Op vraag van Kamerlid Daniel Senesael gaf minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) een update over de installatie van de trajectcontroles. Volgens haar zijn er momenteel 186 trajectcontroles actief in België, waarvan de meeste in Vlaanderen staan. Het is dan ook de bedoeling dat dit controlebeleid wordt voortgezet. Dit jaar zullen 235 nieuwe trajectcontroles op de Belgische wegen worden geïnstalleerd, wat in totaal 421 operationele toestellen oplevert. De minister geeft aan dat opnieuw de meeste toestellen (172) in het noorden van het land zullen worden geïnstalleerd.
De vraagt rijst of het onevenwichtig tussen Vlaanderen en Wallonië zal blijven bestaan. Normaal niet, want naast de trajectcontroles op de snelwegen van het zuiden van het land, is het de bedoeling dat de lokale politiezones steun krijgen van het Waals Gewest, die de politie financieel zal helpen om zich uit te rusten met deze apparatuur.
Een gelukkige minister
Sommige parlementariërs staken hun tevredenheid niet onder stoelen of banken. Volgens hen is het een voordeel dat de wegen dag en nacht in de gaten kunnen worden gehouden, terwijl ze toch ook verbaasd zijn over de regionale ongelijkheid van deze controlemiddelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Via de media van de Sud Presse-groep relativeert de Waalse minister van Verkeersveiligheid, Valérie De Bue (MR), echter deze kloof en geeft aan dat Vlaanderen gemiddeld 160 radars per miljoen inwoners telt, tegenover eveneens 140 toestellen in Wallonië. Ter vergelijking: Nederland zou uitkomen op 60 flitstoestellen per miljoen inwoners, Duitsland op 55, Frankrijk op 50 en Spanje en Luxemburg op 40. Kortom, de Belg wordt beter in de gaten gehouden dan zijn buren…
Daarnaast wordt verwacht dat het aantal trajectcontroles in Wallonië in 2023 zal verdubbelen van 30 naar 60 toestellen. Concreet zal Waals-Brabant (N25) worden uitgerust en de provincie Luxemburg (3 toestellen in Virton). Henegouwen krijgt er 8 (Bizencourt, Chimay, Saint-Ghislain, Frasnes-lez-Anvaing, Péruwelz, Jurbise, Manage en Courcelles), de provincie Luik 11 (Amay, Saint-Georges-sur-Meuse, Wanze, Marchin, Ferrières, Burg-Reuland, Welkenraedt en Baelen) en nog eens 7 in de provincie Namen (Philippeville en Sambreville, Éghezée, Fernelmont, Ciney en Namur La Plante), waarvan sommige in stedelijke gebieden zullen worden geplaatst.
Een strikt beleid
We begrijpen dat het tijdperk van tolerantie voorbij is en er nu repressie aankomt. Goed, de autoriteiten bevestigen dat de installatie van nieuwe radars niet eeuwig zal duren, maar dat men vooral een goede dekking wil krijgen. De minister maakte ook gebruik van deze interpellatie om eraan te herinneren dat de radars nu 24 uur per dag, 7 dagen per week werken en dat alle marges op de Belgische snelwegen waren verlaagd om een technische tolerantie van 6% te bereiken, zoals aangekondigd in 2022. Ja, de staatskas zal de komende maanden waarschijnlijk zeer goed gespijsd worden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be