Autotests

TEST Toyota Supra vs BMW Z4: Business is business

De nieuwe Toyota Supra en BMW Z4 kan je onmogelijk met elkaar verwarren. Niet alleen is de ene een coupé en de andere een cabrio, ze zien er ook echt compleet anders uit. Toch zijn er veel gelijkenissen tussen beide. Te veel, misschien…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 19 jul. 2019 | Leestijd: 6 min

Toen Toyota met het nieuws kwam aandraven dat er 17 jaar na de uitzwaai ervan opnieuw een Supra zou verschijnen, konden fans hun oren niet geloven. Dit sportmodel is de laatste decennia dan ook uitgegroeid tot een waar icoon, met name sinds de release van de eerste film uit de Fast & Furious-reeks. Toch heeft het nog 18 jaar geduurd om een nieuwe generatie klaar te stomen. Die ziet eruit als een duidelijke evolutie van de Supra uit de jaren ’90 maar is dat allesbehalve. Daar zit BMW voor iets tussen.

Supra Z4

Advertentie – lees hieronder verder

Hoezo, een BMW?

De nieuwe Supra en Z4 werden samen ontwikkeld en met samen bedoel ik door BMW. De 3-litermotor, de versnellingsbak (die veel agressiever had gemogen!), zelfs de inscripties op het onderstel verraden zijn Beierse afkomst. Wie dacht dat Toyota voor een aangepaste soundtrack ging zorgen, is eraan voor de moeite. Beide modellen klinken hetzelfde en dat mocht eerlijk gezegd wat luider…

Z4 Supra

Na een volledige week met de nieuwe Z4 M40i te hebben gereden, kon ik onmiddellijk overstappen in de Supra. Laatstgenoemde heet voortaan trouwens officieel GR Supra, met de verwijzing naar Gazoo Racing. Relevant? Niet echt natuurlijk want die tuningspecialisten hebben geen mechanische wijzigingen aangebracht. De Supra trekt weliswaar iets sneller op en zijn koets is stijver, maar het gaat dan ook om een ruim 100 kilo lichtere coupé. Geen verrassingen hier.

De Z4

BMW’s nieuwste roadster is gelukkig wat minder zwaar dan de Z4 van de vorige generatie maar ook langer en breder dan ooit. Volgens het merk werd “het ideale compromis” tussen comfort en sportiviteit gevonden. Toch vindt ondergetekende dat deze tweezitter te log aanvoelt. Weet dan ook dat hij meer dan 1,6 ton droog aan de haak hangt: vele kilo’s meer dus dan de speelse Z3 uit vervlogen jaren. Toegegeven, er werd vooruitgang geboekt wat de besturing betreft maar puur rijplezier (dat één-met-de-machinegevoel) werd niet ervaren. Wie zich wel 100% wil amuseren met deze BMW, wat uiteraard kan, moet druk zetten met de rechtervoet en je weet wat dat betekent…

Z4

De Supra…

… oogt helemaal anders dan de Z4: jonger, speelser en duidelijk een andere doelgroep viserend. Positief is zijn stuurwiel met een dunnere velg dan het M-stuur uit de BMW, iets minder leuk is het feit dat je weinig tot geen verschil merkt achter het stuur, of toch in dagdagelijkse omstandigheden. Pas toen de Z4 in mijn achteruitkijkspiegel opdook, drong het tot me door dat ik van auto was gewisseld. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het hier om een zeer gebalanceerde, scherp reagerende en vooral ook snelle sportwagen gaat. De Supra zoals hij had mogen zijn, alleen jammer dat het een BMW is. En als je dan bekijkt dat zijn kleine broer (de GT86) in wezen een Subaru is, zegt dat veel over de sportieve tak van Toyota. Weet trouwens dat een straffere versie met ruim 100 pk extra in de maak is. Bij BMW zal dat model Z4 M heten…

Supra interior

Conclusie

Eigenlijk heeft Toyota de zaken goed bekeken door indertijd een deal te sluiten met BMW. De Supra is een goed rijdende sportauto geworden (even goed als de nieuwe Z4…), ziet eruit zoals het hoort (opvallend!) en zal ook effectief geld opbrengen voor het merk (de eerste 900 Belgische exemplaren zijn allemaal uitverkocht).

Toyo

De Supra in cijfers

Motor: 6 cilinder-in-lijn, benzine, turbo, 2.998cc; 340 pk van 5.000 tot 6.500 tpm; 500Nm van 1.600 tot 4.500 tpm.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.379/1.854/1.292

Leeggewicht (kg): 1.495

Koffervolume (l): 290

0-100 km/h (sec.) : 4,3

Prijs: € 65.500 BTWi

CO2: 168 g/km

De Z4 M40i in cijfers

Motor: 6 cilinder-in-lijn, benzine, turbo, 2.998cc; 340 pk van 5.000 tot 6.500 tpm; 500Nm van 1.600 tot 4.500 tpm.

Aandrijving: op de achterwielen

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/B/H (mm): 4.324/1.864/1.304

Leeggewicht (kg): 1.610

Koffervolume (l): 281

0-100 km/u (sec): 4,5

Prijs: € 62.050 BTWi

CO2: 168 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon