de elektrische SUV’s door zijn comfort, aantrekkelijk design, snelle laadtijden en laag verbruik. En dan hebben we het nog niet gehad over de prijs. Voor 71.990 euro heb je de Performance-versie met vierwielaandrijving, voor 57.990 euro de basisversie met kleinere batterij. Natuurlijk is dat heel veel geld, maar je krijgt ook veel voor in de plaats. Meer dan bij de duurdere (Duitse) concurrenten. Xpeng start dus veelbelovend en maakt ons benieuwd naar de kleinere G6, een model dat wellicht nog beter geschikt is voor de Belgische markt.

De Xpeng G9 AWD Performance in cijfers

Motor: 2 elektromotoren, 551 pk en 717 Nm, NCM-batterij

Aandrijving: op de vier wielen

Versnellingsbak: automatische eenversnellingsbak

L/b/h (mm): 4.891/1.937/1.680

Leeggewicht (kg): 2.435

Koffervolume (l): 660 tot 1.576 (frunk 71)

Batterij (kWh): 98

0 tot 100 km/u (sec): 3,9

Topsnelheid (km/u): 200 km/u

Rijbereik (WLTP, km): 520

Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 21,3

CO2: 0 g/km

Prijs: 71.990 euro (AWD Performance)

BIV: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel: 97,68 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Modern design
  • Verbruik en rijbereik
  • Snelladen tot 300 kW
  • Comfort en uitrusting
Cons
  • Onhandig formaat, hoog gewicht
  • Vage besturing
  • Soms irritante rijhulpsystemen
  • Engelstalige spraakassistent en vreemde vertalingen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Autotests
TEST Leapmotor C10 (2024): niet om mee te lachen

Dankzij de joint venture met de Stellantis-groep verkoopt de Chinese fabrikant Leapmotor zijn auto’s nu ook in Europa. Naast de stadswagen T03 brengt het ook de SUV C10 mee, een model dat weleens een hit kan worden op de Europese markt.

11 oktober 2024 4 min Maxime Hérion
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.