Vrijgesproken na geflitst te zijn aan 147 km/u in plaats van 90

In de regio Charleroi werd een bestuurder die geflitst werd aan 147 km/u in plaats van 90 vrijgesproken door de rechter, die zei dat hij de identiteit van de bestuurder achter het stuur niet kon vaststellen. De reden hiervoor zou een inconsistentie zijn in de database van Renta met de identiteiten van bestuurders van lease- en huurauto’s. Zal deze uitspraak een precedent scheppen?

Gepubliceerd op 14 juli 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Vrijgesproken na geflitst te zijn aan 147 km/u in plaats van 90

Als rechtbanken een bestuurder vervolgen, doen ze dat altijd op basis van de nummerplaat en keren ze zich tegen de eigenaar van de auto in kwestie. Als het niet de eigenaar was die reed, dan moet de eigenaar de identiteit bewijzen van de persoon die daadwerkelijk achter het stuur zat. Technisch gezien is het de Kruispuntbank van Voertuigen die om deze identiteit wordt gevraagd. Maar deze bank is eigenlijk nooit opgericht.

Wat betreft leasewagens (waarvan er 600.000 zijn in België), heeft de organisatie die leasingmaatschappijen verenigt (Renta) haar eigen ‘Kruispuntbank’ gecreëerd: de FMS Renta. Dit is echter slechts een hulpmiddel en volgens juristen gespecialiseerd in verkeerszaken heeft het geen wettelijke basis, vooral omdat het niet voldoet aan de regels voor gegevensbescherming (GDPR).

Een baanbrekend vonnis

En deze professionals, in dit geval Meester Bruno Gysels in La Dernière Heure, hebben net een vonnis gehoord dat waarschijnlijk een mijlpaal zal zijn. De rechtbank van Namen heeft zopas een bestuurder vrijgesproken die in 2021 geflitst werd aan 147 km/u (138,8 km/u gecorrigeerd) in plaats van 90 km/u. De database Renta identificeerde een bepaalde bestuurder, een identificatie die de betrokkene ronduit betwistte.

Tijdens het onderzoek ondervroeg de politie Lease Plan, die de naam gaf van de bestuurder die in de Renta-database was opgenomen. Alleen is er in werkelijkheid geen leasecontract tussen de bestuurder en Leaseplan, maar tussen de leasemaatschappij en het bedrijf waar de bestuurder werkt. De bestuurder wordt dus nooit genoemd in de contracten of in de documentatie. Er is ook geen informatie binnen het bedrijf of in de database van Renta die bewijst dat de bestuurder die vervolgd wordt degene is die regelmatig in de geflitste auto rijdt. De rechter oordeelde daarom dat er geen duidelijke identificatie was.

Advertentie – lees hieronder verder

Een boete voorkomen

De vervolging van de geïdentificeerde bestuurder is daarom stopgezet, een geluk voor de bestuurder, die uiteraard een boete van enkele honderden euro’s riskeerde en ook nog eens zijn rijbewijs dat voor enkele weken kon ingetrokken worden. Het is nu afwachten of deze uitspraak een mijlpaal wordt. Elk jaar worden honderden bestuurders vervolgd en veroordeeld op basis van deze FMS Renta-database…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.