Overtreders die voor de politierechtbank komen, krijgen vaak een verkeersveiligheidsopleiding om hen bewust te maken van de gevaren op de weg en het gedrag die ze absoluut moeten vermijden. In België wordt deze opleiding gegeven door het VIAS-Instituut. In 2023 werden er 361 cursussen gegeven (389 in 2022) aan 3.927 veroordeelden.
Het programma duurt 20 uur, wat relatief lang is. Maar gezien deze gratis alternatieve gerechtelijke maatregel soms een gevangenisstraf of een boete vervangt, is dit het minste. VIAS benadrukt dat er verschillende soorten cursussen zijn: tegen alcohol, tegen te snel rijden, tegen vluchtmisdrijven, enz. Het lijkt een goede maatregel te zijn, maar het probleem ligt in de uitvoering ervan. Het duurt immers vaak 18 maanden voordat men wordt opgeroepen om deze opleiding te volgen.
Verlenging
Een oproep binnen 18 maanden is zelfs nog snel, aangezien de termijn soms nog langer wordt verlengd. VIAS noemt het voorbeeld van een automobilist die in 2018 betrapt werd en zijn opleiding pas in februari 2024 kon volgen, wat neerkomt op een wachttijd van 6 jaar. Men kan zich afvragen of dit dan nog zin heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
In SudInfo verklaart VIAS dat het Instituut geen invloed heeft op de traagheid en vertragingen. De redenen zijn tweeledig. Enerzijds is er de traagheid van het rechtssysteem en de tijd die de Justitiehuizen nodig hebben om het dossier te verwerken. Daarna heeft VIAS nog 2 of 3 maanden nodig om een afspraak te regelen. Dat is het administratieve gedeelte. Anderzijds komt de vertraging ook vaak van de overtreders zelf, die niet komt opdagen voor de afspraak zonder dit te melden. Vorig jaar kwamen 400 mensen niet opdagen voor hun eerste afspraak, wat neerkomt op een afwezigheidspercentage van 20%. Deze moeten daarna opnieuw worden geregistreerd voor een tweede sessie.
Oneerlijke overtreders?
Deze situatie kan zich keer op keer herhalen. In 2023 kwamen meer dan 100 mensen twee keer achter elkaar niet opdagen. Voor VIAS zorgen deze no-shows voor logistieke problemen. Daarom stelde het instituut in 2015 voor om deze cursussen betalend te maken, maar de regering luisterde niet. Vandaag pleit VIAS voor een eerste gratis cursus, maar met bijkomende kosten bij afwezigheid. Deze zullen door de overtreders zelf betaald moeten worden, die al bij al toch een voordelig behandeling krijgen. VIAS denkt dat als men aan de portemonnee zou durven komen, er ongetwijfeld veel minder vertragingen en problemen zouden zijn. Waarschijnlijk een juiste analyse. Bovendien moet een straf binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd om efficiënt te zijn, daar is iedereen het mee eens. Het blijft afwachten of VIAS gehoord zal worden…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be