Het verhaal achter de McMurtry Spéirling, een toch wel vreemde benaming die door de meeste andere sites onterecht als Spierling wordt geschreven, begon in 2016 met in de hoofdrol David McMurtry. Die Ierse miljardair riep de hulp in van F1-ingenieurs om een pijlsnelle elektrische sportwagen te bouwen. Zo was McMurtry Automotive geboren, een firma die niet op een euro meer of minder heeft gekeken om zijn doel te bereiken. Het bedrijf nam zelfs IndyCar-piloot Max Chilton en heuvelklimspecialist Alex Summers in dienst om de Spéirling mee te ontwikkelen. Met succes, want op het inmiddels afgelopen Goodwood Festival of Speed reed de EV de pannen van het dak.
VW onttroond
De Spéirling maakte een serieuze indruk op het bekende evenement in het Verenigd Koninkrijk. Omwille van zijn opvallende uiterlijk – zeer klein, relatief smal en uitgerust met gigantische wielen – maar vooral omdat Chilton het ronderecord brak van de eveneens elektrische Volkswagen ID.R, bestuurd door Frans racepiloot Romain Dumas. De ID.R deed er 39,9 seconden over, de Spéirling ging nog een tikkeltje harder en klokte af op 39,08 seconden.
Advertentie – lees hieronder verder
Ventilator
Rond de McMurtry Spéirling hangt nog steeds een waas van mysterie. Er werden immers geen exacte vermogenscijfers meegedeeld. Wat we wel weten, is dat de Batmobile-achtige bolide over een gewicht/vermogensverhouding van meer dan 1.000 pk per ton beschikt, dat hij in 1,5 seconden van 0 naar 96 km/u spurt (60 mijlen/uur), een topsnelheid van 240 km/u haalt en dat hij met een turbine is uitgerust die meer dan het dubbele van zijn eigen gewicht aan downforce biedt… Veel meer dan waarmee een Formule 1 uitpakt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be