VIAS wil tolerantiemarge voor flitspalen halveren

Zullen Belgische automobilisten in de toekomst nog meer geflitst worden? Dat is min of meer de wens van VIAS, dat vraagt om strenger op te treden tegen automobilisten en de technische tolerantiemarge van flitspalen te halveren.

Gepubliceerd op 1 mei 2024
Leestijd : 4 min

Deel

VIAS wil tolerantiemarge voor flitspalen halveren

De politie heeft alle nieuwe technologieën volledig geïntegreerd, ook op vlak van verkeerscontroles. Om snelheidsovertredingen tegen te gaan, hebben de verschillende overheidsniveaus geïnvesteerd in steeds geavanceerdere controlesystemen: trajectcontroles, nieuwe ‘mitraillette’-Lidars, ANPR-camera’s om lage-emissiezones (LEZ) en technische gebreken te controleren, enzovoort.

Belgische automobilisten worden steeds meer in de gaten gehouden, maar ook steeds vaker geflitst. Elk jaar breekt het aantal boetes records, zoals vorig jaar, waar één op de drie Belgen minstens één boete kreeg. In 2023 verloren 483 mensen het leven op onze wegen en raakten 36.557 mensen gewond.

Opletten voor snelheid

Het is geen geheim dat snelheid de belangrijkste oorzaak van problemen is op de Belgische wegen, vooral bij de jongere leeftijdsgroepen. Hoewel het aantal verkeersdoden in de afgelopen 10 jaar is gedaald, is het niet genoeg om te hopen op nul verkeersdoden in 2050.

46606

Advertentie – lees hieronder verder

Volgens het VIAS-instituut, dat automobilisten in de gaten houdt, verandert het gedrag van mensen niet snel genoeg: vermoeidheid (en onwetendheid hierover), afleiding (gebruik van mobiele telefoon achter het stuur), alcohol, drugs en vooral snelheid (verantwoordelijk voor 30% van dodelijke ongevallen), zijn veel voorkomende factoren.

De technische marge halveren

Daarom wil VIAS die verandering in gedrag versnellen, en ziet het maar één oplossing: de druk op automobilisten verhogen door nog strengere toezicht. Zo stelt het instituut nu voor om de technische foutmarge van flitspalen te verkleinen. Momenteel is dit 6 km/u tot 100 km/u en 6% daarboven. Dit betekent dat een bestuurder die 36 km/u in een 30-zone of 56 km/u binnen een bebouwde kom niet gestraft wordt, net als iemand die 127 km/u rijdt (of 127,2 km/u om precies te zijn) op een snelweg met een limiet van 120 km/u.

In de praktijk is het echter een beetje anders, volgens VIAS. In 2022 kondigde de minister van Justitie aan dat automobilisten op snelwegen onder de 129 km/u niets riskeren. Hierdoor komt de maximumsnelheid al snel op 134 of 135 km/u te staan. En dat is volgens het instituut te veel. Deze technische foutmarge is voor VIAS niet langer aanvaardbaar en moet deze worden verkleind. In Frankrijk bedraagt deze marge 5 km/u en 5% en in Nederland is dat 3 km/u en 3%. VIAS zou België graag de laatste optie zien overnemen.

Toch een beetje tolerantie

Maar VIAS laat weten dat het niet de bedoeling is om de tolerantie volledig te elimineren. Die is immers nodig, omdat sommige automobilisten de snelheidslimiet soms slechts met 2 of 3 km/u overschrijden. Zelfs de beste snelheidsbegrenzers kunnen worden verrast door een helling die iets steiler is dan een andere… Het doel van VIAS is dus om dit onderwerp aan de vooravond van de verkiezingen op tafel te leggen. Maar met welke hoop? Een partij die dit standpunt steunt, zal ongetwijfeld worden afgekeurd en sommige kiezers afschrikken. Hoe dan ook, VIAS blijft beweren dat, gebaseerd op een Noorse studies, het verlagen van de technische foutmarge 30 doden en 2.500 gewonden per jaar zou kunnen vermijden. Dit is toch wat in Nederland is gebeurd.

speed-camera-6697232_1280

Is een verlaging mogelijk?

Het is wel nog de vraag of deze verlaging van de technische marge mogelijk is voor flitspalen. Ze moeten met andere woorden voldoende efficiënt en betrouwbaar zijn om correct te functioneren. En blijkbaar is dat mogelijk, tenminste voor de nieuwste radars. Volgens La Dernière Heure heeft VIAS tests uitgevoerd die aantonen dat een trajectcontrole een foutmarge heeft van slechts 0,26 km/u over een afstand van 2 km, en 0,17 km/u over een traject van 15 km.

Het bedrijf SecuRoad bevestigt ook de betrouwbaarheid van de huidige apparatuur, met een foutmarge van 0,2 km/u. Als een automobilist geflitst wordt met 130 km/u, betekent dit dus dat hij echt 130 km/u rijdt. De technologie is dus zo nauwkeurig dat de technische foutmarge niet langer relevant is, behalve om politieke redenen

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.