Buzz

BMW excuseert zich bij babyboomers

BMW moet zowat het meest bekritiseerde automerk van het jaar zijn. Niet alleen omwille van de contoversiële vormgeving van enkele van de nieuwste modellen van het gamma, maar ook omdat ze de kritiek daarop op een nogal domme manier hebben gepareerd. Daarvoor heeft de fabrikant intussen excuses aangeboden, en terecht.

Geschreven door Joris Bosseloo | 23/11/2020

Op de grote radiatorroosters van de X7, de nieuwe 4 Reeks en zeer recent op dat van de elektrische iX werd al bakken kritiek gegeven door immens veel (ex-)fans van de autoconstructeur. De ontelbare commentaren op Facebook liegen er niet om, en heel wat BMW-eigenaars hebben al aangegeven van merk te zullen veranderen omdat ze de nieuwe generatie modellen ronduit lelijk vinden, of toch sommige ervan. De Duitse fabrikant is natuurlijk op de hoogte van al dit ongenoegen en is er zelfs op ingegaan met een reclamecampagne, maar alles behalve op de goede manier.

Ok, Boomer

In plaats van toe te geven dat hun designers misschien een beetje overijverig zijn geweest, om het licht uit te drukken, is het BMW-marketingteam een sociale-mediacampagne gestart waarin het merk zélf commentaar geeft op de criticasters die de nieuwe modellen lelijk als de pest vinden. Hen wordt verweten dat ze niet open staan voor verandering en niet mee willen met hun tijd. Die campagne leverde niet verrassend nóg meer commentaar op, en al zeker nadat de fabrikant zich expliciet op één bepaalde doelgroep begon te richten, namelijk de babyboomers.

Advertentie

“Ok, boomer” wil zoveel zeggen als “het is goed, 55-plusser, zwijg maar”, en da’s exact waar het merk mee naar voren kwam. Wat ze daar in München echter een beetje vergeten waren, is dat de babyboomers (geboren tussen ’46 en ’64) één van hun belangrijkste doelgroepen vertegenwoordigen en zeker voor de dure modellen, zoals die iX, X7 en 4 Reeks. Heel dom dus, met alweer veel kritiek als gevolg, en voor die zet heeft het merk intussen sorry gezegd op Twitter. Ondanks deze excuses verwachten we niet dat BMW voortaan een andere koers zal varen wat het design van toekomstige modellen betreft. Bigger is better, denken de bonzen daar tegenwoordig, en volgens ons is dat om een andere doelgroep die er dezelfde mening op nahoudt te plezieren: de Chinezen. En die zijn natuurlijk met veel…

OK, Boomer.
And what’s your reason not to change?

The first-ever BMW iX.https://t.co/NhWosxWcxK#NEXTGen #THEiX pic.twitter.com/5Fvndzlzvi

— BMW (@BMW) November 15, 2020

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook